Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 978

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rönnbybo2008-11-29 00:00
Antal inlägg: 279

Inte så kul att läsa om katter som får svnsarna avskurna...

Kirkelina2008-11-29 00:28
Antal inlägg: 972

Vi har haft katter tidigare som har accepterat sele men den vi har nu totalvägrar. Sätter vi på henne selen så "dör" hon. Hon blir alldeles stel och faller omkull.

Caligatia2008-11-29 00:35
Antal inlägg: 2187

Förstår inte varför det är mer plågeri att rasta katten än hunden? (Tror för övrigt tom att lagen nu säger att katten SKA ut si o så länge om dagen)
Våra hundar har alltid hatat halsband och koppel från början, men när de fattar att det betyder "Gå ut" så älskar de det.
Min ena katt hatade selen från början, men när hon fick gå ut accepterade hon det. Nu kommer hon som en oljad blixt när jag viftar med det.
Den andra katten hade ingenting emot selen från första början, däremot gillar han inte att gå ut... ^^

raisingirl2008-11-29 02:04
Antal inlägg: 253

Nej det finns ingen lag som säger att katter måste vara ute. Däremot finns det en lag som säger att de inte får vara bundna. Andra regler som tillkom 1 maj i år är att katter/hundar skall ha tillsyn minst två ggr om dagen samt att hundar bör rastas var sjätte timme dagtid. Lite OT men viktigt!

www.sjv.se/download/...08 -005.pdf

Generellt så är ju katter mer självständiga djur än hundar, sele verkar funka för en del men absolut inte alla.

Jag tycker personligen att katt i sele inte är nåt att sträva efter; är dom missnöjda som innekatter så får man väl fixa så dom kan va ute. Även om det är jobbigt och kanske innebär omplacering. Å andra sidan finns det vissa som trivs med att vara ute i sele och det är ju jättebra, men man skall nog inte utgå från att alla kan lära sig. Katter är ju ändå katter! Vilket inte alls är samma sak som hundar...

Caligatia2008-11-29 03:08
Antal inlägg: 2187

Nej, det kanske var dumt att jämföra med hundar. Visst är de självständiga.
Min hona vill gå ut o kolla läget, men inte vara ute någon längre stund. Hon gillar som sagt selen nu, eftersom hon får den lilla rundan hon vill ha då.

Jag hade visst blandat ihop katter och hundar, tack för rättningen. :)

ewaleena - Ej medlem längre2008-11-29 07:44
Antal inlägg: 1977

Vad är det för typ av sele?? Är det en sån där äcklig sak med bara tunna "snören" runt halsen och magen? I så fall tycker jag att du kan försöka byta till en "smådjurssele".(Den är eg för kaniner/marsvin men i stl L brukar den funka till småkatter) Den ser mer ut som en väst/T-shirt och är heltäckande runt bogen och en bit ner på magen, vilket gör att kattfaen inte behöver känna att man drar så mycket i halsen/magen. Vem vill ha ett snöre runt halsen/magen som någon drar i? Dessutom är den svårare att ta sig ur och det är mindre chans att den fastnar någonstans under möbler och dylikt. Jag brukar ta på selen och låta katten vänja sig vid den tidigt, så tar jag bort kopplet och låter katten ligga där tills den inser att det går att röra sig med den på sig :)
Våra katter kan inte ha vanlig sele men en sån här funkar det i alla fall hjälpligt med..

Rönnbybo2008-11-29 10:25

Det låter som ett bra tips, jag har själv funderat på om det finns något sele som är mer elastiskt ska absolut testa smådjurskoppel:)

emmylicious2008-11-29 10:56
Antal inlägg: 4501

Vi visste när vi köpte våran katt att vi aldrig ville låta honom bli utekatt med tanke på stället vi bodde på så vi köpte sele direkt när vi fick hem honom och han accepterade själva selen direkt men det tog ett tag innan han verkligen GICK ute istället för att stanna varannan meter.

krutmarie2008-11-29 11:02
Antal inlägg: 1696

Vår Ludde är nu nästan 1,5 år och jag köpte 4 olika sorter och testade med i början utan att lyckas. Också för grannarnas skull, men det funkade inte med någon alls. Han la sig bara ner och vägrade gå och ändå började jag när han var 11 veckor. Testade också med vanligt halsband, endera försökte han kränga sig ur och selen fastnade i munnen eller också levde han om så att han fastnade nånstans.

Tror att det är lättare att lära en raskatt att gå i sele eller halsband än en vanlig bondkatt. Har också sett folk som rastar sina katter och dom går så duktigt, men jag har iaf inte lyckats. Så nu struntar jag i vad grannarna tycker och låter Ludde vara katt. Vi har som tur är inte mycket bilar alls där jag bor, men det är klart att man är rädd ibland när han är ute lite längre än vanligt.

Lycka till Rönnbybo!

emmylicious2008-11-29 11:04
Antal inlägg: 4501

Kan då tillägga att min katt var en bondkatt...

Rönnbybo2008-11-29 11:05

Tack krutmarie :)

PowerYoga2008-11-29 11:15
Antal inlägg: 713

Jag har haft sele på min bägge katter. Började dock när de var små...ung i din katts ålder och det var inga problem. Sätt på selen och ta bort kopplet och låt katten vänja sig med att bara ha selen på sig inomhus en stund varje dag innan du försöker dig på att gå ut.

Min stora katt som är en norsk skogkatt hade inga problem och tom gillade selen när vi var ute i skogen. Lillen däremot (huskatt) har haft svårare att acceptera den...men han har alltid varit lite nervig så då är det ju inte så konstigt att han kände sig trapped. Numera är de dock utekatter, men då har jag ju skog inpå husknuten.

krutmarie2008-11-29 11:27
Antal inlägg: 1696

PowerYoga, du skriver utekatter, då förmodar jag att båda slipper sele eller halsband nu? Risken finns ju alltid att de med halsband ute fastnar tex när de klättrar i träd eller kryper under nånstans där det är trångt. Min dotters katt fastnade med halsbandet ca 4-5 meter uppe i en björk för några år sen, som tur var kunde hon krångla sig ur selen och klättra ner själv. Selen hänger kvar där än i dag :)

hannaroman - Ej medlem längre2008-11-29 11:31
Antal inlägg: 3306

Vi har haft sele på min kisse som är 10 år, i hela hennes liv. Hon blir skitglad när man tar på henne det för då får hon gå ut ;P Annars står hon och jamar vid dörren det högsta hon kan.
Kommer inte ihåg hur vi lärde henne ha det på sig, men dem vänjer sig väl till slut. Det går iaf :)

MyNy - Ej medlem längre2008-11-29 16:53
Antal inlägg: 583

hmm...sele på en katt? låter konstigt. Min katt skulle aldrig stå ut

y not2008-11-29 17:03
Antal inlägg: 9014

Långsele, Ramsele Edsele

hannaroman - Ej medlem längre2008-11-29 17:27
Antal inlägg: 3306

MyNy, inte konstigare än att ha koppel på en hund

y not2008-11-29 17:30
Antal inlägg: 9014

jo, ungefär lika konstigt som att ha koppel på en höna eller en hamster