Spelrum
Giraffen36
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 449

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-11-02 18:38
Antal inlägg: 9014

hårdare batonger

Kardanase2008-11-02 19:34
Antal inlägg: 81

Framför allt längre batonger, så de kan stå bakom sköldarna när de slår. =)

fjortisnet - Ej medlem längre2008-11-02 20:37
Antal inlägg: 361

De spelar inte så stor roll hur stor batongen e, de e hur man använder den som räknas.

Humlesurr - Ej medlem längre2008-11-02 21:59
Antal inlägg: 189

När man läser sådan där statistik är det en mängd saker som man måste tänka på. Frågan är om Kalla Fakta gjort det? Jag har inte sett programmet än utan tänker spela in reprisen i natt.

Men vad man måste komma ihåg är bland annat att det finns olika former av uppklarnande i statistiken, att det ibland kan bli fler uppklaranden under ett år än vad det finns anmälda sådana brott under samma år, och också vilka insatser polisen gjort.

Som exempel står det ju ofta om "Här kör mest onyktra bilförare", men att få ner den statistiken vore ju ingen konst. Om polisen i ett län helt enkelt struntade i nykheterhetskontroller skulle det ju leda till färre sådana brott i statistiken och så vidare.

Och i Sverige, till skillnad från många andra länder, ska varje enskilt brott skrivas in. Om en vuxen kvinna anmäler att hon blev sexuellt utnyttjad av sin pappa vid 30 tillfällen som barn så ska det alltså skrivas in som 30 brott. (nu är det i och för sig dessutom inte alla polisdistrikt som följer detta, så det blir ännu vanskligare)

BRÅ:s "Konsten att läsa statistik" är väldigt bra, pedagogisk och tänkvärd.

mrperfect2008-11-03 00:14
Antal inlägg: 11437

och när svenska folket bakbider polisen genom att gnälla om avlyssning och FRA lagen så får man väl skylla sig själva

robmandodo2008-11-03 02:54
Antal inlägg: 5

Ja, eller så skippar vi dubbelmoralen. Alla begår vi nästan brott i vardagen. Önskar att de "oskyldiga" brotten också klaras upp. Jag menar, det är ju inte våra pengar de tar på banken. De är faktiskt försäkrade. Så önska då istället att polisen inte lägger resurser på sådana uttryckningar så har staten iallafall gått plus minus noll.
Jag föraktar den skatteskygga medelklassen och tycker FRA-lagen är ett hot mot demokratin. Jag kanske är

robmandodo2008-11-03 02:56

cynisk men varför inte i den här världen? Den styrs ju redan av gangsters bara att de är ulvar i fårakläder. Öppna ögonen istället för att leva i er inrutade svenssontillvaro. Staten är snart ett minne blott.

robmandodo2008-11-03 03:00

Och om lagen själva skulle få stå för poliskostnader på matcharenan skulle svensk fotboll dö. Rösta moderaterna! det nya arbetarpartiet! skrålar en sliten högtalare på råsunda inför tomma läktare.
Bu för Kardanase, han var killen som aldrig blev vald på gymnastiken och gick med i MUF och fann sina likasinnade. Det forna Högerpartiet som samarbetade med nazisterna =)

ElectricEye - Ej medlem längre2008-11-03 09:34
Antal inlägg: 3604

En polis vid varje övergångsställe borde ordna så att ingen går mot röd gubbe i alla fall.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-03 11:10
Antal inlägg: 3473

robmandodo ja jg vet inte vilka människor du känner, men jag begår inga brott dagligen. Du får gärna förklara mer hur du menar

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-03 11:47
Antal inlägg: 1302

Snatteri och fortkörning är väl också brott? Släng med dem i statistiken så har vi nog ännu roligare siffror.

mrperfect, om du gillar FRA-lagen så ligger Kina runt hörnet, enkel biljett är jag nog beredd att betala om du lovar att stanna där och sluta rösta i Sverige.

StinaD2008-11-03 12:14
Antal inlägg: 349

Ja herregud, fortkörning kan nog ingen svensk sitta och säga att dom inte gjort sig skyldiga till (ja klart dom utan körkort då)....

Men jag förstår inte varför vissa ska bli så aggressiva så fort det är en debatt i faggorna. Jag köper inte heller 94% ouppklarade brott osv, jag har inte sett programmet heller.... men jag delar uppfattingen att svenska polisen behöver mer resurser för att klara upp tyngre brott.

Sen måste jag också till en viss del hålla med killen som snackar om att svenska banker är försäkrade osv. Men inte kan vi säga till poliserna att strunta i människor som springer in å bakner med dragna vapen och hotar folk. Pengarna är väl skit samma, men handlingen känns väl knappast som något man ska se genom fringrarna över.

cucurbita2008-11-03 12:24
Antal inlägg: 26

Fortkörning är inte ett brott och inte en kriminell handling, det är en trafikförseelse.

mrperfect2008-11-03 12:56
Antal inlägg: 11437

ordprofeten:
Vad skulle jag ha Kina till? En diktatur? Kan ju inte jämföras med Sverige.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-03 13:28

nej det går inte jämföra med sverige det håller jag med dig om. Jag tycker den lagen är bra, jag menar..har man inget att dölja och man kan med den lagen få fatt i brottslingar sp tummen upp

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-03 13:29

cucurbita ja det är rätt med det är ingen laglig handling

remvanrijn2008-11-03 14:24
Antal inlägg: 16508

Kardanase.. låt fotbollsklubbar mfl. betala för polisinsatsen...
Mfl.. då får väl även reclaim the streets betala när de anordnar sina möte, och organisatören av pride festivalen och kungen när han bjuder hit några höjdare från Tjolahiti land för att inte tala om när vi har EU möte i någon stad..Eller gäller det bara sånt du inte gillar?

sally93 - Ej medlem längre2008-11-03 15:24
Antal inlägg: 1032

Apropå FRA. Man kan ju tycka att man inte har något att dölja. Dom flesta har väl knappast det.
Frågan är väl hur mkt verklig nytta den kommer att göra?
Kriminaliteten brukar ju hitta nya vägar och finesser för att överlista systemet iaf.
Om det uppdgagas att det inte , som jag tror, inte kommer till att leda till så värst mkt brottsbekämpning. Plockar dom bort microfonerna då tro?

Sen kan man ju f.ö förvånas (eller inte)över att dom som ofta ropar på mer frihet åt folket och mindre styrning av staten är dom som propagerar mest för FRA.

trashone - Ej medlem längre2008-11-03 15:32
Antal inlägg: 18678

Jag har inget att dölja, I think, men vill inte att jag kollas bara för att få fast brottslingar

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-03 16:07
Antal inlägg: 6214

En snut i varje hörn, och en bugg i varje mugg så är problemet löst!

Seriöst, det här med uppklarningsprocent säger kanske inte något förrän man bryter ner det på olika brott och kanske gör relevanta jämförelser med andra länder. Hur det det ut i Norge, t.ex?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?