Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 20 160 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2008-10-01 19:34 | |
![]() | Absolut - trådar behöver inte bli tramsiga för att de ligger i snack. Och den här tråden handlar ju om något som under alla förhållanden är en tragedi. Annars tycker jag fortfarande att det är snudd på sanslöst att människor kan döma ut exempelvis poliser som "inkompetenta" på grundval av ett 3 minuter långt videoklipp - varav 2 minuter bara är bilder och musik. Dessutom är det helt uppenbart ett inlägg från en part i målet. Det skulle säkert gå att göra en likadan film om Anders Eklund. Visade man den i något land där folk inte följt mediarapporteringen skulle han säkert få supportrar som var säkra på att han var utsatt för ett hemskt rättsövergrepp. | |
| vulcan | 2008-10-01 19:36 | |
![]() | forumadmin: Smileysar och skämt om den här händelsen känns inte riktigt rätt att tillåta. En tragedi är det som sagt hur man än vrider och vänder på saken. Ett inlägg rensat pga detta. | |
| StinaD | 2008-10-01 19:41 | |
![]() | Vulcan: Måste tacka dig för att du belyste ämnet från ett annat håll.. och samtidigt tacka Caligatia för en annan inblick... jag återtar härmed mitt uttalande om inkompetenta poliser och ber om ursäkt för att jag dömde för snabbt. Vad jag däremot tycker är tragiskt (förutom själva händelsen och vägen dit) är att ingen har lyckats hjälpa henne på bästa sätt. Om det nu var självmord känns det tråkigt att hon inte kunde få hjälp till att se en annan utväg. Där jag bor nu har det bara senaste åren varit ett flertal självmord med unga människor inblandade.... man blir så upprörd på något vis trots att man inget kan göra åt det själv.... | |
| barbi | 2008-10-01 22:05 | |
![]() | Spelar väl ingen roll hur den här tjejen va innan om hon har försökt ta livet av sig tidigare! Jag kände inte henne vet inget om henne MEN det är för mkt som inte stämmer om hon nu skulle ha tagit livet av sig:( Hoppas hennes familj får ett sluta på det här och får veta allt | |
| Caligatia | 2008-10-02 00:48 | |
![]() | StinaD. Hon stod inte helt ensam, hon hade vänner som brydde sig om henne mm, men hon var inne i ett sådant mörker att hon inte förmådde se det. Det var fruktansvärt när det hände, och paralyserade i stort sett hela min umgängeskrets. Det är hemskt att det inte finns bättre hjälp att tillgå, det är hemskt att mobbning förekommer, och det är hemskt att en ung tjej valde att avsluta sitt liv. Det är hemskt för familjen att förlora en dotter och syster. Det är fruktansvärt, det är det. barbi, som du själv säger, du kände inte henne, du var inte där, utan grundar din åsikt på material du hittat på internet - en "propagandafilm", som Vulcan uttryckte det, samt dokument från en förtvivlad mamma som vägrar tro på att hennes dotter själv valt att avsluta sitt liv. Tro vad du vill, jag har sagt mitt. | |
| massamark | 2008-10-02 01:32 | |
![]() | anders, Tv3 har haft ett sådant program för massa år sedan. det var Renee Nyberg och advokat Tomas Olsson som ledde programet. Jag såg något avsnitt i skolan för en rättegångs simulation vi skulle göra. | |
| Margana | 2008-10-02 09:01 | |
![]() | Läste första sidan på mammans sida....skandal att saken inte utreds! | |
| vulcan | 2008-10-02 09:08 | |
![]() | suck... | |
| Margana | 2008-10-02 09:34 | |
![]() | varför suck? att något inte är som det ska verkar ju uppenbart, därmed inte sagt vems fel det är utan utredning eller är dina åsikter de som gäller p g a ditt forumsvärdskap | |
| anna-79 | 2008-10-02 10:11 | |
![]() | Hej! Jag gick in på länken och sedan in på feliciasliv.se! Efter att ha läst där kan jag förstå mammans kamp om att få rättvisa för sin dotter!! För om man tänker efter och om man varit i en situation som är sådan för en ung tjej så förstår man att dessa så kallade behandlingshem (som går under alla fina namn) inte alltid är något bra!! Det finns många "hem" som har obehörig personal, människor utan någon somhelst erfarenhet eller utbildning! Alla kanske inte tycker att det som hände var mord men vållande till annans död! Mamman frågade personalen vad Felicia hade för kläder på sig vid försvinnandet så hon skulle veta vad hon skulle leta efter, varför sa dom att hon hade sin kappa och skor när dessa låg kvar på rummet! Varför var det enda som var borta från rummet när anhöriga och polis var där hennes dagbok?? Som dom sedan tog fram och hade lagt i en påse, bränd? Det finns så mycket som gör att man tror att Felicia inte valde sitt livs slut! Jag kan förstå att mamman vill kalla det mord! Vi har här en ung tjej som mår så dåligt 14 år gammal, hon placeras på detta "hem" för att få hjälp men vilken hjälp får hon? Dessa unga tjejjer behöver en fast hand och trygghet men också mycket kärlek, men det sist nämnda faller ofta bort! Det jag har att säga till mamman är att fortsätt kämpa för din dotters rätt, vare sig det var ett självmord eller mord så måste vi och staten få upp ögonen för alla dessa "hem"! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-02 10:16 | |
![]() | Jag vill bara ruska om mamman lite. | |
| Blamse tlött | 2008-10-02 10:21 | |
![]() | vulcan> förstår att du lade denna tråd i snack, när du kommer med en enda stor suck... | |
| linus82 | 2008-10-02 11:42 | |
![]() | nej vad skulle behandlings personalen haft för anledning till de...e väl som de andra säger mamman vill tro att de e så...däremot tragiskt att de inte haft bättre uppsikt på nån så självmordsbenägen | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 11:55 | |
![]() | Jag vet att flera journalister försökt skriva om det här, men avstått av etiska skäl. Ett av de skälen har varit att den anhöriga inte önskat ge ut alla handlingar utan att själv helt och hållet få välja det själv. Att skriva om sådana här fall är oerhört svårt just för att på ena sidan står anhöriga med sin sorg och sina frågor (oavsett vad som hänt) och på andra sidan personer som har sekretess och tystnadsplikt att ta hänsyn till. Jag kollade som hastigast på den där sidan och reagerade också mot flera av de "dokument" som fanns där. Läs dem gärna igen och fundera ni också. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-02 11:59 | |
![]() | Nu blir jag genast nyfiken på vad de anhöriga inte vill ge ut. | |
| micro113 | 2008-10-02 12:12 | |
![]() | Ja-man skulle ju vilja ha tillgång till hela materialet. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 12:23 | |
![]() | I sådana här fall finns det ofta mängder av handlingar och personer som kan säga något. Vad man som journalist måste göra för att över huvud taget kunna granska sådant här är därför få en fullmakt av anhöriga. Och det är noga att fullmakten skrivs på ett sådant sätt att vilka handlingar som kan tas ut inte kan begränsas av den anhöriga. Detta för att journalisten ska kunna ta del av det den vill, och inte bara det som gagnar den ena partens intresse. Utan att gå in på just det här fallet alltför mycket så kan jag generellt säga att det ju ofta är mer än "själva huvudgrejen" som måste kollas upp. Hur trovärdiga är de anhöriga? Försöker de mörka något? Har de andra skäl att hävda något som inte är sant? Är de stabila nog att göra en bedömning? Är de handlingar som partern lämnar ut överensstämmande med originalhandlingarna eller har något lagts till, tagits bort? Vad är händelseförloppet innan? Vad motparten har att säga är ju också lika viktigt att ta del av. Som ett exempel, fallet Osmo Vallo är ju känt. Oavsett vad vi anser om det fallet så tror jag att de flesta av oss skulle förlora trovärdigheten i det granskande som gjorts i det fallet om man undanhållit Osmo Vallos bakgrund, tagit med flera olika vittnen, låtit experter uttala sig och så vidare. Likaså "Fallet Louise" och inte minst "Fallet Ulf". Skulle vi i det sistnämnda fallet ha låtit oss nöjas med att "Ulf har lämnat över de handlingar han anser att journalister får ta del av" och att det sedan blev flera TV-program? Vill vi inte då se och höra betydligt mer innan vi gör oss en bedömning? | |
| micro113 | 2008-10-02 12:35 | |
![]() | Fallet Ulf har jag totalt missat -- vad handlade det om? Fallet Louise är ju ett klart fall av försummelse från socialtjänsten, vilket också klandret mot socialtjänsten visat.. Där medgavs ju också för socialtjänsten att uttala sig under reportaget -- något som de avsade sig. Tendensen att skylla på sekretess i sådana här fall är ju utbredd -- trots att den det gäller hävt sekretessen. Sekretess får bara åberopas för att skydda den personen, inte för att skydda tjänstemän från granskning. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 12:50 | |
![]() | "Fallet Ulf" tror jag inte du missat. Det var väldigt omskrivet och debatterat så du har nog bara glömt det. Kortfattat så anmälde en tjej sin pappa för sexuella övergrepp. Flickan satt på ett behandlingshem där hon behandlas av en "terapeut" som inte hade någon sådan utbildning och således inte fick kallas det. På behandlingshemmet berättade flickan hur hon som sagt utsats för sexuella övergrepp av pappan, men sedan kom det mer och mer: pappan skulle ha sålt henne på en sex- och spritklubb i Stockholm, hon skulle ha sett barnamord, hon skulle ha umgåtts i en "djävulssekt" med mera. Hon pekade ut ställena. Bland annat påstod hon att "i det här huset har jag sålts" och träffat en kvinna som hon namngav vid förnamn. I huset visade det sig bara finnas ett ålderdomshem och där sa föreståndaren att en person med det utseende som kvinnan skulle ha aldrig någonsin bott där och att inte ens vistats där för de skulle lagt märke till henne. Hon pekade ut en lägenhet där hon skulle ha varit hos en namngiven person, men där bodde sedan 50 år tillbaka en pensionär. Någon sprit- och sexklubb i Sthlm kunde polisen inte hitta fast de letade och på Sthlmspolisen var man skeptisk från första stund för de ansåg hela historien märklig och menade att de skulle hört talas om den, samt att folk faktiskt skulle ha reagerat på om en ung flicka utnyttjades där. Det var bara lite av allt. Ulf fälldes för att ha våldtagit sin dotter en massa gånger och en kompis till honom fälldes också. Han avtjänade fängelse på Norrtäljeanstalten när Hannes Råstam/Uppdrag granskning kollade det där fallet. I domarna stod att flickan hade otroligt hög sjukfrånvaro och flickan själv berättade att hon utnyttjades en massa gånger och när och så, samt att hon altså skulle varit i Stockholm ofta. Det kontrollerades inte. Hannes Råstam gjorde det däremot. Det var inte alls mycket frånvaro och flickan hade haft kompisar som hon umgåtts flitiigt med, pappan hade jobbat vilket omöjliggjorde att hon skulle ha utsatts för sexuella övergrepp på det sätt hon påstod och i den mängd (om hon utsatts för något vill och kan inte jag ha någon åsikt om). Det visade sig också att mycket av det flickan sa i förhör och rättegång var hämtat ur "Spökflickan" vilken hon hade läst på behandlingshemmet. Med mera med mera.... | |
| anna-79 | 2008-10-02 12:55 | |
![]() | Hej Igen!! Ja det finns många som ska förhöras och händelser som ska studeras! Det är mycket som dras upp för familjer och anhöriga när någon ska in på behandlinghem. Och speciellt när det händer allvarliga saker i följd av placering på sådana hem! Mycket dras upp som inte är relevant, och som är privat, så för att orka kämpa för sina barn vad som än händer eller hänt så måste man öppna hela sitt liv och ibland kan det ju kännas som om man är den enda som öppnar sig! Som förälder och anhörig blir det så privat medans för socialen och personalen på behandlingshem och polis och ja listan blir lång har dom alltid sitt yrke eller arbetsplats bakom sig! Det är klart att man måste se helheten! Och det kanske inte är så lätt!! Saker och ting blir vridet och man sätter ihop saker utan sammanhang! Jag hoppas Felicias mamma kan få svar på sina frågor och kunna gå vidare!! Kanske måste hon gå till sitt inre och även se saker från ett annat perspektiv! Skaffa sig en bra advokat som kan hjälpa henne med kampen! För att få reda på sanningen, hur den än är!! Det finns mycket att skriva om barn som placeras på behandlingshem både positivt och negativt! Vad som än hände just Felicia så är mina tankar hos henne och hennes familj för glöm inte bort att hur det än gick till så sitter en mamma utan sin dotter nu och ett barn som de sista minuterna i sitt liv var sårad rädd och förtvivlad! Kände sig ensam mot världen! Men visst är det konstigt att så många saker är suddiga i Felicias fall??!! | |