Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 258

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skogstorparn2008-10-28 17:28
Antal inlägg: 2287

åker du två veckor så ta en tvådagarstur(landet runt ,nästan) med övernattning om du kan ,jobbigt och stressig imellanåt,men det var det värt!! bla besök på el-jem,där "gladiator" spelades in delvis ,och inspelningsplatesen för dom första star wars m m
trvlig semester!!

sv.wikipedia.org/wik...n_ i_El_Jem

skogstorparn2008-10-28 17:41

souvenirer och dyl köper du på på flygplatsen när du åker hem,så slipper du bry dig om det på din semester.när det gäller tunisien skulle jag rekomendera att inte köpa en enda pryl med dig hem..

Felixy2008-10-28 19:09
Antal inlägg: 272

skogstorparn: nej det är bara en vecka tyvärr så vi hoppar nog tvådagars-turen. Men har hört av många att den ska va bra :) Har hört att tax-free i tunisien är väldigt liten? :S Det jag har tänkt att handla är väl en vattenpipa med tobak annars blir det nog inget mer. Spriten ska ju va riktigt dyr har jag förstått så det blir att handla med sig från taxfree i sverige antar jag? :P

Raggsocka_2008-10-28 19:21
Antal inlägg: 107

Sprit är svårt att hitta i de landet, dom har sin egna öl och sitt egna vin. Ölen är iaf god och kostar runt 3-4 dinarer.
Ökensafarin va höjdpunkten på våran resa, vi va bara i en vecka men är glad vi gjorde den.

Vill du se lite bilder på tunisien så kan du kolla mitt bildspel på youtube =)
www.youtube.com/watc...2Q wUMi-vQQ

skogstorparn2008-10-28 19:22

felexty.ok en shicha ska e klart du skall ha med dig hem! och köp demoexemplaret som du ser funkar ,pruta till dig ett bra bra pris med lite tobak och packetering!! spriten köper du på flyget/flygplatsen..

SheDeVille2008-10-28 20:02
Antal inlägg: 2243

Jag har aldrig blivit magsjuk i Tunisien och då äter jag det mesta! Har under det senaste ett och halvt åren varit sex gånger i Hammamet (och dessförinnan varit i Tunisien ett antal ggr mellan 1974 och 2002). Kom hem den 16 oktober i år senaste gången. Drick vatten på flaska. Du kan gott borsta tänderna i kranvatten - ingen fara!

Riktigt hyfsat öl "Celtia" - finns på de flesta restauranger och kan också köpas (om man bor i lägenhet) på Magasin General. På restaurang rekommenderas "birra de boussa" d v s flasköl - i regel en dinar dyrare men för det mesta bättre än fatölen.

Billigt att åka taxi. Begär dock att de sätter på taxametern så blir det inga probs. Medinan i gamla Hammamet kan vara jobbig med försäljarna där - inte sällan förekommer att de är rätt påverkade av hasch. Nya Medinan i Yasemine Hammamet är lugnare och flottare - men inte ett dugg genuin - lite "fantasyland ala Disney" med elefantstatyer i naturlig storlek, där du kan se ormtjusare, kameler, falkar och beduiner.

Vädret är lite osäkert nu. Jag hade turen att ha två superfina veckor mellan den 1-15 oktober medan de som var nere veckan före hade risigt väder.

Kanske skriver lite mer senare. Pst Växla lagom - det är billigt att leva i Tunisien och du får inte föra ut någon valuta (växla tillbaka ger dålig kurs). Det är absolut inget fel på taxfreen i Monastir!

Avis - men Ha en supervecka!

Felixy2008-10-28 20:10

Raggsocka: Jätte fint bildspel :) ser fram emot att kunna göra mitt eget sen ;) hihi.

Skogstorparen: Japp det ska jag tänka på, att det e smartast att köpa demo exemplaret! Pruta på tobaken ska jag nog också klara av hoppas jag :P

SheDeVille: Oj är du så erfaren av tunisien :) Har du bott på sinbad hotell någon gång då? Celtica har många tipsat om så det ska jag absolut prova! Vad hade du för grader när du va där då? Ja det har ju varit lite dåligare väder i två veckor såg jag, men som det verkar så ska vi få det bättre, men det är ju inte alltid det går att lita på deras prognoser. Vissa skriver ju ut det varmaste dom har haft på ett dygn medans vissa skriver medeltemperaturen under hela dygnet. Det där med växlingen har jag läst mycket om, man fick tydligen inte tillbaka så mycket när man skulle växla "hemåt" igen.

Tack snälla ni för alla tips, åker imorgon eftermiddag så ös gärna ur er fler :P

SheDeVille2008-10-28 20:32

Jag har inte bott på Sinbad men på ett litet lägenhetshotell som ligger nära Sinbad, så jag har varit på Sinbads strand som är fin - i alla fall var den det i augusti när jag bodde på Residence La Paix:-). Annars brukar jag bo på andra sidan av Hammamet.

I oktober hade vi 30 grader varmaste dagen och 25 gr i vattnet men de flesta dagar var det 25 grader på em och 22 i havet. En kväll var man tvungen att ha långärmat annars så var det linne på kvällen men nu skulle jag nog rekommendera att ha något långärmat att ta på kvällstid. Sen förekommer det ju regn nu så... Osäkert är vädret. Resenärerna nu är övervägande äldre, markant fler äldre om man jämför med sommaren!

Läder kan vara billigt och bra men också dåligt! Kolla sömmar och foder på väskor om du skulle vara intresserad av en handväska. Ett superskönt plagg som du kan köpa billigt är en djebba (uttalas djibba) - som är en lång klänning med bomullsbrodyr fram - super att gå hemma i! De finns både finare och enklare modeller. Kolla lite sömmar o så är alltid idé. Finns en del fin och hyfsad keramik men också en massa "skräp" - precis som i alla turistländer.

En shischa är också nästan ett måste. På flygplatsen när ni ska hem finns jättefina sjalar (i småbutikerna innan ni åker upp till avgångshallen) - där är det fast pris och 5 dinarer för en smalare lång sjal och 10 dnr för vackra breda sjalar i pashmina och silke. Kan även användas till duk.

Ha gärna några Euro som ni kan fika/äta för när ni väntar på flyget i avgångshallen. Där får ni inte använda dinarer. De tar kort men har mininivåer - i en vet jag det är 10 Euro men i den andra 30 Euro!

Är ni rökare? I så fall rekommenderas INTE att köpa av strandförsäljarna - det är ofta dåliga cigaretter!

Hälsa Hammamet från mig och säg att jag kommer tillbaka på tre veckor den 27 maj 2009. Ha det gott!

SheDeVille2008-10-28 20:48

Vet inte om blomsterpojkarna är igång inne i Hammamet under slutet av okt-början av november men det finns några där som lärt sig en fras på svenska som de använder flitigt när det är någon svensk som tackar nej till att köpa deras jasminblommor. När man talat om att man är svensk - för de frågar ibland - så säger de "din gamla groda" på svenska till dig
:-)

Ett bra sätt att slippa efterhängsna försäljare är att säga "Le chukran" (nej tack) samtidigt som man ler vänligt. Tro inte heller folk som kommer fram o säger att de jobbar på ert hotell och vill visa er nåt - det kan vara början till att ni sitter i en affär (i Sousse ofta mattaffärer) och får dividera och klara er undan från att köpa något - och de är inte glada precis om ni går ut utan att handla! Det finns också de som erbjuder privat guidning - undvik det. Det kan bli dyrt!

Mycket i Tunisien går ut på "flouss" (pengar) - de har ofta rätt taskigt betalt. En vanlig lön för en hotellanställd servitör, securityn på hotellet m fl är 300 - 400 dnr/mån. En dinar var 5.50 när jag var nere i oktober. Dricks är därför uppskattat! 10% till restaurangpersonal, 10 dnr i alla fall till hotellstädaren/-städerska n, i taxin 5% ca eller runda av. Naturligtvis väljer man själv hur mycket men lagom är bäst.

Tunisien är ett mycket säkert land. Det finns mycket poliser överallt - och viktigt att komma ihåg att det är förbjudet att fotografera uniformerade i Tunisien. Fastän det är säkert så är det ändå viss risk för t ex ficktjuvar. Den enda gången jag blivit blåst är på växlingen på flygplatsen - kontrollräkna pengarna du får! Annars är de noga på t ex hotellen när man växlar. Det finns typ bankomater att ta ut pengar i lite här o där men de funkar inte alltid.

Var öppen, våga prova på lite! Ni får då säkert en bra semester. Berätta sen när ni kommer hem om hur det varit...

SheDeVille2008-10-28 20:53

Om ni vill åka iväg en dag - åk då till Sidi Bou Said. Vacker stad!

Lite närmare finns Nabeul dit ni kan åka på marknad på fredagen! Ligger inte så långt från Hammamet. Taxi dit är billigt - kanske 10 - 12 dnr. (Taxi på kvällar är dyrare, drygt 50% dyrare ungefär)

SheDeVille2008-10-28 21:02

Vet inte - eller har inte uppfattat i alla fall - om du åker med kille eller tjej? Om ni är bara tjejer skulle jag vilja säga som Pottränad:

Passa dig för kamelerna! De är galnare än brunstiga älgtjurar fast byta ut kameler mot tunisiska killar ;-) De raggar hårt på tjejer - och speciellt blonda.

Felixy2008-10-28 21:10

Oj vilka bra tips, håller på att skriva fusklapp nu så jag kommer ihåg;) Det är faktiskt med familj jag åker den här gången, så jag är inte med något tjejgäng och det e jag nog glad över :P "Tyvärr" i det här fallet så är jag ju blond men ska försöka ha taggarna utåt om det blir några raggningförsök :P

Något speciellt man borde äta där nere som är gott? När man växlar tillbaka på hotellet så borde man alltså växla till euro så man kan handla på flygplatsen? Vilka valutor kan man handla med i tax free då? Det var tur att du sa för det hade vi inte en aning om :)

Raggsocka_2008-10-28 21:15

Faan vi borde ha beta träff i tunisien. Vill tillbaka NU *S*

Felixy2008-10-28 21:18

Raggsocka_ : haha jaa det skulle va väldigt trevligt =) alla som har lust med en sista minuten imorgon är hjärtligt välkomna till mitt hotellrum, gratis drinkar ;)

SheDeVille2008-10-28 21:21

Euro eller kort som Visa, MasterCard går bra. Jag brukar mestadels använda kort.

Men du - ha inte taggarna utåt. Le och säg nej tack, var tydlig! De kan vara jobbiga men de är också underbara! Spännande att träffa
människor från en annan kultur.

Något som jag tycker är gott är "brik" serveras ofta som förrätt - en slags friterad rätt med fyllning av t ex spenat, tonfisk etc.
Couscous är alltid gott. Gärna lammkött - t ex lammkotletter. Sen har de en fantastisk god korv som heter Merguez - gjord av lamm men det smakar INTE kofta. Harissa måste man prova på - det tar du på t ex brödet men det är starkt. De har mycket kalkon som ofta är väldigt bra - som t ex Escalope. Köper du pizza med skinka så är det inte gris utan oftast kalkon man använt.

Men du - råd är bra och det är bra att ha ett hum - men uppleva är det viktigaste - så våga lite men med förnuft!

SheDeVille2008-10-28 21:22

Synd att jag inte får semester! Klarar nog inte att vänta till maj ;-)

Felixy2008-10-28 21:25

Ja men det är värdefulla tips så jag verkligen lägga dom på minnet:) Hur var det med pengar i taxfree? Är det euro man måste handla med där också? Brik lät gott, det har jag skrivit upp nu, haha. På hotellet sinbad där vi ska bo har dom tydligen något slags spa, om det inte är allt för dyrt så blir det ju några såna behandlingar. Inte ofta man unnar sig sånt ju ;)

Raggsocka_2008-10-28 21:32

De är euro på taxfreen, eller kort som gäller där. =)

SheDeVille2008-10-28 21:34

Vet inte om de tar annat än Euro på taxfree. Jag brukar alltid betala med kort. Möjligen, möjligen går det med dollar eller engelska pund. Törs inte svara där.

Förresten är det lite lustigt på taxfree - först betalar du i kassan sen finns det en kontrollant som därefter kollar det du köpt och han brukar vilja se kvittot också. Varför de gör så har jag ingen aning om.

De har ofta fina thalasso spa i Tunisien. Bra priser på behandlingarna. Egentligen ska man väl passa på att bada hammam i länder som Tunisien m fl arabländer - och Turkiet - men personligen tycker jag spa är trevligare.

Emma_Berg2008-10-28 21:35
Antal inlägg: 7

Felixy: när ska du åka dit? :) Jag ska till Hammamet i början på November, det ska bli kul för tidigare så har jag bara varit i Sousse och Monastir. Vilket resebolag åker du med och vilket hotell ska du bo på? Kan inte säga så mycket om just Hammamet men en vän till mig har varit där ett flertal gånger och tycker det är helt perfekt. Jag har rest väldigt mycket och måste säga att Tunisien är mitt favoritställe.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?