Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Peddape2008-11-07 21:14
Antal inlägg: 647

Många bäckar små blir en stor å
- Cykla när du kan
- Spara på strömmen, genom att stänga av apparaterna helt.
- Duscha inte för ofta/varmt/länge
- Slösa inte med onödiga matriell, typ papper, folie, tossor, sugrör, servetter, påsar, lock till kaffekoppen mm..
- Köp storpack
- Köp närproducerat
- Ordna med samåkning eller åk kollektivt
- Slit ut dina kläder och skor innan du köper nytt
- Ät mindre kött

- Tjöta med dina vänner och tipsa varann!

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 21:15
Antal inlägg: 3037

Mycket bra talat Peddape...skrämmande med människor som inte alls tänker till....

bobo flux2008-11-07 21:17
Antal inlägg: 11371

Sen måste man ändra lagen kring offentlig upphandling, och lägga in en miljöklausul!
Rätta mig gärna om jag har fel och fått detta om baktassen, men är det inte (väldigt förenklat) så att om äldreomsorgen i Göteborg vill köpa färdiglagad mat i förpackningar så måste de ta det bud som är lägst? så även om det t ex finns en lokal leverantör som tar 8 :-/förpackning så måste de acceptera ett bud från Italien om 6 :-/förpackning, även om det innebär en miljöskadande transport genom hela europa.

www.sr.se/cgi-bin/P1...el =2065461

Peddape2008-11-07 21:19

Lär finnas en hel del sånt där ja bob flux.
Det bästa hade ju varit om de som bestämmer kunde besitta lite sunt bondförnuft.

tydal2008-11-07 21:21
Antal inlägg: 548

mrperfect, jag har inget problem med Greenpeace' aktioner eftersom de är öppna med vad de gör och vilka de är och inte ägnar sig åt våld eller skadegörelse.

bobo flux2008-11-07 21:21

jag lusläste artikeln nu, hade nämligen hört det kaliber-programmet på radion i somras, det var därifrån jag fått mitt "kunnande" :)

Peddape2008-11-07 21:25

Nån slags reform vad gäller arbetsplats och bostadsort hade varit nice. Finns fruktansvärt mycket att spara in där, otroligt onödigt när t ex nåt så vanligt som lärare eller lagerarbetare åker från punkt A till B samtidigt som en gäng åker åt motsatt håll. Arbetsgivare borde få nåt slags bidrag eller förmån om de hittar sin personal på stället.

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 21:25

Har inga problem med greenpeace så länge de inte använder sig av våld!!
Och de gör de inte!!

mrperfect2008-11-07 21:34
Antal inlägg: 11437

Olaga intrång ser jag som våld...åtminstone mot döda ting..= skadegörelse

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 21:36

Men när det gäller jordens överlevnad så kan man nog nalla på regler anser jag...

Pumpagubben2008-11-07 21:47
Antal inlägg: 148

SRs Kaliber borde lära sig grundläggande matte, tesen dom drev i sitt berömda program var att det är bättre att varje dag köra ut mat från ett lokalt kök än att effektivisera med storkök och distribuera en gång i veckan. Körsträckan i det första fallet blir lätt 7-14 gånger längre än i det senare. Vad gäller matkvaliteten tror jag mer på Gooh-käk än varmhållen skolmat...

sebbe3332008-11-07 22:03
Antal inlägg: 33

Tack för en bra tråd Kissed. Förhoppningsvis får fler människor upp ögonen för att våran livsstil i västvärlden är ohållbar. Och då menar jag inte bara den pågående klimatförändringen utan att vi faktiskt förbrukar resurser i en högre takt än jorden kan återskapa dem. Många människor verkar vara väldigt lata och verkar inte kunna eller vilja vidga sina vyer och se konsekvenserna av sin egna livsstil. Det är tråkigt.

Problemet kan delvis bero på att konsekvernserna av våra handlingar i dagens samhälle ligger så långt ifrån de val vi gör. Men framför allt ligger det nog i människors brist på insikt (eller ovilja att ta till sig) i att hela jorden är ett enda stort ekosystem med begränsade tillgångar. Allt vi gör har konsekvenser för djur, miljö och människor. Men med det menar jag inte att hela mänskligheten borde begå kollektivt självmord utan snarare att vi minskar vår påverkan och tar ansvar får våra handlingar!

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 22:11

Man kan tex gå in på konsumentverket/miljömäta ren för att kolla sitt eget fotavtryck i världen. Det är grymt viktigt att vi alla hjäps åt och jobbar FÖR miljön.
Allt för få inser allvaret i hur vår miljö mår....

fjortisnet - Ej medlem längre2008-11-07 22:17
Antal inlägg: 361

Bra!

Du har en livsstil går väl ihop med vad som krävs för att uppnå en ekologiskt hållbar utveckling. Framtiden är din, grattis!!

bobo flux2008-11-07 22:42

"SRs Kaliber borde lära sig grundläggande matte, tesen dom drev i sitt berömda program var att det är bättre att varje dag köra ut mat från ett lokalt kök än att effektivisera med storkök och distribuera en gång i veckan. Körsträckan i det första fallet blir lätt 7-14 gånger längre än i det senare. Vad gäller matkvaliteten tror jag mer på Gooh-käk än varmhållen skolmat..."

Pumpagubben, om man effektiviserar genom att göra en distribution i veckan hos ett lokalt företag istället för att göra en distribution i veckan från ett utländskt företag, skulle det funka?

Pialina2008-11-07 22:51
Antal inlägg: 665

- Jag försöker åka kollektivt så mycket som möjligt, också det är krångligare och mer tidskrävande än att ta bilen.
- Jag sorterar det mesta.
- Saker jag inte behöver och kläder som inte passar, ger jag till lopptorg. Är kläderna i för dåligt skick blir de trasor för skoputsning, utemöbelsoljning, för pappa att använda vid bil- och båtvaxning.
- Vägrar använda engångskärl och har ganska långt fått mina föräldrar också att sluta med det (pappa svårare, trots att han inte diskar själv, men mamma tror jag använder riktiga kärl nästan alltid, också då jag inte är där)
- Tvättar och diskar bara fulla maskiner
- I valtider ser jag mycket till miljöfrågorna
- Jag återanvänder papper och plastpåsar och behöver sällan köpa nya.
- Släcker lampor också på jobbet, stänger av elapparater helt och hållet, inte bara på stand by
- inte köpa ny mobil eller annat så länge gamla fungerar

Däremot...
- äter jag mycket färdigmat
- slänger jag alltför ofta mat och matvaror
- flyger jag en hel del. (Inte långa sträckor, men ofta. Scrabble och vänner som drar, betyder oerhört mycket för mig, har också svårt att sitta länge i tåg) Mitt dåliga samvete för flygandet är det som resulterat i att jag minskat stort på bilkörningen

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 22:53

Flyga är inte bra,,,men man kan köpa sig fri från det genom att betala lite mer för utsläppsrätt. det är bra tycker jag.
Tycker du jobbar på bra Pialina...me like:-)

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 23:19

Jag hoppas verkligen att det finns fler än jag och de som svarat i den här tråden som tänker miljömässigt i sina val varje dag!!
Utan ett skärpt miljösamvete så tror jag inte på jordens överlevnad till våra efterlevande....

Pumpagubben2008-11-07 23:21
Antal inlägg: 148

Givetvis kan man effektivisera smutsiga transporter med lokalisering, men det kan vara långt effektivare med stordrift. Man MÅSTE titta på livscykeln annars kan man lika gärna skita i det.
Samma sak med miljöbilar, värdelöst att skrota gamla bilar i förtid för att få ut fler miljöbilar, tillverkningen kräver energi motsv 10-20' mil.

Pumpagubben cyklar givetvis till jobbet och källsorterar så gott han kan.

trashone - Ej medlem längre2008-11-07 23:22
Antal inlägg: 18678

Jorden överlever garanterat. Människan och de flesta av djuren kommer dock kola. Källsortera och åka kommunalt är rätt sött. Dock kommer det inte rädda vad som komma skall.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?