Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 088 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skogstorparn | 2008-09-26 22:52 | |
![]() | "Det handlar inte om just LSK här, utan om hur fattiga svenska klubbar är. Och det är ett svaghetstecken internationellt." jag antar det är därför LSK ligger en placering efter sveriges rikaste klubb i tabellen.. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-09-26 22:57 | |
![]() | Fick jag välja skulle jag vilja ha upp: Sirius Degerfors borde vilja ha upp Åtvid oxå då min kusin lirar där=) Men jag menar, som Yonderboy säger, att svensk fotboll är fattig ekonomiskt. Att vi faller längre ifrån Norge och Danmark är ett bevis på detta. Ser man sedan rent marknadsekonomiskt på Allsvenskan så är det inte bra med fattiga lag som inte har supportrar i stora mängder. Fakta. 2000 pers på en match mellan Ljungskile och Trelleborg är ingen bra reklam för "produkten" Allsvenskan. Detta 'är dock sekundärt för mig så länge som övriga lag inte hålls tillbaka av jantelagen. Som att klubbarna inte får förhandla om sina egna rättigheter vad gäller TV och radio. Jag anser tex att Bajen ska ha mer pengar av TV-avtalet än TFF. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-09-26 23:03 | |
![]() | skogstorparn- kan du aldrig komma med bra, pedagogiska och adekvata argument för din sak någon gång ist för att bara "hoppa" på vad andra sagt? Du uttalar dig sedan ibland om saker du inte vet ett skit om, som kringförsäljningen på Råsunda för att sedan hålla käften? Väx upp. Du beter dig som en klassisk lillebror | |
| skogstorparn | 2008-09-26 23:14 | |
![]() | "Jag anser tex att Bajen ska ha mer pengar av TV-avtalet än TFF." jättebra ide! självklart isåfall skall ju respektive klubb stå för alla kostnader tex polisinsats o dyl fullt ut vid hemmamatch,eller hur lejonmix? | |
| skogstorparn | 2008-09-26 23:19 | |
![]() | ursäkta att jag inte bor på detta forum då..och snälla lejonmix släpp"alla hatar mig" attityden..den klär dig inte.. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-09-26 23:25 | |
![]() | VA? 1. När har jag någonsin använt mig av an "alla hatar mig attityd"? Jag upplever det faktiskt närmare tvärtom. 2. Vad menar du med att du inte "bor på detta forum" vad har det med saken att göra? Jag förstår verkligen inte vad Du ens siktar mot? Vi båda syns ju bara ibland på tråden om Allsvenskan. 3 Förslaget om att klubbar vars varumärke är värt mer än andra också ska få mer av pengarna av denna anledning är ett förslag som många Allsvenska klubbar vill. Det är mest Lagrell som motsätter sig detta. Det går inte att jämföra med din "idé" om att företag, klubbar el krogar ska betala poliskostnader. Är du full? | |
| skogstorparn | 2008-09-26 23:36 | |
![]() | jag förstår din linje,tyvärr motsäger du dig själv.vill du ha en öppen serie är det omöjligt,där skall endast sportsliga framgångar premieras | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-09-26 23:45 | |
![]() | Skogströttarn- kan du inte svara på det man fråga om ist? Jag gjorde ju fina punkter åt dig. Öppna serier funkar i andra länder som är "rikare". Så länge en sista plats innebär degradering och en första plats i en lägre serie betyder avancemang så kan det ALDRIG bli en stängd serie. Har inte påstått nåt som indikerar på att jag vill ha en stängd serie. WTF svamlar du om? | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-03 10:55 | |
![]() | hallå | |
| bobo flux | 2008-10-03 11:55 | |
![]() | lejonmix, jag kan förstå delar av ditt resonemang. T ex, för en duktig sydamerikansk spelare som definitivt skulle öka kvaliteten på allsvenskan så är nog löneläget i stort avgörande för om det blir Sverige eller Danmark. Danmark har ju ett försprång pga sina lite speciella skatteregler (jag är inte helt insatt i hur de fungerar, men det är 2 års artist-skatt eller nåt sånt). Ska Sverige kunna konkurrera med t ex Danmark lönemässigt för att få hit bättre spelare och på sikt öka kvaliteten på allsvenskan och göra den mer attraktiv som produkt så måste vi nog förändra skattesatsen på fotbollslönerna. Men, jag är inte säker på om jag vill ta det steget. Även om jag också skulle vilja se en bättre allsvenska, så ser jag hellre skattelättnader för andra yrkesgrupper än fotbollsspelare. Att sedan Bajen ska ha mer intäkter av TV-avtalet än Trelleborg är jag lite kluven till. I så fall får vi nog på sikt en bättre spetskompetens med ett fåtal stora klubbar som kan konkurrera mot Europa, men på bekostnad av bredden. Risken är att det blir som i t ex Skottland, där det i princip finns två stora klubbar, Celtic och Rangers, som omges av ett antal mindre. Allsvenskan skulle i alla fall för mig göra ett spänningsmässigt tapp om det alltid är samma 2-3 lag som gör upp om det... | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-03 13:03 | |
![]() | bobo- bra inlägg. Mkt bra. Vad gäller fotboll och artistskatt anser jag att det handlar om en underhållnigsindustri, tillräckligt stor att klara sig själv. Dock är den beroende av samhällsklimatet. Om vi vill ha hit duktiga utlänningar så MÅSTE vi ha en artistskatt. Jag är för en sådan. Varför? -Helt enkelt för att fotboll glädjer så många under en så lång tid. Smamhällsklimatet ja, ett samhälles gränser dras ju först där man vill. Jag väljer, för enkelhetens skull att dra gränsera inom Skandinavien. Att jämföra yrket med andra är en annan debatt, men jag har ändå svarat för fotbollen här som jag gärna skulle vilja se hade egna arbetsmarknadsregler än resten av EU's. Ett annat samhälle helt plötsligt som dock omfattar allt från våra skohyllor alla länder i EU direkt. Många andra ligor brukar systemet att klubbar själva, beroende på marknadsvärde, tilldelas mer pengar. Antingen via separata uppgörelser (Seria A) eller överenskommelser inom ligan. Att Lagrell vill ha en bred Allsvenska är sedan länge känt. Jag förstår att man som anhängare till Trelleborg tycker det är suveränt. Men är det verkligen rättvist? Jag anser att alla klubbar ska behandlas jämlikt. Men rätten till att sälja sitt evenemang måste diskuteras. Att bara två lag i Skottland skulle vara i Europaspel är en myt. Visst domineras ligan av 2. Och i Champions leauge har väl bara Glasgow-gängen varit. Men många andra skotska klubbar drar nytta av detta. Ligan rankas högre. Bättre spelare och fler platser i Europa-cuperna. Det om Skottland. Liknande scenarion finns dock överallt, fler lag lägger sig i allt mer i andra ligor. Främst Holland, Tukiet, Tyskland. Och tänk tex på hur många Europa-platser England har. Många säger att det skulle vara bra för Allsvenskan om lag fick "rycka ifrån" ekonomiskt. Jag anser det samma. Alla lag skulle tjäna på det till slut. Ett lag som Trelleborg kommer nog inte ut i Europa oavsett hur länge Sverige kör med detta system. Dock kan det vara så i framtiden att en 5;e plats ger en plats till Europa om vi satsar på ligan. Och visst fasen skulle en klubb som TFF kunna prestera så pass även senare. Se Cheivo i Seria A som ex. En del hävdar att bredden är bra för Landslaget. Att Landslaget skulle bli sämre om vi hade en bättre liga med skarpare spets lagmässigt. Mer utlandsproffs? -Ja, men med hög kvalité. Inte fler och sämre utlandsproffs i ALlsvenskan Jag tycker att detta är ytterst fånigt. Jag tror helt enkelt att man skulle ersätta sämre spelare från Argentina med bättre spelare från Argentina. Vidare tror jag att Svensk fotboll skulle bli ännu mer attraktivt med en bättre liga. Att barn och tonåringar kunde se svenska lag i dom bästa cuperna på TV skulle öka intresset. Fler barn skulle börja spela fotboll. Fler människor skulle söka sig till arenorna. Detta skulle inte leda till färre svenskar som spelar fotboll på seniornivå- hurvida dom sen gör det i Superettan, Alssvenskan el i en utländsk liga är för mig ointressant. Dessa spelare hade knappast varit bättre i landslaget pga en svagare Allsvenska. Avslutningsvis, men snälla, stirra er inte blinda av förakt pga detta nu, glöm inte bort det övriga jag skrivit. Men handlar ett val någonsin för mig om ett starkt landslag eller ett starkt AIK så väljer jag min klubb varje dag. Min kärlek. Min passion. Landslaget är mer som en hobby. En kompis man ser ibland. En kompis som är beroende av bra klubbar. Faktiskt. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-03 13:04 | |
![]() | kör ovanstående i tråden om Allsvenskan oxå. Hoppas på svar där som kanske inte kommit här annars. | |
| bobo flux | 2008-10-03 13:26 | |
![]() | jag var nog lite otydlig med Skottland. Det var mer den inbördes serien jag syftade på. Den är ju ett ständigt tvåklubbsrace, även om Hearts stack upp nåt år för inte så länge sen. Men du har lyckats sälja på mig argumentet med att en femteplats i en högre rankad allsvenska skulle innebära europa-spel, lejonmix :) | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-03 13:44 | |
![]() | Tack bobo du är mkt trevlig | |
| Palini | 2008-10-03 13:55 | |
![]() | Ett bra inlägg, Lejonmix men jag tror ändå inte att det funkar i landet Lagom. I bästa fall kan vi komma upp i Danmarks nivå, där Bröndy och FC Köpenhamn nån gång ibland kan nå CL, tack vare en gynnsam lottning eller en maxprestation vid precis rätt tillfälle. Att lyckas i Europa kommer alltid ytterst att handla om ekonomi. Grejen är den att i andra länder, som rent befolkningsmässigt och rent ekonomiskt kan mäta sig med Sverige, så fokuseras det så oerhört mycket mer på fotbollen än i här i Sverige. Sponsorpengar, TV-pengar etc. Det är helt andra nivåer vi talar om, och det beroende på ett helt annat intresse. Fotbollen har en helt annan särställning i dessa länder. Här är det inget tal om att "slösa" bort talanger på andra sporter som ishockey, innebandy, pingis, längdskidåkning, golf, segling, slalom eller vad det nu än kan vara. Och det är precis samma sak inom näringslivet i dessa länder. Det är inget tal om att slösa sponsorpengar på andra sporter än fotboll. Och det här är en särställning som fotbollen förmodligen aldrig kommer att få i Sverige. Sen finns det i och för sig väl inget som hindrar en snuskigt rikt oljeshejk från att plöja ner 600 miljarder i Ljungskile och göra laget till en stormakt i Europa... Det är nog svenska lags enda chans. Att göra en elitisering av allsvenskan tror jag inte bidrar till några större framgångar, en de redan nämda i paritet med Danmark. Visst, det är väl bättre än de nivåerna som de allsvenska klubbarna ligger på nu, men allsvenskan tror jag för alltid kommer att vara en mellanstation till något bättre och större. Det där om landslaget håller jag dock inte alls med om. Landslaget är inte det minsta beroende av bra klubbar. Det enda landslaget är beroende av, är bra spelare. Och ju tidigare dessa spelare lämnar Sverige, desto bättre är det - oftast. | |
| Hedenstierna | 2008-10-03 14:25 | |
![]() | Degerfors hade vart underbart att ha upp, dock inget som kommer ske i år. Mer troligt att det blir Division 1 spel nästa år. Men känner på mig att dom kommer fixa kvar en plats i superettan, sen så gärna en annan tränare än stahre nästa år. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-03 14:31 | |
![]() | Palini Bra klubbar = mer pengar = mer resurser för tid, tanke och vett långsiktigt ...resulterar i att spelare inte behöver lämna landet som 15-18-åringar för att få en adekvat juniorutbildning. Detta och fler spelare som barn gör att fotbollen drar till sig talangerna mer kraftigt. sponsorer kommer på kuppen. Allt detta tror jag att Landslaget tjänar på. MEN det är inte det inlägget handlar om. Utan en starkare Allsvenska. Nu får vi hålla oss till en tråd | |
| Softarman | 2008-10-03 14:40 | |
![]() | Jag har ingen lust att sponsra en sydamerikansk spelares lön. Dels pga han redan tjänar bra. Dels pga jag vill se unga svenska spelare hellre. Vi kan ändå aldrig få en bra liga. Då är det roligare att kolla på inhemska produkter. | |
| eeistan | 2008-10-03 14:42 | |
![]() | Hur kan man hetsa upp sig över allsvensk fotboll ??? Nää tacka vet ja speedway och bandy där vi har rejäla ligor som håller hög internationell klass :/) | |
| Peddape | 2008-10-03 15:06 | |
![]() | För att återknyta till ämnet. Ljungskile skall så klart få göra hur de vill för att ta så många ppoäng som möjligt. MEN! Att man inte skulle få kalla dem tråkiga är ju rent löjligt. I år har de satt maskning och spelförstörlse i system. Från matchminut 1 i stort sett. Jag tror ärligt talat inte någon av er som yttrar er i början av tråden har sett en match..? Långa inkast, 10 försvarare, bedrövlig plan och många varningar köper jag, det är både tråkigt och charmigt på samma gång. MEN det är bedrövligt tråkigt att se på fotboll där bollen helst skall va död så stor del av 90 minuter som möjligt. eeistan: Du bor i Småland eller Norrland. | |