Spelrum
Giraffen24
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 362

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2008-11-05 09:04
Antal inlägg: 3037

Hahaha,,tror mer att trotz19 har sett kvarteret skatan och tagit ett superroligt citat därifrån:-)
Sjukt kul för övrigt:-)

formulaW - Ej medlem längre2008-11-05 09:07
Antal inlägg: 931

Avgörade kan tänkas med en ny President; George Bush har ju Oljepeakat lika mycket som han har skjutit svenska granater i mellanöstern.

Fakturm är att Pentagon är kvar; och dom ligger som grund till den Amerikanska Säkerheten och dess inrikes och utrikes politik. Dom skrev förövrigt för ett par månader sedan om att dom har inriktat sig på årtionden av krigsföring.

Jag tror knappast att George Bush legoknektar "BlackWater" som är är den största säkerhetskontraktören i Iraq lär lägga ner sin verksamhet och hoppa av börsen.

Några viktigare frågor; som jag tvivlar på har tagits upp i valdebatten (har det det, så vill jag bli upplyst och ditpekad omgående)

- Huruvida man skall återställa grundkonstitutionen och rätten till legal prövning (Due Process i den Amerikanska Konstitutionen)

- Huruvida man har en plan för dom 9 miljoner människor som svälter ihjäl per år, eller dom 800 miljoner som mellan åren 2001 och 2003 led av undernäring skall få assistans

- Man skall sanera Vietnam från företagens (Dow Chemicals och Monsanto) nedspräyning av jungeln och folk; ett folk, där 800 000 lider av genetiska defekter pg a Dioxinets inverkan. hur man ska ta hand om dom andra, tredje och kommande fjärde, femte och sjätte generationer som kommer lida av samma genetiska defekter.

- Hur man ska tansvar för det Uttjänade Uranium som lämnas i Irak och förgiftar vatten, natur och människor så att blodsjukdomar och genetiska defekter har blivit nått i still med tidigiare skrivet i detta inlägg.

Change, jag visst, men innebär det Ansvarsfullhet, Respekt för Andra kulturer untanför sina nationella begränsningar?

Innebär det ytters; att vi är lovade en förbättring, eller är det bara teater i slutändan. Beräkningsbarhet (Accountability) är lösningen för att kunna se huruvida prestation och utlovad aktion går hand i hand; och om det är tillräckligt får verkligheten uttala sig om.

Ha en fin dag.

NadaR2008-11-05 09:08
Antal inlägg: 329

I september i år var jag på spa i Kroaten. Där mötte jag en kvinna vars son var i Irak som soldat. En dag var hon mycket glad för hon fick veta att alla kroatiska och bosniska soldater skulle komma hem i mitten av december pga Obamas vinst.I september !!!! Valet var igår.

Satyra2008-11-05 09:09
Antal inlägg: 4561

Som jag just skrev i den andra Obamatråden ...

Fan vad bra! Att Obama vann! Känns hoppfullt! :-)

-Lala-la2008-11-05 09:12
Antal inlägg: 1825

Jag känner att nu när Obama blivit president finns det hopp om mitt betapetspelande. Nu kommer förhoppningsvis min rating höjas till skyarna.

strataeast - Ej medlem längre2008-11-05 09:13
Antal inlägg: 561

Tror också att min rating kommer höjas och att mitt halsonda kommer släppa.

strataeast - Ej medlem längre2008-11-05 09:14
Antal inlägg: 561

Och att det kommer vara solsken varje dag.

skybell - Ej medlem längre2008-11-05 09:22
Antal inlägg: 2

trotz19, haha :D

Tess 082008-11-05 09:24
Antal inlägg: 18003

Min spontana tanke är: jaha

Trotz192008-11-05 09:28
Antal inlägg: 46

kissed>> Kvarteret Skatan äger!

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-11-05 09:34
Antal inlägg: 3784

McCain < Bosse Bildoktorn < Obama < Kvarteret Skatan

Trotz192008-11-05 09:41
Antal inlägg: 46

FLuBBeR>> exakt i den ordningen!

sanns88 - Ej medlem längre2008-11-05 13:46
Antal inlägg: 179

usch och fy.

tilduskan - Ej medlem längre2008-11-05 13:49
Antal inlägg: 1208

hoppas nu bara att det faktistk är så att han håller lite av alla de där vallöftena:)

macen vade nu var (man glömmer väll förlorarna?) hade varit fasansfull!

GabrielAlfa2008-11-05 15:39
Antal inlägg: 1

Ser med försiktig optimism på att Obama vann, men nu återstår att se om han kan åstadkomma de förändringar som har utlovats att han ska försöka göra. Ser nog mest hans seger som en klar seger för de som tillhör minoriteterna i USA.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-05 16:00
Antal inlägg: 6214

underbart. feststämning i natt! förändringen har redan skett, och trots ekonomisk motvind och två pågående krig så kommer folk att få hopp och omvärldens reaktion kommer att bidra till något bättre. Tror många amerikanare faktiskt känner sig stolta idag, vilket många amerikanare inte gjort på många många år.

StinaD2008-11-05 16:05
Antal inlägg: 349

Jaaaaaaa... äntligen en vettig president i detta land...... GRATTIS!!!

formulaW - Ej medlem längre2008-11-05 16:06
Antal inlägg: 931

dudeniro,

tillåt mig korrigera ett par saker;

* 2 krig = 1 Globalt krig

USA har implementerat 2 stora koncentrations läger, Guantanamo och Bagram och legaliserat Tortyr. Deras krigsföring sker mentalt via massmedia och globalt. Rumsfeld pekar på "The Global Village" och a war on the mind i sin "Information Operations Roadmap". Dessutom har USA drivit kriget vidare från Irak, till Afghanistan och nu i Pakistan.

En sidonotis är att över 1 miljon människor har registrerats på en Terrorist Watchlist och att det dessutom finns USA drivna fångceller i både Europa och Africa; hur många, det vet vi inte.

Men, jag hoppas lika mycket som resten av världen att saker och ting återställs till dom grundläggande rättigheter vi alla är överens om är bäst för alla.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-05 16:16
Antal inlägg: 6214

Ja, jag håller med dig helt formula W.

Jag tror inte att Obama kan förändra allt som hänt och utvecklats under de senaste åtta åren. Jag tror att han har viljan och motivationen, och det är det som behövs i usa just nu. Han kan inte förändra det faktum att det pågår ett globalt krig. Att säga "nu drar vi hem alla soldater" är naturligtvis orimligt, och det vore dessutom fullständigt oansvarigt inför det faktum att t.ex usas invation av irak är det som skapat det kaos som råder där (även om säkerheten blivit bättre så når den ju inte upp till fotknölarna på den "kontroll" som rådde före invationen).

Att obama inte bara vann, utan gjorde det med en historisk marginal säger en hel del. Han vann klassiska republikanska stater, och tog tidigt hem Florida vi ju vet har orsakat problem förrut... energin och glädjen i går natt var mäktig, närmast "kontinental" (i ett europiskt perspektiv) skulle jag vilja säga.

Piaree2008-11-05 16:18
Antal inlägg: 1325

Bra med Obama i vita huset. Synd om honom, att han har så mycket att städa upp efter Bush. Tror det amerikanska folket kommer vara mycket mer kritiska om inte alla löften infrias. Tyvärr blir det nog bara en mandatperiod.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?