Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 20 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tiara12000 - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:26 | |
![]() | många föräldrar vet inte vad deras barn håller på med, och dom som vet, vet inte vad dom ska göra åt det... Alltså, dom kan ju säga till sina ungar vad dom får, inte får, ska och borde göra, men man bryr sig inte. Gör mest som man vill. Man har tappat respekten för föräldrar och äldre i allmänhet. Man bryr sig mest om sina kompisar och flick/pojkvänner. Men visst finns det ungdomar som beter sig bra. Som "Hemliga Anna" sa, man kan bete sig bra och ändå ha vänner och vara "cool". Borde verkligen finans fler såna... =) //TT | |
| 1335991 | 2008-09-16 19:27 | |
![]() | Har också märkt en mkt otrevlig attityd hos 12-20 åringar, som en gång skall ta över efter oss.... Att ha respekt och sunt förnuft bland dagens ungdomar är mkt mkt sällsynt..... Tyvärr tror jag detta med *fri* uppfostran=ingen uppfostran alls har mkt i det hela och, ännu mera tyvärr,måste jag nog skylla detta beteende även på internet! Längtar tillbaka till 70-80-talet då uppfostran,sunt förnuft och respekt för varandra oavsett ålder alltid fanns. | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:28 | |
![]() | Många av dagens föräldrar spenderar ofta minimal tid med sina barn. Förutom att ungarna först är på förskola alt skola/fritids till sena eftermiddagen, så har de t ex fiollektioner, basket samt scouter fyra dagar i veckan OCH så måste föräldrarna naturligtvis förverkliga sig själva däremellan. Det är klart att det blir mindre och mindre tid för fostran... Den gemensamma tiden måste ju användas till roliga besök på leksaksaffärer och sånt. *bara lätt ironisk* | |
| lime09 | 2008-09-16 19:28 | |
![]() | Min tanke var ungefär som Suds, Jag tror nog att det rätar till sig även om en del aldrig lär sig vanligt hyfs. Det vet ju vi som är vuxna att alla människor inte kan uppföra sig. Det är nog bara mer vanligt bland vuxna. Det kan ju vara så att dom inte känt att som dom gjort bort sig pga sitt uppförande än, men det kommer ju förr eller senare, och då ändrar man ju sig. | |
| snorklan | 2008-09-16 19:30 | |
![]() | Jag var på väg att kliva av bussen men fyra tonårskillar, ca 14-15 år, stod i vägen. Jag hann inte säga något förrän den ena killen uppmärksammar mig och artigt ber sina kompisar flytta sig för "damen(!!?) ska gå av". Varpå jag reagerar med att säga "Tack så hemskt mycket" med ett brett leende (detta trots kommentaren om damen). I efterhand blev jag förbryllad över min egen reaktion.. Hade en vuxen visat mig den artigheten hade han nog fått ett "tack" och ett halvt leende. Medan jag blev så paff över att en tonåring var så artig.. Varför förväntar jag mig inte samma bemötande från fjortisar som vuxna? Hmm.. Har jag helt enkelt gett upp hoppet om snorisarna? :) | |
| Gunna F - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:30 | |
![]() | Apan Bollo Du verkar Klok ! Jag håller fullständigt med ! Och vissa VUXNA tackar inte ens heller ..så de så ;) man ska oxå komma ihåg att det finns fina och bra ungdommar, men idagen samhälle är det en helt annan mentalitet ;/ | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:31 | |
![]() | "Längtar tillbaka till 70-80-talet då uppfostran,sunt förnuft och respekt för varandra oavsett ålder alltid fanns." Ehe...he? | |
| obitje | 2008-09-16 19:32 | |
![]() | Svårt. Jag har inte hamnat i så mycket kontakt med tonåringar dom senaste åren (förutom syskonen). Jag minns aldrig att mina föräldrar har kommenterat på någon av oss vad gäller vet&etikett - någonsin (men jag kan säkert ha fel). Det är först när jag blivit "vuxen" och har flyttat hemifrån och allt det där som jag tackar för maten till exempel (vilket verkligen känns drygt att jag inte gjort hemma). Denna förändring har inte skett för att någon uttryckligen sagt att det är så man gör, utan för att jag själv kommit till insikt vad gäller "att ge och ta". Om det sen har med oskrivna regler i spelar mig ingen roll. Och såvitt jag vet fungerar mina syskon liknande. Vett&etikett är överhuvudtaget ett begrepp som jag aldrig hör annat än i kontakt med en äldre generation (exklusive släkten). Jag vill hävda att vi har vuxit upp och blivit snälla och omtänksamma individer ändå. Mina föräldrar har aldrig visat någon frustration över hur vår vett&etikett ser ut. Man kan ju hoppas att dom känner att dom fått tillbaka från oss på andra sätt. Men givetvis så är det väldigt mycket mer komplext än så. Olika jargonger, olika traditioner, olika rutiner - olika familjer emellan. Min första tanke när jag läste TS:ens inlägg var att det mycket väl i många lägen lika gärna skulle kunna vara kopplat till självkänslan. För min del är det lättare att säga saker och verkligen mena det ju mer jag börjar trivas i mitt eget skinn. När jag var i tonåren så företog jag mig helst bara det som var absolut nödvändigt. Och visst skulle vett&etikett kunna ses som nödvändigt i olika sammanhang - men utifrån dom olika förändringar som man tampas med i tonåren och all förvirring så kanske just vett&etikett är det man har i åtanke sist av allt. När det dessutom handlar om främlingar så kanske det är längre till dom där superenkla sätten att visa tacksamhet och så. För mig skulle det kännas märkligt om jag var "inlärd" på dom sociala reglerna på ett vis som är mekaniskt snarare än välvilligt och från hjärtat. Men jag kanske blivit inlärd, undermedvetet snappat upp och så kanske föräldrarna helt enkelt styrt mig utan att jag själv lagt märke till det. Korrekturläsning och dylikt hinner jag inte med, så jag ber om ursäkt om det är krångligt att hänga med i mitt resonemang. Tack för ordet. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:32 | |
![]() | Apan Bollo, vi gör så gott vi kan :) Apropå råttpizza, eller snarare råttor som mat så träffade jag häromdagen en god vän som faktiskt serverats råtta i norra Thailand där de föds de upp just för det ändåmålet. Det var tydligen smaskens, så kanske är råttpizzan något som kan tänkas dyka upp om vi tar mod till oss och börjar experimentera lite mer i köket. | |
| Tiara12000 - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:33 | |
![]() | Nu verkar det som att de flesta försöker skylla på föräldrarna, men det är inte alltid deras fel... Det kan ju bero på umgänge och skola. I andra länder finns ett ämne som heter "moral". Det hade inte varit så fel här... Dessutom har nog skolan lättat för mycket på regler, och även föräldrarna tror jag... | |
| Tiara12000 - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:36 | |
![]() | vad har råttor och mat med detta å göra? | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:36 | |
![]() | Skillnaden från "förr och nu" kan ju vara t ex dagens förskolevistelse. Barnen "idag" fostras till stor del i grupper om 15-20 ungar. "Förr" hade man oftast (om inte sin egen så förmodligen nån/några kompisars) mamma hemma. Mer tid att snacka. Någon som höll åtminstone lite koll. Samt granntanter som höll ögonen på ungarna på både gott och ont :) | |
| dannä | 2008-09-16 19:37 | |
![]() | MOHAHA! Redan!?! Vi som är i min ålder har för länge sedan blivit ense om att 90talisterna är vårt samhälles ligister och förmodligen hamnar många i intelligensreserven. Det är skrämmande vilken brist på respekt (och framtida kompetens)? dessa besitter. Vet inte om det är endast negativt men det är iaf helt klart en attitydsförändring om man jämför 80-talister och 90-talister | |
| bobo flux | 2008-09-16 19:37 | |
![]() | Det är väl kanske också så att det är de som inte tackar och är allmänt dryga som lämnar störst avtryck i ens minnesbank? Jag kommer att tänka på ett avsnitt av Boston Public, där det kommer en mamma till en duktig elev och skäller ut rektor Harper för att han bara ägnar sin tid åt de problemungar som härjar på skolan. Hon upplyser honom om att det också finns jättemånga duktiga och trevliga elever på skolan, som aldrig får höra något från honom för sina "goda" bedrifter och sitt goda uppförande. Gott uppförande uppmärksammans inte på samma sätt som dåligt uppförande, eftersom gott uppförande räknas som en självklarhet. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:37 | |
![]() | Apan Bollo, första råttan här på betapet som dött nu då. Men jag hörde en som undrade vad var på en viss pizza och bagaren sa mus-lår men det var inte heller råtta utan musslor med en lite annan betoning. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:39 | |
![]() | Tiara12000, en bra diskussion blir man hungrig av | |
| dannä | 2008-09-16 19:40 | |
![]() | sent ska 90talisterna vakna.. | |
| Maizena | 2008-09-16 19:40 | |
![]() | Det är nog viktigt att lägga grunden till barn och ungdommars beteende. Min som på 4 år hälsar nästan alltid artigt tackar för maten och plockar undan efter sig. Klart att det kan ändras med åren men jag tro stenhört på att ge barnen rätta värderingar från början.... | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-16 19:44 | |
![]() | Tror ni verkligen inte att det är så att det satt personer och beklagade sig över er generation på precis samma sätt för X-antal år sedan? Visst tonåringar är "hemska", men jag tror inte att de skiljer sig så värst mycket från någon annan generation... Skulle också vilja tillägga att de grinigaste och otrevligaste jag träffar ute i det vardagliga livet är de som är 60 plus. Inte att säga att just de i den åldersgruppen är hemskare än någon annan. Tycker den här diskussionen är tämligen konstig faktiskt... | |
| Candee | 2008-09-16 19:44 | |
![]() | Jag tror ändå att föräldrarna har en stor roll i det hela. Vad det gäller vett & etikett så är det bra. Men jag tror mer att man måste börja i rätt tidig ålder med att ha tid för sina barn. Och då menar jag vanlig tid för att ha en nära relation till sina barn..en öppen kontakt där tillit och ärlighet är en av de sakerna man bygger upp. Men det viktigaste av allt och som jag tycker många föräldrar inte har fått barnen att inse är EMPATI. Där finns enligt mig, kärnan till den respekt man bör visa andra. Kan man få barnen att inse vikten av att känna med en annan medmänniska så är det en av de viktigaste bitarna. Varför jag har kommit fram till det här..jo, jag har tutat i min son det från allra första början och får nu bära frukterna. Är stolt över min son som inte är något idealbarn, men som vet vad empati, respekt och hyfs innebär. Nu är jag inte den som blundar för allt som jag inte ser men vad jag får höra både från andra föräldrar och lärare så är det bevis nog att jag lyckats iaf med den biten. Jag är ingen supermamma men för mig är empati nyckeln för att få både barn och vuxna att tänka om innan de beter sig som de gör. | |