Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 750 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| elgen5 | 2009-01-01 13:18 | |
![]() | Det var en härlig jämföretse och iaktagelse tycker jag, mimmipigg1. Det tackar vi för. Vill också önska er alla en kanon start på det nya året. gott nytt år! | |
| Tinna | 2009-01-01 15:06 | |
![]() | Jag fattar inte första meningen.. :( "Willys matbutik har stora skyltar vi frågar lägg under 30år" | |
| elgen5 | 2009-01-01 15:13 | |
![]() | Du får läsa diskutionen från början så fattar du nog = ) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-01-01 15:14 | |
![]() | mimmipigg - ja, visst är det intressant? | |
| Tinna | 2009-01-01 15:16 | |
![]() | Borde det inte stå: Willys matbutik har stora skyltar: "vi frågar leg under 30år" ? :) | |
| kermis | 2009-01-01 20:48 | |
![]() | Om man kollar leg på alla som ser ut att vara under 30 så blir det mindre personligt än om du bara frågar de enskilda som du inte vet om de är 18 eller inte. Dessutom blir det en starkare vana och blir alltså därför gjort också. Jag förstår inte hur någon kan störa sig på att visa leg... Hur jobbigt är det? Bara att ta fram leg samtidigt som du tar fram kontokortet ju... | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-01-02 10:35 | |
![]() | Jag var på en ICA affär där en 60 årig gubbe fick visa leg för att få köpa sin snusdosa.... det har att göra med hur kassorna är programmerade,vissa har gjort så att alla måste visa leg för att få handla och på så vis blir det ju inte orättvist mot någon.Dessutom är det ju inte jobbigt på ngt vis att ta fram sitt leg! | |
| elgen5 | 2009-01-02 22:54 | |
![]() | Så om man har blivit bestulen på sin plånbok ska man inte få ta sig en cigg då menar du? snacka om kontroll samhälle.... | |
| Miss_jk | 2009-01-02 22:58 | |
![]() | Tycker du detsamma om Systembolaget? "Jag har tappat min plånbok, men jag kan väl få köpa ändå?" -Lisa, 14 år. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-01-02 23:07 | |
![]() | Nej, naturligtvis ska vi inte ha ett kontrollsamhälle. Ta bort alla kontroller bara. Låt alla köpa cigg och sprit utan leg. Låt alla köra bil utan att kontrollera hastighet, körkort, ev. påverkan. Låt vem som helst läsa din journal på gynmottagningen. Låt alla som vill ta ut pengar på ditt konto. Låt alla låna böcker på bibiloteket i ditt namn. Låt alla ta ut dina narkotikaklassade läkemedel (recepten låg i plånboken du blev bestulen på). Låter som ett helt fantastiskt samhälle - om man är minderårig, kriminell eller missbrukare. | |
| bobo flux | 2009-01-02 23:13 | |
![]() | elgen5, varför hetsar du upp dig över att du får visa leg? det är väl bra att butikerna är nogranna i sina kontroller när de säljer alkohol och tobak? jag blir tvärtom misstänksam när affärer INTE kollar legitimationen. "Så om man har blivit bestulen på sin plånbok ska man inte få ta sig en cigg då menar du? snacka om kontroll samhälle...." elgen5, det här inlägget du skrev gav Miss_jk ett väldigt bra svar på. Är det så att du har blivit bestulen på din plånbok innehållande leg så kan du väl vackert vänta tills det nya kommer? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-03 00:11 | |
![]() | Annars kan hon ju be mamma snällt så kanske hon köper ett paket cigg och några bärs så hon klarar sig tills det nya kommer ;) I de flesta kassorna jag har att göra med kommer det upp en ruta som där det står typ " legkontroll" när man köper cigg/öl! Sen är det upp till kassör/en/skan att trycka förbi den om h*n är säker eller be om leg om h*n är osäker! Min kompis blev avstängd en månad från att sitta i kassan för att h*n sålde cigg utan att ta leg precis när dom genomförde ett legkontroll-test i den affären. det är inte så att kassör/en/skan frågar efter leg för att det är kul utan för att dom måste om dom är det minsta osäkra på åldern. Det finns ju faktiskt en lag som säger "minst 18 år" av en anledning. | |
| le-lou | 2009-01-03 00:24 | |
![]() | inget konstigt alls med det där. jag får också visa leg på typ alla dumheter jag råkar köpa, ändå är jag 33. Men jag tar det som en komplimang ist, vi kvinnor borde uppskatta sånt mer. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-03 00:32 | |
![]() | ID-check är bra! 30-årsgräns undanröjer ju alla tvivel för butikspersonalen. Kassörskan tyckte väl att det var lite onödigt men hon bad ändå om att få se körkortet, när min 61-årige make, nykter och prydlig köpte en (1) folköl till maten. Numera måste man visa leg även på apoteket och när man hämtar ut paket på postens utlämningsställen. Krångligt kanske men en bra säkerhet för oss alla. | |
| elgen5 | 2009-01-03 17:02 | |
![]() | Tack för alla komentarer : ) Nej jag tycker INTE att man ska få köpa sprit utan lägg, men cigg bilr man INTE galen av eller skadar någon annan om man dricker för mycket. röker man vanliga cigg slår man ju ingen på käften | |
| elgen5 | 2009-01-03 17:11 | |
![]() | alla blandar in sprit här...men det är en STOR skilnad det är ingen som tappar kontrollen av att röka, får minnes lucker osv. Jag snackar ENDAST om hysterin att butiker lägger på 12år när det är 18årsgräns. ATT gämföra hämta paket och annat är ju personliga saker även journaler. Ett paket cigg är inte personliga tillhörigheter | |
| DennisPlz | 2009-01-03 17:48 | |
![]() | Rökare är inte människor, så förvänta dig inte bli behandlad som en? | |
| elgen5 | 2009-01-03 17:53 | |
![]() | Ha ha ha det var moget... | |
| run-marie | 2009-01-03 18:04 | |
![]() | Hej Dennis, jag är rökare OCH människa! | |
| elgen5 | 2009-01-03 18:13 | |
![]() | Hääärlig run-marie att du står för din last...någon last måste ju vi underbara människor ha vi också ; ) | |