Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade24
Mobilspel
Pågående18 966

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-11-25 19:47
Antal inlägg: 2200

När ska det komma ut artiklar om "de 50 fattigaste i din kommun"?

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 19:47
Antal inlägg: 6214

Jag tycker det är helknas och gör bara problemet värre. För det första gör det folk mer rädda, vilket påverkar många aspekter av våra liv. Det pekar också ut dömda och stämplar dem och minskar bara deras möjligheter att klara sig, något som borde ligga i vårt intresse om vi vill förebygga ytterligare brott. Att man som förälder t.ex. skall kunna göra något vettigt med informationen förutom att bli rädd och överbeskydda sina barn från "farbror Svensson" i port 3b. Skall man flytta? Skall man förbjuda barnen att leka ute om svensson också är det? Skall man spöa på svensson? Skall grannarna gotta sig åt att man minsann vet vad svensson gjort!?

Hur kommer det sig att det är sån enorm räddsla för detta idag, att vi är villiga att släppa helt på våra värderingar? Risken är ju ändå hundratals gånger större att en rattfyllerist, en närstående eller en olycka händer någon vi tycker om. Räddslan som det här skapar hämmar bara våra liv, hänger ut människor och misstänkliggör alla som en gång begått ett hemskt brott.

Ja, söt galliv... i slutändan är det väl det man vill ha. Men vi lever ju i ett risksamhälle, och varje kvinna borde ha rätt att veta var MÄN bor, så att de kan skydda sig och sina barn från våld, övergrepp och taskiga förhållanden.

Bara en tidsfråga innan barn inte kan gå själva till skolan utan att deras föräldrar blir anmälda till socialtjänsten för att vara oansvariga. Gud vet vem som kan stoppa och kidnappa ens barn!?

10 poäng till Durkheim för den samhällsutvecklingsen och debatten om brott och straff som pågår här...

bobo flux2008-11-25 19:51
Antal inlägg: 11371

_abc_, freudiansk felstavning?

till ämnet: har en individ inte sonat sitt brott när denne suttit av sitt straff? En offentlig utpekning riskerar väl att leda till isolering och social utslagning efter att denna person avtjänat sitt straff?

BugBig - Ej medlem längre2008-11-25 19:52
Antal inlägg: 200

Förbannad? Det är bara förnamnet. En utav dom som ni hittar där (Cristian Einarsson) va min kompis i 12 år. Jag anade ingenting om att han skulle vara en sån.

Nu när jag tänkt efter så här efteråt så förstod jag varför jag aldrig fick låna hans dator. Och varför han så gärna ville ställa upp och vara barnvakt till min dotter. Som tur va, både för min dotter, han själv och mig, så lämnade jag aldrig henne till honom som barnvakt. Inte till någon annan heller för den delen.

Känner mig så jä*vla tom och sviken efter att jag fick reda på det här.
F*n ÄCKLIGT hur nära inpå dom kan komma utan att man anar det minsta.
Tänker hålla inne med vad jag vill göra med dom, med risk för att bli bannad från sidan!!!

BugBig - Ej medlem längre2008-11-25 19:54
Antal inlägg: 200

bobo flux! Isolering och utslagning? Ja, han blir nog varse om vad utslagning är!!

_abc_2008-11-25 19:58

personligen tycker jag att uthängningen från början är fel, att du sedan droppar hans namn i det här forumet bugbig tycker jag är riktigt sjukt. Ännu sjukare om det får stå kvar.

Jag förstår att du är arg över situationen, klart då att du inte tänker rationellt. Det låter på dig som att du vill starta ett posse och döda alla pedofiler i Sverige som frisläppts.

söt gilliv - Ej medlem längre2008-11-25 19:59
Antal inlägg: 146

Självklart förstår jag att det är skillnad om man känner en person som gjort något sådant, eller har blivit utsatt, men har man inte det kan man kanske tänka lite mer objektivt...

Som sagt. Svårt att ta ställning, men jag är väldigt mån om just integritet...

pensionären2008-11-25 20:01
Antal inlägg: 258

Håller med BugBig, själv har jag också upplevt det på nära håll, bodde granne med Helen Nilsson, var med i sökande efter henne, det tog 15 år innan mannen blev fast, sen visade det sig att han var storebror till min dotters klasskamrat, släng nycklarna

bobo flux2008-11-25 20:03

det tvivlar jag inte på, BugBig. Problemet som jag ser det är att en person som har sonat sitt brott nog får väldigt svårt att komma in i samhället igen om denne offentligt hängs ut som pedofil efter att ha sonat sitt brott. Vad återstår för dessa personer att göra då? Jag inbillar mig att risken är stor att många av dem fortsätter som kriminella eftersom samhället redan har hängt ut dem.

söt gilliv - Ej medlem längre2008-11-25 20:05
Antal inlägg: 146

*irritationen ökar* Varje gång.... varenda eviga gång.

gnill2008-11-25 20:06
Antal inlägg: 1942

problemet med sajterna tycker jag framför allt är att de i flera fall hänger ut offren. Tänk att du är barn och din förälder har förgripit sig sexuellt på dig. Du har kanske ett ovanligt efternamn. ... inte så kul att alla så lätt kan läsa domen, där ditt namn och vad som hänt står i klartext. (och ja då jag vet att domen är offentlig handling, men hur många som läser den på nätet skulle begära ut den från rätten?)...

mydominion - Ej medlem längre2008-11-25 20:09
Antal inlägg: 273

jag håller med dudeniro
det är den riktiga sanningen

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 20:10
Antal inlägg: 6214

Big Bug, hur fan kan du skriva ut personens namn!? Utan att gå in och verifiera uppgifterna så innebär det i princip att DU hänger ut någon och dessutom bifogar ett (subtilt?) hot mot samma person. Du rör dig ju uppenarbligen inte direkt inom lagens råmärken själv.

Pensionären - det är hemskt men jag ser inte hur du tror att sådan här information skulle hjälpa!? Särskilt inte om det är kommersiella intressen som tar hand om det, hur "vetenskapligt" tror du de hanterar informationen. Jag kan gå in online och kolla hur det ser ut med mina grannar här i usa, men vad säger egentligen informationen och vad skall jag göra med den?! Börjar man kolla närmare så finner man ofta att människor står listade för att t.ex. ha varit 18 år och haft sex med en 16 årig flickvän (vilket är olagligt i usa), och då hamnar de i dessa register. (Det vanliga är att föräldrarna misstycker till att deras dotter har en pojkvän och/eller är sexuellt aktiv och helt enkelt polisanmäler pojkvännen som lösning på problemet)

Konsekvenserna, särskilt med attityder som bugbigs blir enorma. Att sedan arbetsgivare, kreditgivare med flera tittar i registren så blir det i princip omöjligt för dem som står där att komma vidare.

Och i slutändan, hur jävla mycket säkrare känner du dig?

Måns_E2008-11-25 20:12
Antal inlägg: 12059

Väl rutet

kissed - Ej medlem längre2008-11-25 20:16
Antal inlägg: 3037

lisabella-kissed: är deras integritet viktigare än att vanliga medborgare kan få vara medvetna om vilka element som rör sej i området man bor?

Vanliga medborgare?
De är också medborgare med samma rättigheter till intergritet som alla andra ostraffade.
De har redan blivit straffade och dömda, de behöver inte ha allmänheten efter sig som en pöbel.
Sen är det ju så att en straffad person har också en mamma, pappa och släktingar som med stor säkerhet kommer få ta del av glåpord och hot.

Sen säger jag som dudde. Vad ska vi göra av informationen?
De kan flytta, ändra namn, utseende jag allt möjligt.

uffe6y2008-11-25 20:16
Antal inlägg: 267

Ja det är fan bara i Sverige man kan höra att pedofilers integritet är såååå mycket viktigare än att man får bli varnad av att man bor bredvid dömd pedofil som kanske jobbar på ditt barns dagis...jävla fjolleri!!!

pensionären2008-11-25 20:16
Antal inlägg: 258

Håller med ditt inlägg dudeniro, skrev i kampens hetta, det är bara så att man blir så arg och förb när något sådant händer, att hänga ut dom gör nog ingen nytta, det går inte att skärma sig för all fara som finns omkring oss, och få en felaktig stämpel som du beskriver som man kanske aldrig blir av med är också fel

Måns_E2008-11-25 20:17
Antal inlägg: 12059

Om en dömd pedofil jobbar på ditt barns dagis så har någon begått ett tjänstefel när de anställde den personen.

bobo flux2008-11-25 20:17

bra, dudeniro!

_abc_2008-11-25 20:18

Instämmer med dudeniro, men det har väl framgått.

Samma kategori människor som just har ett personligt hat mot pedofiler skulle antagligen jubla lika mycket över en sajt där en frikostig bidragsgivare satt skottpengar på dessa personer också, eller är det befängt att tro?

Ni som i övrigt är för sådana listor, hur långt ner på straffskalan vill ni göra register till? Fildelare och ungdomsbrottslingar?
Och varför enbart brottslingar? Skulle gärna vilja veta vara alla fundamentalister bor också, oavsett religion. Sidor med etnicitetsregister också... Vid det laget kommer väl alla psykopater därute ha förintat allihopa. Inte bara offentliga personer som Anna Lind.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?