Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Amiable | 2008-12-05 12:05 | |
![]() | Var med om _exakt_ samma sak i våras! Efter en månad och jag hade med 6mån provanställning på en fritidsgråd. Gårdförestånadern var den som bestämde om ledighet mm. Jag frågade om det gick att lägga in om ett annat schema och bad om ledigt nån viss helg- även ledigt till sommaren på SWRF eftersom jag alltid har jobbat där ideellt. Han kunde lika gärna sagt nej. Gick med på alla mina önskemål och det var detta han tog fram som anledning när jag blev uppsagd. Bra ledarroll han har den jössen!!! ------------------ Arbetsgivaren har sin rätt i att göra såhär, tyvärr. Men de måste varsla... och det är minst i 2v till att börja med. Sen beror helt o hållet på vilka avtal de har med X-fackförening hur det ser ut.... Det är surt men verlighet. Beklagar att det sker och att det har skett med din pojk! | |
| nella35649 | 2008-12-05 12:40 | |
![]() | Tack för alla svar, jo de känns trist, men visst finns det de som har det värrre. Han har haft 2 jobb detta året, de första gick till på precis samma sätt när han jobbat där i 5 1/2 månad. Då hade han eget boende o allt. han fick flytta hem pga det, o nu hade han börjat planera för eget igen.. hmm nej han får nog bli hemma ett tag till. | |
| Femme_Fatale | 2008-12-05 12:42 | |
![]() | Ja det är ju bäst för staten om ungdomarna inte har råd att flytta hemifrån...de kan ju stanna hemma så länge att de kan ta hand om sina föräldrar när de blir pensionärer också...så sparar staten en krona till *hmmmm* | |
| åsnis | 2008-12-05 12:56 | |
![]() | Det låter verkligen tråkigt och jag förstår om ni, både nella35649 och sonen är ledsna. I bland kan ju facket hjälpa även de som inte är med, särskilt unga människor som inte fattat vitsen av att organisera sig (ännu). Det verkar som om arbetsgivaren använt sig av provanställningsformen istället för att utlysa ett vikariat, när det är det senare som egentligen låter som det rimligaste. Vet inte vilka fördelar det skulle ge, men om det är en stor skillnad kanske "någon" är intresserad av att driva det vidare. Eller om arbetsgivaren kategoriskt utnyttjar denna lucka. Nästa gång din son får ett jobb (och det kommer att hända!)- tipsa honom att gå med i facket! | |
| Tess 08 | 2008-12-05 13:21 | |
![]() | Men provanställning??Om han jobbade för hon som var sjuk så borde det ha varit ett vick?? (bara en fundering) | |
| Femme_Fatale | 2008-12-05 13:30 | |
![]() | Ser att du bor i Hässleholm, finns det ingen här på Beta som behöver extra arbetskraft över jul eller nåt....kontakter är ju det bästa sättet att skaffa sig ett jobb =) Tycker det är förj*vligt att de behandlar honom så där...men se till att han inte ger upp utan kastar sig ut och frågar runt i affärer och på företag om de behöver förstärkning över jul. Många anställda vill ju gärna ha långledigt över jul och tar ut komp. mm, då borde ju behov av tillfällig personal uppstå. | |
| malekhamoves | 2008-12-05 13:37 | |
![]() | Är han mellan 18-24 så har han ju det här och tänka på också www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=638012 | |
| Femme_Fatale | 2008-12-05 13:40 | |
![]() | Nice...för ungdomarna, hur ska man leva på 2500:- månaden? Det täcker ju knappt maten även om man bor hos sina föräldrar...*suck* | |
| malekhamoves | 2008-12-05 13:41 | |
![]() | Ja, men det är ju för deras eget bästa ;P | |
| Femme_Fatale | 2008-12-05 13:42 | |
![]() | Vilken tur att arbetsmarknaden såg annorlunda ut när jag var i den åldern, jag vet inte hur fort jag ville flytta hemifrån. Nä låt äldre som vill få pension tidigare få det och låt unga och även andra som vill jobba få det. Att det inte finns jobb till alla kan vi nog vara överens om och då är det väl bättre att fördela jobben bättre. | |
| Femme_Fatale | 2008-12-05 13:43 | |
![]() | Ja inte skulle jag vilja vara ung igen...stackars de ungdomar som inte har lust/ork eller ambition att plugga vidare direkt efter gymnasiet. | |
| nella35649 | 2008-12-05 13:45 | |
![]() | Jag har kollat runt angående hans ekonomi, o han är inte berättigad pengar från någonstans vilket ju gör att jag får betala hans utgifter han samlade på sej från den egna lägenheten om han inte ska hamna hos fogden.. | |
| malekhamoves | 2008-12-05 13:48 | |
![]() | Usch :( Något annat som drabbar ungdomar är att de har tagit bort "studievillkoret" för arbetslöshetsersättningen . Pga det vet jag många som har hamnat mellan stolarna. | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-12-05 14:06 | |
![]() | Hur gammal e sonen? Tror nog att han har rätt till socbidrag eftersom han inte hade nån inkomst innan den här månaden han jobbade? | |
| nella35649 | 2008-12-05 14:12 | |
![]() | han är 19. var i kontakt med socialen när han blev av med förra jobbet, i sept. Fick då till svar att bostaden fick han ingen hjälp med eftersom ja är sförsörjningsskyldig tills han är 21. Pengar till annat ville dom inte godkänna för att han inte gått ut gymnasiet! Ska prova soc igen i jan, han får ju en halv lön nu i dec så inte värt o prova innan. | |
| Femme_Fatale | 2008-12-05 14:21 | |
![]() | 21 år, vad är det för dum ålder? Man blir ju myndig när man är 18 och får gå på bolaget när man är 20. | |
| nella35649 | 2008-12-05 14:25 | |
![]() | Yepp, men såna e reglerna iaf enl myndigheterna | |
| Amiable | 2008-12-05 14:38 | |
![]() | Om han nu är 19 år så har kommunen bl a skyldighet att skriva in honom i skolan igen fram till han fyller 20 och då är det KomVux lr liknande som gäller och då får han bekosta studierna själva med studielån. På det kan du då söka underhållsbidrag, sålänge han går i skolan men längst till 21(kanske 22) tror jag. Tänk på att ha honom i nåt typ av sysselsättning, då är det lite lättare att senare få hjälp av soc, vem vet... | |
| Amiable | 2008-12-05 14:41 | |
![]() | Är han trött på skolan i gymnasiets regi, så finns det ju andra skolformer, som t ex folkhögskola. Annars ska kommunen ge andra möjligheter som praktik(2-3dag/v) ihop med skola för att bli godkänd i sv+ma+eng. Kan vara nåt att tänka på. | |
| malekhamoves | 2008-12-05 14:45 | |
![]() | Folkhögskola med internat ett år i valfritt ämne är ju jättebra idé nu när det blir jobbigt att behålla lägenheten och så. Inackorderingsbidrag och vanligt studiebidrag, samt olika fonder för studerande går ju att få... Då kan han ju också kombinera skolämnena med något han kanske finner mer intressant/roligt. | |