Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 444

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-05 13:17
Antal inlägg: 7605

Cajsa-Stina, jag skickar pm till dig :)

Cajsa-Stina2008-11-05 13:21
Antal inlägg: 3154

*Traskar ut till lådan*

Satyra2008-11-05 13:30
Antal inlägg: 4561

I Sverige för ju bara en statsminister fram det åsikter, det partiprogram, den ideologi hans/hennes parti (och de kompromisser man tvingas göra i och med blockpolitiken ...) företräder så för min del känns det som det kvittar vem denna person är.
Det är inte och borde inte vara något att lägga vikt vid när det handlar om svensk form av statsstyre.

Eller var det tänkt här i frågeställningen att man fritt kunde välja även det? ;-) Tolkade inte frågan så i alla fall.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-05 13:36
Antal inlägg: 1302

Satyra, det var lite det som var min poäng, kvinnor i maktposition tenderar att förvänta sig ett visst mått av inflytande, män däremot förefaller ha lättare att spela sin roll som frontfigur lite lättare. Naturligtvis finns det en del undantag, men de flest kvinnor inom politiken förefaller lätt utvecklingsstörda eller möjligtvis att vara masochister. Det är lite sorgligt faktiskt, men jag antar att det är så vi vill ha det. De begåvade kvinnorna tycks föredra att spendera sin tid inom näringslivet eller kreativt skapande och innovation.

formulaW - Ej medlem längre2008-11-05 13:37
Antal inlägg: 931

Ytterst så är det ju Försvarsapparaten som står för makten; I USA har man som förslag att ta bort vapnena för folket för att undvika inbördeskrig med tanke på hur snett Pentagon "verkar" bete sig.

Jag är själv för ett vapenfritt samhälle; men då på samtliga plan och globalt. Om medborgarna inte kan göra revolt pg a försvarsapparatens tyranni och övergrepp så är det ju inte demokrati.

alexon2008-11-05 13:37
Antal inlägg: 1173

leif gw persson.

trashone - Ej medlem längre2008-11-05 13:37
Antal inlägg: 18678

ord medger att det finns några begåvade kvinnor alls *svimmar*

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-05 13:42

trashone, jag känner till minst sju begåvade kvinnor, så visst finns de.

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-11-05 13:46
Antal inlägg: 7733

Och jag är en av dem... :P *asg*

krutmarie2008-11-05 13:51
Antal inlägg: 1696

Alexon, det var verkligen ett kul förslag, Leif GW Persson. Han vågar ju iaf säga vad han tycker och tänker. Undrar hur det skulle bli för alla dessa "medhållare" som sitter högt upp idag?

Skulle verkligen vara spännande att testa åtminstone ett par år.

Gentiana2008-11-05 13:52
Antal inlägg: 297

Jag tyckte det vore lättare att välja en ledarperson som man fastnat för än
ett parti/en ideologi eftersom det är nog svårt att fatta vilken ideologi de olika partierna står för i vårt eget land.
Men jag tänker mig att väljer man t ex Sarcozy så väljer man naturligtvis även den ideologi han står för.
Hur skulle Sverige se ut med en Sarcozy eller en Obama i toppen, tro?

Satyra2008-11-05 13:52
Antal inlägg: 4561

ordprofeten - Jag vet i alla fall att JAG vill ha det så att ledaren för det parti jag röstar på - man eller kvinna - ska utföra sin uppgift. Dvs. företräda partiets ideologi/program och inte fungera som en egen liten diktator.

Jag kan ju då istället tycka att det är mer sorgligt om det är som du tror, att män tenderar att ta för sig mer än de blivit erbjudna. Storhetsvansinne kallas det för tror jag. hehe ;-)

Birgerkung - Spelvärd2008-11-05 15:06
Antal inlägg: 2392

Mona Salin.

Nej jag skojar bara.

formulaW - Ej medlem längre2008-11-05 15:53

Krutmarie, aktivisten, linguistiska professorn samt anarkist outnämnd historker: Noam Chomsky har skrivit en bok som heter "Manufacturing Consent" översatt till: "Tillverka medgörlighet" .. självfallet så finns ju även Manufacturing Contempt, "Tillverkar Förakt" också; men det är aldrig diskuterat. Ytterst så kan det te sig att samhället är skapat i hiearkisk klassform för att skapa konflikt på marknivå för att undvika sann demokrati där folk får möjlighet att göra den sanna förändring som så många önskar kunde ske.

Exempel på Tillverkning av Förakt i Sverige är motsättningar mellan Svenskar och Invandrar områden; bostadsområden, den mediadrivna feministpolitiken; Stig Malm skrek Fittstim och nån annan extremist kallade Män för Djur.

Noam Chomsky for president (även fast han avstår).

Personligen så är jag för den samhällsform Sverige har velat föra; eller gjorde fram till 1979, sedan dess har det dalat i olika faser. Från 79 steg våra skulder, 91 gjorde Göran Persson nedskärningar och sen vidare genom hela 90 talet, där man sedermera hybridkapitaliserade sverige och även utökade vapenexporten. För att inte nämna att vi låtit Engelska BAE Systems till stora delar äga Saabs vapenindustri, eller George Bush och USAs Raytheon Systems äga stora delar av Bofors. Vi är slukade av den företagsdrivna globalismen.

Att nämna, något som jag inte sett så mycket om är att SAAB skall eller precis har öppnat ett Gymnasium i Arboga; där våra barn, efter uppfostran av den amerikanska spel industrin (sponsrad av armen) skall vidare konditioneras till goda vapen ingengörer.

Skulle va intressant och se läroplanen på det gymnasiumet och se huruvida dom tar upp rättigheter, internationell lag och rätt om kemisk, radioaktiv och biologisk krigsföring.

Här är en länk om Gymnasiet:

www.arboga.se/arboga...x? id=44611

För er som missade mutskandalen som SAAB / BAE Systems om att en av kontraktörerna hos BAE Systems fick 500 miljoner för att stänga en flygplansaffär, så dokumenterade Josefsson det ganska väl:

svt.se/svt/jsp/Cross...po s=lasmer

Så, kanske, Josefsson som minister.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-05 16:36

Satyra, storhetsvansinne att bita ihop och vara marionett?
*HAL förstår inte...*

krutmarie2008-11-05 16:53

Birgerkung, gillar du också Toblerone? (skojar bara)

formulaW - Ej medlem längre2008-11-05 17:01

På tal om tre korta oneliners som känns passande:

1) Göran Person (runt 2002) - "Det går bra nu"
2) August Strindberg - "Det är synd om människorna"
3) Okänt (John Pilger?) - "Vanligt folk är världens hopp"

krutmarie2008-11-05 17:51

formulaW, jag gillar de två sista, men absolut inte den första. Var det då han köpte sin herrgård? Eller vad det kanske Innan han bröt benet efter en blöt fest?

Ydh2008-11-05 18:09
Antal inlägg: 211

Martin Luther King!

Nunnelunan2008-11-05 18:13
Antal inlägg: 1172

Grace Jones - livet är party!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?