Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
upa - Ej medlem längre2008-09-20 17:06
Antal inlägg: 2565

swempa, nu var det ju inte riktigt jag som sa att man skulle tänka bort problemet :)

swempa2008-09-20 17:13
Antal inlägg: 535

ok läste väl inte ordentligtdå ursäkta

bizzzy - Ej medlem längre2008-09-20 17:19
Antal inlägg: 3169

cortisonkrämer är skit..

Nattravn - Ej medlem längre2008-09-20 17:19
Antal inlägg: 9141

För att?

swempa2008-09-20 17:20

nån mer som har nåt tips

mrperfect2008-09-20 21:08
Antal inlägg: 11437

cortisonkräm har jag använt i 35 utan att märka några biver..biverk...beif bie biflaifd nebskufkn beia f dlkg sas ..........biverkningar

Skämt åsido, det hjälper, jag har inte några problem med att huden blivit tunnare, det är ju olika från person till person!

knådarn2008-09-20 21:19
Antal inlägg: 48

cortison bryter ner cellerna på sikt. vet du vad en kinesolog är? ett tips är att prova, du blir överraskad...

kermis2008-09-20 23:17
Antal inlägg: 1323

Jag är en av de lyckliga som bara haft ett utbrott och det var i 14-15års ålder. Jag vet ju att skiten ligger latent i mig men så länge jag inte har utbrott så kvittar det... Jag använde kortisonkräm i kombination med hudlotion och det fungerade väldigt bra. Kan hålla med om att kortison verkar vara läkarnas universallösning på det mesta men va fan, det funkar ju ofta också :)

betalaren - Ej medlem längre2008-09-21 10:51
Antal inlägg: 2

Jag har haft Psoriasis sedan jag var 19 år och Psoriasisartrit sedan jag var 35,mitt råd är vänd dig till hudavdelningen,idag finns det riktigt bra bromsmedeciner bl.a remicade och mot värk Enbrel,remicade m.fl

Jagär idag 60 år och har fått mycket hjälp av både hud och reumatolog.

Psoriasis och värken kan gå i skov. Stress,infektioner typ halsfluss kan utlösa sjukdomen. Finns idag bra hemsidor från Psoriasisförbundet och Reumatikerförbundet,där du även kan få tips om fler hemsidorbetr.Psoriasis

rispåse2008-09-21 14:06
Antal inlägg: 406

Mommes!!!! Där är den! Det är föllinges myggmedel! Finns att köpa i hälsokosten för en inte allt för dyr slant, så prova ni som har besvär. Min son blev i alla fall nästan bra, så varför inte? Själv är jag inte förtjust i kortison i alla fall./

swempa2008-09-21 14:25

ok tack för tipset ska testa se om det hjälper på mig kan ju inte bli mycket värre

rispåse2008-09-21 20:35

Nej, det är ju inte farligt att pröva och oss hjälpte det i alla fall/

SaraAras2008-09-21 20:50
Antal inlägg: 222

www.pso.se/

StinaD2008-09-21 21:07
Antal inlägg: 349

Själv fungerar sol ganska bra. Kortison har haft dålig effekt på mig tyvärr... :-(

Men hos mig kommer och går det tack och lov och jag är inte heller så illa drabbad.. men i veckan upptäckte jag till min förtvivlan att jag fått en fläck i ansiktet.. men men... det finns dom som har det värre än jag...

Själv fungerar faktiskt vanliga mjukgörande krämer bäst... förutom solsken... :-)

rispåse2008-09-21 21:57

Prova myggmedlet vet ja/

run-marie2008-09-22 14:46
Antal inlägg: 1806

Om man använder cortisonsalva (finns ju i flera olika styrkor) så brukar jag iaf alltid använda Decubal med 2 % Carbamid och smörja ofta. Den är mjukgörande och gör att huden inte bli så torr och fnasig. Det har iaf hjälpt mig de senaste 15 åren.

Se´n tror jag att man har olika förutsättningar med skov som kommer oftare på vissa människor och dessutom blir svårare.

Hos mig bryter det ofta ut vid stress har jag märkt och därför försöker jag att inte stressa (så gott det går), men ibland kan det ju vara känslomässig stress, som oro, sorg m m och det kan man kanske inte göra så mycket åt.

Mot psoriasis i hörselgångarna har jag fått jättebra droppar som heter Diproderm 0,05%. Har man kliat innan så svider det som attan när man börjar med dom, men efter 3:e droppningen så brukar både svedan och klådan försvinna.

Nattravn - Ej medlem längre2008-09-24 02:48
Antal inlägg: 9141

Kom på en liten grej nu, sådär mitt i natten.
Är det någon med psoriasis som bara totalt ignorerat någon direkt behandling och bara låtit tiden ha sin gång? Vad har isåfall hänt? Har besvären blivit värre, eller stannat i samma tillstånd som de var när de först blommade ut? Eftersom det hela bygger på att immunförsvaret bryter ner sig självt borde man till slut bli helt förstörd? Eller är det mest av estetiska (indirekt sociala/psykologiska) skäl man behandlar?

Amiable2008-09-24 08:51
Antal inlägg: 1365

Kan inte svara på ifall min f.d svärmor har ignorerat sin sjukdom men... idag är hon iaf strax efter 65år. Hela tiden jag har känt henne så hard et varit oerhörda problem.
Idag är hon nästan helt blind. Hörseln är nästan obefintlig. Atrit så hon knappt kan röra sig. Psoriasisen är utbrädd på kroppen så hon har knappt 20% fri yta av huden.

Tänker lite på det som Nattravn beskriver ovan om immunförsvaret.

Om jag ser på henne, så kan jag inte säga om hon gav upp och lät det accelerera lr om sjukdomen har tagit överhand utan att hon har kunnat göra nåt åt det..

Exina2008-09-24 08:59
Antal inlägg: 3

Min sambo har psoriasis, väldigt utbredd över i princip hela kroppen. När det sedan utvecklades till psoriasisartrit fick han sprutan Humira. Han är nu helt fläckfri (hehe) och har i principp inga besvär av artriten heller.

Kolla upp det säger jag bara. Prata med hudläkare eller reumatolog den är kanon. Jag vet dock inte hur restriktiva de är med att skriva ut den då den kostar ca. 5000:- per spruta.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-24 10:27
Antal inlägg: 7605

Amiable, Gud jag ska aldrig mer klaga över mina futtiga eksem och värk. Stackars, stackars din svärmor!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?