Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 342 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| krutmarie | 2008-10-27 17:55 | |
![]() | Se´n klagas det dessutom på att när ungarna går ut nian så kan dom inte svenska och inte matte, men håll med om att dom måste vara skitduktiga i engelska om än med ett begränsat ordförråd. | |
| Felixy | 2008-10-27 17:55 | |
![]() | krutmarie: haha ja det tillhör väl 15åringarna antar jag. Med mitt dåliga morgonhumör också så är 1 timmes bussresa med "men typ,assååå,vadårååå,men jag bah" en väldigt jobbig bussresa :) | |
| krutmarie | 2008-10-27 17:57 | |
![]() | Felixy, har full förståelse för det. Du får väl köra med öronproppar för att orka ibland kanske? :) | |
| Minta | 2008-10-27 18:07 | |
![]() | Språket påverkas och förändras hela tiden och det är en hopplös kamp att ändra på det. Men man får se upp för sk domänförluster, att språket på universitet och i företag blir på engelska istället för på svenska. Man ska kunna studera till doktor på svenska utan att gå över till ett annat språk. Det är väl det man är orolig för. | |
| tovelar | 2008-10-27 18:20 | |
![]() | Vi tar inte bara över engelska ord utan även grammatiken: Tänk bara på alla sär skrivningar som samhället svämmar över av eller "jag spenderade två timmar..". Vi kan inte spendera tid för då kallas det tillbringa. Det enda vi kan spendera är pengar. Jag kan reta upp mig rejält när jag hör sådana felsägningar.. Miljöskadad av mitt läraryrke? Skulle tro det! | |
| Minta | 2008-10-27 18:22 | |
![]() | Särskrivningar kommer kan nog också komma av språk på skyltar som sällan har bindestreck och ofta delar upp ord för att få plats. | |
| Minta | 2008-10-27 18:22 | |
![]() | Numera hör man spendera tid så ofta att det snart är rätt. | |
| krutmarie | 2008-10-27 18:23 | |
![]() | Ja, för blivande akademiker förstår jag till fullo. För oss "vanliga" sekreterare typ :) är det väl mer vardagsspråket som har påverkats? Skrämmande tanke om dom ska blanda in kinesiska, då kommer ju alla R att försvinna och bli L istället. :) | |
| krutmarie | 2008-10-27 18:27 | |
![]() | tovelar, men hur många ggr hör vi inte: det är ett billigt pris den här veckan? Ett pris är endera högt eller lågt, varan är dyr eller billig, men det förekommer ju t o m i radioreklamen. Verkar också som tidningarna inte korrekturläser sina spalter alls längre, det förekommer ju hur många avstavningsfel som helst. Det finns ju idag stavningskontroll m m i datasystemet och ändå blir det så mycket fel mot när en PERSON satt och läste texten innan den gick i tryck- | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-27 18:28 | |
![]() | särskrivningseländet skyller jag helt och hållet på mediaindustrin! :) Och lite på lärare då som inte stävjar eländet i skolorna ;) | |
| tovelar | 2008-10-27 18:53 | |
![]() | Ha ha! Ja, jag kan hålla med dig, dudeniro! Krutmarie: Helt rätt det där med avstavning också.. För att inte tala om alla satsradningar. Flera meningar inom samma mening, liksom. Ja, man ryser verkligen när man läser tidningar!! Men samtidigt får vi inte glömma att svenska språket alltid har tagit in låneord från andra språk och på det viset har vi fått utvecklingen också. Eller invecklingen, som det blir i vissa fall. | |
| wesse4 | 2008-10-27 19:09 | |
![]() | Vad är de här, de är väl jätte bra att vi får in andra ord, speciellt med den mångkultur vi har i sverige, jag håller med om att gramatiken inte borde ändras. men ord har ju alltid bytts ut vem säger egentligen aker, allom, arla, barm, begagna, bida Tog bara ett par ord, från denna lista. www.braord.se/ Orden vet jag om är gamla, min gammel farmor använde alltid gamla ord. Nu bytts ju orden ut mot engelska ord istället. | |
| Minta | 2008-10-27 19:14 | |
![]() | jättebra gammelfarmor Särskrivning :) | |
| Minta | 2008-10-27 19:14 | |
![]() | På tal om särskrivning.... | |
| Minta | 2008-10-27 19:15 | |
![]() | Ett knep är att läsa för sig själv, då hör man förhoppningsvis hur det ska skrivas. | |
| wesse4 | 2008-10-27 19:19 | |
![]() | Haha, inte för att jag talade om särskrivning, men men. Jag bjuder på den, jag har då aldrig sagt att jag är ett proffs på svenska heller så...... | |
| Dillut | 2008-10-27 19:24 | |
![]() | Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att vi är ett litet land med ett unikt språk och att vi måste ta vara på det och vara försiktiga med amerikaniseringen av språket. Vi är inte så många som kan förvalta det och som Fredrik Lindström sa i "Värsta Språket" så går vår språkutveckling mer och mer åt det håll där vi ersätter våra svenska ord med engelska. Naturligtvis förändras språket, det ska det göra men jag tycker inte att vi ska använda engelska ord för fenomen som inte är låneord utan i grunden svenska ord. Dvs. man kan säga "googla" (låneord) men inte "computer" eftersom vi redan har ordet dator själva.. Do you see the distiktion? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-10-27 19:25 | |
![]() | Tonårsmutantninjasköldpad dorna blir väldigt långt på svenska. | |
| Lisaa | 2008-10-27 19:34 | |
![]() | Ett inflytande som engelska har är att månader och dagar börjar stavas med stor bokstav. Det är rätt tradigt, för att använda ren skånska. Olika språk skall heller inte stavas med stor bokstav även om vi har sett exempel på det i den här tråden :-) | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-27 19:49 | |
![]() | typ | |