Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillakia2008-10-15 11:38
Antal inlägg: 849

Visst, det är allseles för tidigt och det borde han ha sagt också. Men tyvärr gör ju inte barn alltid som man säger, så sex hade de nog haft ändå...Då är det ju faktiskt viktigt att tala om risker och att få dom att förstå att det inte bara är till att...tja, vad man nu säger när man e 11....

micro1132008-10-15 11:59
Antal inlägg: 17542

Apan

Såsom jag ser det är femtonårs gränsens syfte att skydda unga - barn, från att bli utnyttjade av äldre..

Jag skulle inte bry mig om min 14 åring hade sex men någon i sin egen ålder --- om ålderskillnaden däremot är stor så skulle jag bry mig mycket och vara emot det fram till mitt barn var vuxet -- och jag inte längre fick bry mig.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-15 12:07
Antal inlägg: 993

Ja, det är nog huvudsyftet, som jag skrev :)

Zappast - Ej medlem längre2008-10-15 12:07
Antal inlägg: 348

Mig veterligen så är byxmyndighetsåldern bara en rekommendation, och det är klart de flesta i den åldern är nyfikna på sex. Att säga att man skall använda kondom är väl inte att uppmuntra killen/tjejen att springa och ha detta, och skulle det spela någon roll?. Det är väl snarare en indikation, från pappans sida i detta fallet, på att om hans barn väljer att ha sex, trots tidig ålder kan då tilläggas, så står han bakom honom, och så slipper han åka på könssjukdomar... Eller vi kanske skall ta bort sexualundervisningen från skolan också, den sker ju redan innan 15års ålder.

melankolia2008-10-15 12:13
Antal inlägg: 122

Men gud, när jag var 11 tyckte jag sex var det äckligaste som fanns i stort sett.
"måste man ha sex för att kunna få barn!?"

Anlei2008-10-15 12:20
Antal inlägg: 7

Åh, jag tycker att han gjorde rätt som pratade om säker sex och kondomer med sonen. Om grabben fortfarande är tillräckligt ung och knuten till familjen för att lyssna på pappa i sådana frågor (det kommer han inte att göra när han är 15), så är det bra att ta det då så att det får någon effekt.
Flera av mina klasskamrater när jag var 14-15 hade föräldrar som pratat om sex inte alls med dem, eller på ett sånt där moraliserande "man måste älska varandra"-sätt. Och givetvis svarade de här ungarna med att åka in till plattan och hitta någon att ligga med.

Att säga att 11-åringar ska leka och inte veta vad sex är känns som att blunda för verkligheten. När jag var 11 tyckte jag att ämnet var sjukt intressant, och lät mina Barbiedockor utföra diverse sexuella handlingar på varandra. Jag blev inte översexuell i tidig ålder eller utnyttjad av äldre snuskon för det.

Xpose - Ej medlem längre2008-10-15 12:26
Antal inlägg: 125

Att informera och sex och säkerhet är inte detsamma som att uppmuntra till sex. Även om det nu är ovanligt att 11-åringar har sex (de förekommer) så är det nu som nyfikenheten börjar. Dock är de prepubertala så de ligger i naturen att både fascineras - och kanske äcklas. Sedan är det också många gånger en jargong som tyvärr sträckt sig ned i yngre åldrar. Jag har 4 nu vuxna barn och alltid varit öppen om sex när de har frågat. Som förälder måste man bara tänka på att anpassa svaren efter hur mycket de kan förstå. Barn är mycket smartare än vad vi ofta tror och sex är dessutom något som de sällan vill prata med sina föräldrar om. I mina ögon gjorde därför "kompisen" alldeles rätt. En öppen dialog leder till trygghet, och har man en dotter (och son för den delen) är förhoppningen att det kan leda till att hon blir medveten om sitt kroppsliga värde och inte faller för grupptryck eller någon pojkväns ultimatum så hon känner sig "tvungen" att ha sex för att inte mista honom. Ge information, för diskussioner och medvetandegör kroppens värde så brukar också det andra komma med som ett brev på posten. Det är mitt tips =)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-15 12:30

Ett alldeles utmärkt tips dessutom :)

Måns_E2008-10-15 12:31
Antal inlägg: 12059

Det finns väl ingen lag som säger att man måste vara 15 för att få ha sex?

Däremot får man inte ha sex med någon som är under 15 om man själv är vuxen, vilket är en ganska stor skillnad.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-15 12:36

Som jag förstått det finns det faktiskt en lag men den ger inga påföljder för folk som inte är straffmyndiga. I extrema fall kan dock socialen kopplas in.

Tommy 19792008-10-15 12:45
Antal inlägg: 1193

Jag förstår mig inte riktigt på denna moralpanik. OK att 11 år kan verka lite ungt, men att ha ett samtal om "blommor och bin", inskärpa vikten av att använda kondom o s v lär knappast leda till att grabben blir sexmissbrukare.....

annelille2008-10-15 12:59
Antal inlägg: 500

.... som sagt.... att prata om sex är naturligtvis ok... som jag har sagt i tidigare inlägg.... MEN... när han berättade för mig hur han hade pratat med killarna så var det på ett uppmuntrande sätt, han tyckte inte det var konstigt om sonen skulle ha sex nu... bara han har kondom.... *jösses*...... jag tror inte att jag kommer att ändra åsikt oavsett vad inläggen säger..... 11 år är för tidigt för sex tycker jag..... han har en dotter som är fyra och det ska bli spännande att se vad han säger till henne när hon är 11.....

mew12008-10-15 13:03
Antal inlägg: 16

När min unge var 10-11år klädde han och hans kompis ut sig till söta små påskgubbar. För pengarna de fick köpte de tidningen stopp, (sk herrtidning)

milla392008-10-15 13:22
Antal inlägg: 211

Man kan uttala sig om detta tills månen ramlar ner. Pappan gjorde säkert det han tyckte var rätt i den stunden, bättre att säga något än att bara stänga öronen och inte låtsas hört något. Har 2 tjejer 12år och 17 år och 2 grabbar 19år och 15 år å jag märker att det med sex talas det mkt tidigare om nu än när min 19 åring var i 12 års åldern. Sen snackar säkert tjejer mer öppet om det än vad killar gör. Men som sagt,att lyssna å kunna prata med sina barn om det är positivt,hur många pappor kan göra det utan att tycka det är pinsamt?

Xpose - Ej medlem längre2008-10-15 13:30
Antal inlägg: 125

"*jösses*...... jag tror inte att jag kommer att ändra åsikt oavsett vad inläggen säger"

Men det är väl inte tanken heller (för man hoppas). Vi får detta återberättat i tredje person fast varken du eller vi naturligtvis uttala oss om hur det verkligen var eftersom ingen av oss var närvarande. För den skull kan man ju ändock spinna vidare på ämnet och vidga det till en diskussion - eller hur?

stefanf2008-10-15 14:09
Antal inlägg: 1744

Tycker (tror) pappan gjorde rätt men möjligen missade den känslomässiga dimensionen lite (var någon som var inne på det ovan).

Bejaka intresset/nyfikenheten, avdramatisera sex och undvik att moralisera. En bra grundinställning tycker jag. Sen är det samtidigt viktigt att försöka stärka barnens självkänsla och ev. justera verklighetsbilden. Många tror verkligen att ALLA har sex innan de fyllt 14-15 och har man hunnit bli 16-17 så skäms man nästan för att vara oskuld.
Tycker vi vuxna har ett viktigt ansvar att skapa förtroenden med barnen och uppmuntra dem att våga säga nej - om det inte känns rätt - samt ställa krav på sin tilltänkta sexpartner att vara öm, lyhörd och respektfull. (Ta ingen skit, typ)

Visst är det bra med praktiska tips också (kondom och liknande) men det är nog känslolivet som är mest utsatt under den här perioden..

StinaD2008-10-15 15:11
Antal inlägg: 349

Jag tycker att pappa gjorde rätt. Hellre tala om att det finns skydd än att låtsas som ingenting och sen stå där som farfar vid 35 års ålder.... (nu överdriver jag med flit)....

Sen finns det en lag precis som Apan säger..... inget sex under 15, men jösses... nej jag vet inte, jag håller med tidigare skrivit, har man sex med någon i sin egen ålder så är det okej vid 14 tycker jag.... Men 11 kanske är lite ungt.

Personligen har jag ingen hysteri över det, alla barn mognar och utvecklas i sin egen takt.

annelille2008-10-15 15:23

..... ha sex när man går i femman..... herregud.... jag blir helt yr att det finns folk som tycker det är ok....

Anlei2008-10-15 15:25
Antal inlägg: 7

Jag blir helt yr av att det finns folk som tycker det är helt okej att tycka saker om andras sexualitet.

annelille2008-10-15 15:28

.... men handlade det om andras sexualitet...?..... det handlade om att en förälder uppmuntrade sin 11-åring till att ha sex.....

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?