Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 433 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-28 21:49 | |
![]() | de som inte kan använda de och dem korrekt kan hålla sig till "dom" | |
| Kirkelina | 2008-10-28 21:51 | |
![]() | Så här står det på språkrådets hemsida (se Nunnenunans länk ovan): Många uttalar både de och dem som /dåm:/, och därför används dom ofta för att markera talspråk eller vardaglig stil. På 1960- och 70-talen förespråkade många dom som enda form i all slags skrift, med argumentet att de och dem uttalas så, och att det skulle underlätta för alla som har svårt att skilja mellan de och dem. Mot det invände andra att man faktiskt av och till uttalar de som /de:/. Och det finns också regionala skillnader. Sydsvenskar säger, eller sade åtminstone förr, di och dom, och finlandssvenskar säger di och dem. Men ett viktigare motargument är att införandet av dom som enda form i skrift skulle drabba skriftbilden i mycket hög grad. Det rör sig om ett väldigt frekvent ord. Och det skulle försämra människors förmåga att läsa äldre texter. Vi fortsätter att skriva de och dem, medan dom används som talspråklig stilmarkör. | |
| Kirkelina | 2008-10-28 21:53 | |
![]() | förlåt, Nunnelunans länk menade jag. | |
| frvib | 2008-10-28 22:49 | |
![]() | Jag håller med Språkrådet om att 'dom' bör undvikas i formell skrift. Förutom nämnda argument till att avråda är det också en fråga om tydlighet: de/dem talar klart och tydligt om vad som är subjekt och vad som är objekt. Problem med användande av 'dom' kan ibland uppstå i meningar såsom "Min man såg dom inte". Vem var det som inte såg vem? | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-10-28 22:59 | |
![]() | Språket är satt under ständig förändring. Lite beroende på sammanhang så kan jag använda dom även i skrift. På tal om lärare så tycker jag det är fullständigt horribelt att man pratar om obehöriga lärare i skolan. Icke behöriga är väl ändå den korrekta benämningen på lärare som undervisar trots att de inte tagit sin examen? Obehöriga lärare är ju lärare som inte får uppehålla sej på skolan... kanske skulle skapa en egen tråd om det?? | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-10-28 23:13 | |
![]() | *ryser* som språkpolis (med egna fel och brister ;)) så blir jag tokig när jag ser DOM i skrift... men har man börjat släppa stavningen mer fri så kanske vi ska stava hejvilt och låta alla dialektala stavningar vara korrekta de med... tex nyckelen, målln... Om man ska tala om talspråk så tordes även dessa ord vara godkända... åter till ordningen gott folk och vårda vårt språk... anser jag :) | |
| Candee | 2008-10-28 23:14 | |
![]() | Ja, formellt språk är det självklart de/dem som gäller. Men i vardagsspråk använder jag ALDRIG de och dem utan dom. Ska nog tillägga det oxå! | |
| LadyZara | 2008-10-29 01:55 | |
![]() | Väl talat, Elle. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-29 03:05 | |
![]() | ni e fukkers | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-29 03:06 | |
![]() | ;) | |
| gnill | 2008-10-29 05:41 | |
![]() | Jag tycker att språket ska avpassas för sammanhanget, alltså är dom okej i skrift i de flesta vardagliga skrifter, men om man skriver något mera formellt bör det vara de/dem. Men det viktiga är väl (som i alla sammanhang) att man vet vad man gör och varför, och gör det konsekvent när man väljer/väljer bort något. Och framförallt att man inte, som vissa gör skriver "dem" konsekvent. Som i "dem har ringt mig" etc Aj, det gör ont när jag ser det! Men många gör det faktiskt. | |
| Mismatch - Ej medlem längre | 2008-10-29 06:21 | |
![]() | Gnill: Ja, då är det ju bättre att använda "dom" konsekvent. Själv skriver jag alltid "de" och "dem" i mer formella sammanhang. När jag chattar eller liknande är jag dock inte alls främmande för att skriva rent talspråk och krydda hela anrättningen med diverse förkortningar och "smilysar". (^_^) | |
| Snoosy | 2008-10-29 07:16 | |
![]() | Har tidigare fått hugg här på betapet då jag använt mig av ''dem''. Nuförtiden använder jag mig alltid av ''dom'' för att slippa personer som retar sig på saker som är små. För egentligen så har det väl inte så stor betydelse. Eller ? Huvudsaken är väl att man gör sig förstådd? Nog förstår väl ''dem'' flesta vad jag menar då man använder sig av ''dem''.. :) | |
| gnill | 2008-10-29 07:53 | |
![]() | Snoosy: fast när du skriver dem i fel användning så gör det faktiskt ont i en del av oss, det är precis på samma sätt som det gör ont i musikaliska människor när jag sjunger falskt :-), och därför har jag tränat mig att lära mig att sjunga på rätt ton (eller oktavera om det ligger för högt) fast jag inte precis hade den där naturbegåvningen för det som en del har. Det tog lite tid men det var kul att se att jag kunde lära mig och det är ju kul att göra rätt (och jag visar hänsyn till mina medmänniskor). Det gör du också om du undviker att använda "dem" på fel sätt. (och ps. "dom" kan aldrig vara fel på det sätt som "dem" kan vara, om du väljer att använda genomgående "dom" genomgående så är du på den säkra sidan) Saxat från nätet om du vill fördjupa dig: De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig. Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt, nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig. Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop. Lätt som en plätt! Exempel: ”Dem ska utveckla en prototyp av systemet” (bör vara de) ”Mötet är hos de” (bör vara dem) Överkurs: computersweden.idg.s...13 9/1.5694 | |
| morticia86 | 2008-10-29 10:43 | |
![]() | Oj vad många inlägg...tyvärr känns det som att trots att jag har så mycket kött på benen är jag fortfarande förvirrad. Men...så kom jag på hur dum jag faktiskt är. Läser för tillfället en kurs på universitet i karlstad där vi om en vecka ska börja en tio veckor lång period med bl.a. gramatik, skrivregler och läs/skrivinlärning. om DE lärarna inte kan svara på alla mina frågor (inte bara vad gäller dom utan en hel massa grejer som dykt upp) så borde ingen kunna. men kul med så många svar. Och vad gäller obehöriga lärare...har aldrig tänkt på det sättet förut men nu kommer jag för alltid göra det. Usch | |
| Nunnelunan | 2008-10-29 18:08 | |
![]() | Tack Kirkelina någta våningar upp!!! | |
| Nunnelunan | 2008-10-29 18:08 | |
![]() | Hm: några | |
| Snoosy | 2008-10-29 18:29 | |
![]() | gnill, avpassas ;) Du menar kanske anpassas :P Nä, nu var jag löljig. Och det är det jag menar. Varför reta sig på saker som är små. Det finns så mycket annat i världen att tycka till om. Som är värre.. | |
| gnill | 2008-10-29 19:51 | |
![]() | snoosy: ehh, näe jag menade inte anpassas (anpassa har konstruktionen till, man anpassar till) jag menade avpassa (som har konstruktionen för, avpassa för). Svenskt språkbruk är för övrigt en bra bok! (Ordbok över och konstruktioner och fraser). | |
| Snoosy | 2008-10-29 22:20 | |
![]() | gnill,, jaha, ja men då får jag be om ursäkt. Är inte lika påläst helt enkelt :) Har precis tänkt börja läsa sveriges historia, 15 böcker. Nästa projekt kanske blir den du tipsade om. :) | |