Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade14
Mobilspel
Pågående20 165

Forumkategorier

Användare Inlägg  
imw2008-09-27 23:44
Antal inlägg: 188

Harstek är väl gott?

trashone - Ej medlem längre2008-09-27 23:47
Antal inlägg: 18678

Låter som mkt arbete för extremt liten möda att göra mat av den.

vindsus862008-09-27 23:51
Antal inlägg: 3785

ursäkta mig, men varför fråga i forumet istället för att ringa en veterinär?! herregud!

TopBanana2008-09-28 08:40
Antal inlägg: 752

Har för mig att jag lärde mig som liten att om man rörde en vild harunge / renkalv, något annat villt, ville inte mamman ta hand om dem längre för de luktade människa. Så tror inte det går att lämna tillbaka den längre. Lycka till :o/

myrealitybit2008-09-28 08:54
Antal inlägg: 4

Vår granne körde över en harmamma med sin skogsmaskin, och hittade en liten harunge bredvid som klarade sig. Vi tog hem den och fick höra att ingen kunde ta emot den, utan vi fick prova själva. Eftersom harungar ofta får klara sig på egen hand, mamman är ofta iväg från dem, går det att föda upp dem och sedan släppa ut dem när de blivit större och kan äta gräs osv. Vi släppte ut vår och risken är väl stor att den blev mat åt ett annat djur men i mitt huvud klarade han sig finfint (man vill ju gärna tro det).

I början gav vi mjölkersättning i en docknappflaska, han sög så bra ur den när vi prickat nappen med en nål, och sedan förde vi in mer och mer gräs och annat grönt. han kom skuttande glatt på mornarna och ville ha sin mjölk (han bodde under min säng) och slickade oss.

Informationen vi fick var att det var OK att göra så här, men naturligtvis hade vi inte tagit honom om vi inte vetat att mamman blivit överkörd. Det finns alltså hopp. Jag tror inte vi hade kattmjölksersättning utan vanlig men det var många år sen så jag minns inte riktigt. Jag vet att mina föräldrar ringde runt och undersökte så det är väl ett bra tips.

Lycka till.

maromessa - Ej medlem längre2008-09-28 09:27
Antal inlägg: 59

Man ska inte röra en harunge om man inte är riktigt säker på att den blivit övergiven. Mamman brukar lämna dom ensamma i högt gräs ibland. Och man kan inte lämna tilbaka harungen om man rört vid den, för då kommer mamman att inte acceptera den.
Men det är ovanligt att man bara hittar en. Lycka till med den.
Jag hittade en övergiven en gång, men den hade blivit övergiven för att det var något fel på den. Den dog :(

le-lou2008-09-28 09:27
Antal inlägg: 17500

man ska aldrig ta med sig vilda djurbebisar nånsin - oftast är de inte alls övergivna nämligen, trots att det kan se så ut för våra ögon.
Är de nu det, så är det naturens gång tyvärr - risken för att man ta med sig en icke övergiven unge hem är så mkt större än att man faktiskt räddar en faktiskt övergiven, varför chansa?

Nu har ni redan gjort det, kontakta veterinär och få råd. Att släppa tillbaka den nu är lika med döden, mamman kommer inte att närma sig ungen oavsett.

Trapt2008-09-28 09:59
Antal inlägg: 17

www.dinveterinar.se/...om mar.html

Trapt2008-09-28 09:59
Antal inlägg: 17

Läs längst ner på sidan..

Birgerkung - Spelvärd2008-09-28 10:02
Antal inlägg: 2392

Ni som ger goda råd i den här tråden, är ni utbildade etologer och veterinärer allihop, eftersom ni har så mycket att säga om hararnas beteende, eller är det möjligen så att ni bara gissar och gör tvärsäkra uttalanden om saker som ni egentligen inte har en aning om?

Här finns bättre information: www.alternativmixen....e_ djur.htm

Tess 082008-09-28 11:16
Antal inlägg: 18003

Jag tror att samtliga nu vet att det är fel att ta hem en unge oavsett vad för vilt djur den hör till...

Nu är ju detta redan gjort och jag tror t.o.m att pojken nu vet att han inte ska göra om det.

Vi fick kattungar i våras (inte en kanin iofs, men vaffan öron, fyra ben och svans;-)) som inte kunde äta på sin mamma så bra. Vi frågade veterinären och på apoteket och det bästa vi kunde ge var utspädd bäbisvälling (finns ju ett antal...).
Vi hade ju en som precis slutat äta välling här hemma, så vi testade att mata med den. Det funkade bra och nu är Bosse stor och bor med husse och älskar att jaga råttor, våra kattor och annat som rör på sig!

barbi2008-09-28 12:15
Antal inlägg: 1924

Varför ja fråga här är för vi hade ringt runt överallt utan nå svar:( vi åkte till en djuraffär plus apotekt men det va ingen som hade kunskap dom sa bara att man skulle lämna tillbax den..så ja tog en chansning att nån här kanske hade kunskap just om en harungen.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-09-28 12:39
Antal inlägg: 3604

maromessa skrev: "man kan inte lämna tilbaka harungen om man rört vid den, för då kommer mamman att inte acceptera den"

Jag rekommenderar ett besök på Hexmasters faktoider (www.faktoider.nu) där man kan läsa om djurungar och människolukt.

www.faktoider.nu/cgi...ma rkera=ja

Sajten är för övrigt en guldgruva för alla er besserwissrar där ute.

Sotfinger2008-09-28 12:40
Antal inlägg: 22361

Prova Skansenakvariet.. ja, det låter dumt, men visst är det dom som tar hand om vilda djur? Åtminstone kan man väl ringa och fråga.

ANDERStG2008-09-28 20:59
Antal inlägg: 7560

Låt inte hunden smita o sätta på den bara. :)

Nunnelunan2008-09-28 21:39
Antal inlägg: 1172

www.viltjouren.se/ är väl de som brukar hjälpa till med vilda djur (Ewa Kierkegaard). Med den har säkert redan avlidit?

barbi2008-09-28 22:19
Antal inlägg: 1924

den lever och mår bra och får mjölkersättning

vindsus862008-09-28 22:29
Antal inlägg: 3785

jag tror iaf inte det stämmer att en mamma skiter i ungen om en människa rört vid den. i vissa fall kanske, ja. men.. njä. jag har för mig att jag hört det bara är en myt.

trashone - Ej medlem längre2008-09-28 22:36
Antal inlägg: 18678

En bra myt som kan få leva vidare så inte folk plockar med sig vilda djur hem.

Gunna F - Ej medlem längre2008-09-28 22:40
Antal inlägg: 873

Du ser ut som ett skogsrå nu trashone ;) söt å såå.. passa så inte nån plockar hem dig me´...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?