Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 195

Forumkategorier

Användare Inlägg  
åsnis2008-11-05 14:59
Antal inlägg: 215

Om du plussar på 7000 över skälig nivå i 6 månader kan du få betala tillbaka 7000 x 6 = 42.000 kr. Gör du det längre än så blir det såklart mer pengar. Håller med Birgerkung, spendera inte pengarna. Folk är inte så förb korkade att de låter bli att kräva tillbaka. Jag tror att en man med din moral gör bäst i att hyra ut till en kompis kompis kompis, dvs någon som skulle tycka att det var lite genant att driva saken i hyresnämnden för att få tillbaka pengarna du stulit.

Hyr du ut länge till ett företag ökar risken att Skatteverket upptäcker din lilla sidoinkomst iom att företagens bokföring granskas av revisorer och de är ju inte heller intresserade av att pröjsa för mycket. Särskilt inte KTH o likn som drivs av skattemedel. Det är inte fri hyressättning bara för att du hyr ut till ett firma - fri hyra gäller bara på komersiella lokaler.

Du känner till det där med att två fel inte gör ett rätt va?

Birgerkung - Spelvärd2008-11-05 15:02
Antal inlägg: 2392

Ja om du tar 12 000 per månad för en 2:a så kan ju överhyran komma upp i dom summorna på två-tre år, och det har hänt att folk har fått rätt att kräva tillbaka pengar för så lång tid bakåt.

På ett halvår blir det kanske bara 50 000.

_abc_2008-11-05 15:17
Antal inlägg: 2200

"Jag tror att en man med din moral gör bäst i att hyra ut till en kompis kompis kompis, dvs någon som skulle tycka att det var lite genant att driva saken i hyresnämnden för att få tillbaka pengarna du stulit."

Haha, eller? Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag blir ju utmålad som ett omoraliskt svin?...

Åter till hyran då, kan någon säga mig vad nu en skälig, marknadsmässig hyra är på för en lägenheten som min?
Kan tillägga att jag har balkong och att det gjordes stambyten för 4 år sedan samt att det finns grillplats på innergården. Låter kanske löjligt att jag rabblar upp sådant här, men jag vet ju inte om det gör någon skillnad?

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-05 15:21
Antal inlägg: 993

Jag har hyrt ut min lägenhet vi två tillfällen. Första gången bytte jag den rakt av mot en lägenhet i Sthlm och andra gången hyrde jag ut den till bekantas bekanta. Mitt tips är att lämna så lite som möjligt kvar i lägenheten och absolut inte tv, stereo, dator mm. Fotografera lägenheten och allt du lämnar kvar innan kontraktet är påskrivet och få den blivande hyresgästen att granska och godkänna skicket på allt.

Vid första tillfället jag hyrde ut kom jag tillbaka till min lägenhet efter ett knappt år insåg att den mer eller mindre inte städats på ett år. Lagom kul.

Sen kan jag också tycka att 12000kr är en rätt svinig hyra. Det finns absolut lägenheter i Sthlm som hyrs ut till sådana priser men det betyder ju inte att det är ok. I mitt fall lade jag mig på vad en liknande hyresrätt låg på i området och avrundade uppåt till ngt som verkade jämnt och bra.

kaai - Ej medlem längre2008-11-05 15:25
Antal inlägg: 453

att ockra pengar är svinigt,,,

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 15:29
Antal inlägg: 242

Jag minns när jag satt in en annons i DN för att hyra ut min tvåa (två stora rum, minimalt kök). Den hade billig hyra, och jag fick över 150 samtal. Och folk kom med en massa olika förslag för att jag skulle hyra ut till just dem, och jag vet inte hur många erbjudanden jag fick om betydligt högre hyra (ockerhyror) samt att några också föreslog att jag skulle sälja (!!) hyresrätten.

Till slut hyrde jag ut den till en person som hade jobb i Stockholm, men familjen (sambo och barn) kvar i ett radhus i Örebro. Trots att jag inte kände personen kändes det ändå okej.

Den andra gången hyrde jag ut till en kompis.

_abc_2008-11-05 15:33

Förstår inte hur jag kan bli ett sånt svin vid en sådan här situation. Jag kommer att bo utomlands för 12tkr i månaden, har månadskostnad på min lya på 10tkr. Hur kan det vara orimligt att vilja ha betydligt mer än 4tkr av en hyresgäst som ska sova i min säng, titta på min storbilds- TV, ligga i min soffa, använda det nyrenoverade köket och badrummet... Wow, nu känns det helt orimligt att hyra ut den för mindre än 11tkr/månaden.

åsnis2008-11-05 15:33

Jag tycker inte att du är ett svin, men jag tycker du har tvivelaktig moral som vill tjäna (svarta) pengar på ett sätt som inte är tillåtet. Du berhöver varken skratta eller gråta för min del, du bad om "alla möjliga råd" vilket du fått. Vad mer vill du ha? Betapetares välsingnelse angående dina ockeridéer?

Minta2008-11-05 15:35
Antal inlägg: 20042

Oberoende av vad som är kutym att betala just nu kan det väl inte vara rimligt att betala mer än den dubbla hyreskostnaden för tillgång till möbler och nyrenoverad bostad? Renoveringen ingår väl i hyran.

åsnis2008-11-05 15:35

Och vad en lägenhet är värd i hyra baseras inte på ägarens omkostnader, hyresnormer sätts i förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och bostadsbolagen. Om du har skenande räntekostnader är det din business. Och vaddå, om du skulle bo i en lgh som kostade 1 kr, skulle du då bara ta 1 kr i hyra för din lya?

Minta2008-11-05 15:36
Antal inlägg: 20042

Ska det vara hotellkostnader att hyra lägenhet i andrahand?

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 15:39

åsnis, var hyran på en krona skulle han nog ta mer än det tredubbla ;-)

åsnis2008-11-05 15:43

pocenten helge, pocenten, eller hur den nu gick

_abc_2008-11-05 15:44

minta: renovering i hyresrätt ingår väl då och då när föreingen går in. Men då handlar det nog snarare om en färgklick här och där och nya tapeter, inte nytt, modernt kök och badrum.
Och hur kan du ens jämföra ett 25kvm stort hotellrum för typ 1500kr natten med 10-12tkr i månaden för 55 kvm? Om vi pratar hotellpriser i Sthlm.

åsnis: Du har en poäng. Men låt säga att jag hade 4tkr i månadskostnad, då skulle jag nöja mig med 3-4tkr, tro mig.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-05 15:45
Antal inlägg: 993

Tycker inte heller att det är du som är svinig, men hyran är det. Du kanske bara har bott i Sthlm lite för länge ;)

Som ngn påpekade tidigare; det är inte tänkt att du ska räkna in eventuella amorteringar och avbetalningar på lån i hyran du ska ta. Du har gjort en investering som förhoppningsvis lönar sig med tiden och då får du tillbaka de pengar du lånat när du säljer vid ett senare tillfälle.

Vad det kommer att kosta för dig att bo utomlands är väl inte heller relevant för den blivande hyresgästen?

Det verkar som att du inte riktigt gillar idén på att andra kommer att använda dina saker. Då tycker jag verkligen att du ska försöka ha kvar så lite som möjligt. För även om det är en väldigt ansvarsfull hyresgäst så kommer saker ändå att slitas med tiden och dom kommer inte vara i samma skick som när du lämnade din lägenheten. Och vad händer när tvn lägger av utan förvarning? Var det ett fabrikationsfel, var det ngt du gjort tidigare eller var det ngt den nuvarande hyresgästen gjorde omedvetet?

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 15:49

Vänta nu, om du hade en månadskostnad på 4 000 kronor så skulle du nöja dig med 3(!!!)-4000 kronor?!

Det som jag tycker är mest intressant är att du bad om råd i tråden, men sedan inte alls verkar gilla att få det.

kissed - Ej medlem längre2008-11-05 15:51
Antal inlägg: 3037

Vet inte om du redan sagt det abc men hur mycket över din månadskostnad vill du ta??

_abc_2008-11-05 15:53

paniksnurr: Ja, det stämmer. Jag gillar inte att höra att jag ska hyra ut den för 4tkr. Jag ville främst ha råd om vilka jag skulle vända mig till, vänners vänner, främling eller företag. I en balansgång om säkerhet, summa pengar och pålitlighet.
Alltså åsnis har en poäng med sitt 1kr-exempel, det tycker jag. Men jag sticker ut hakan och säger att om jag hade haft 1kr i hyra, hade jag kunnat hyra ut min gratis till en polare. Det är svensken i mig som skriker DET ÄR INTE RÄTTVIST! att jag ska få enkom 4tkr och betala över 20tkr.

apan bollo: det stämmer det du säger. Och din tydning av mina texter stämmer det med, jag får ångest när du nämner expemplet om pajade TVn...

_abc_2008-11-05 15:55

kissed: Min månadskostnad är ca 10tkr, jag behöver nödvändigtvis inte hålla mig ovanför detta. Känns bara som svensk orättvisa att jag ska betala 20-22tkr i månaden och bara få 4tkr.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 16:02

Okej, någon här skrev att om det är en bekant på något sätt är ju risken antagligen mindre att den sedan anmäler det hela. Så utifrån ditt "dilemma" vore väl det att föredra.

Samtidigt skulle jag, om jag nu skulle få för mig att hyra ut en lägenhet på det sättet, ha ännu sämre att göra det till någon bekant eller ens bekant bekant. Givetvis är det ju lika illa att "lura" någon främmande, men då slipper man ju åtminstone träffa personen sedan (om det inte blir en tvist).

Men du tänker väl inte chansa på att hyra ut den UTAN fastighetsägarens vetskap? För tänk om det blir en tvist och du har en "sträng" fastighetsägare och blir av med lägenheten på köpet....Och om du tänker berätta det för fastighetsägaren kanske det där blir ett "maximal hyra du får ta ut".

Jag har för dålig erfarenhet av att bo i bostadsrätt (har ägt en sådan men inte behövt sätta mig in regler), hur går det till om någon gjort något som i sin tur kan innebära att lägenheten tas ifrån personen? Är det så så att bostadsrättsägaren tvingas sälja lägenheten och själv får pengarna? Eller är det så illa att de blir av med lägenheten och sedan säljs lägenheten och pengarna tillfaller föreningen? *guuulp* Röstar man om sådant?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?