Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 665 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-06 03:23 | |
![]() | Är inne på fjärde året utan tv nu, och måste säga att det är så jävla skönt att vara frånkopplad från allt skräp, som man i slutändan sitter och döglor på för att man inte har något bättre för sig... Tittar istället på filmer och för all del en del tv-program ibland online (aktivt val, dock). Jag rekommenderar detta varmt, det går jävligt fort att vänja sig av och det är fantastiskt vad mycket tid till annat som frigörs och att ens sociala kompetens inte försämras ett jota, så till vida man inte ser det av vikt att kunna snacka om vem som röstade ut vem i Big Brother när man hänger med kompisar. Det kan väl diskuteras vad som är "kvalité", och om saker blivit sämre över tid. Tydligt är att det krävs mer och mer sensation för pengarna för att det skall fungera. Och det verkar inte vara svårt att hitta både "vanliga svenssons" och kändisar som ställer upp. Nu handlar kommersiell tv kanske mer än någonsin om att massproducera program vars främsta idé från producentens brainstormning verkar ha varit "det skall vara tokigt". Visst undantag kanske för att det verkar vara en trend mot jävligt välproducerade "drama"-serier som förvånansvärt nog kommer från usa (men där kanske cirkeln är sluten redan och trenden går mot bättre kvalité... vi kommer väl dit snart i sverige också när folk tröttnat). | |
| seasick_sail | 2009-01-06 03:28 | |
![]() | Det är väl egentligen inte kvalitén hos tv-programmen i sig, som Stjärnor på Is, Let´s Dance och liknande tomma och slentrianmässiga underhållningsprogram som är bedrövande egentligen utan att människor väljer bort verkligt mänskligt umgänge till förmån för det. Och låter tv:n forma sina världsbilder. Underhållningsprogram måste tas för vad de är. Och det har väl alltid varit rätt så lätta och tilltalande den stora skocken av får som är den 9-17 arbetande medelklassen. Undantaget är väl På Spåret som jag får säga är en klar favorit därför att det kombinerar kunskap och underhållning på ett så lysande sätt. | |
| Cement - Ej medlem längre | 2009-01-06 04:04 | |
![]() | Jävla hjärntvättsmaskin är vad tvn är och alltid har varit! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-06 04:10 | |
![]() | nä då | |
| Cement - Ej medlem längre | 2009-01-06 04:12 | |
![]() | Ironi eller ? :p | |
| micro113 | 2009-01-06 04:14 | |
![]() | seasick Så du är lite mer intellektuell än skocken får, menar du? Eller vad var det du ville ha sagt? | |
| seasick_sail | 2009-01-06 04:39 | |
![]() | micro113: Förstår din poäng, men hur jag än svarar så låter det fel, om du förstår vad jag menar. Det jag försökte säga var att folk i allmänhet är lättstyrda och lättroade, och litar mer på trender än eget omdöme. Jag tillhör inte dem, men värderar det inte som "bättre" på något vis. | |
| micro113 | 2009-01-06 05:15 | |
![]() | seasick Ditt sista inlägg belyste saken på ett annat sätt -- det kändes mycket trevligare att läsa :) | |
| megasen | 2009-01-10 13:01 | |
![]() | oki.... | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2009-01-10 13:16 | |
![]() | det är väl ingen som fortfarande tittar på tv? usch så '97 | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-10 13:20 | |
![]() | Jag har tre tv-apparater i huset. Men de är aldrig igång. Men det vet ni ju redan, det är därför jag hänger här hela tiden. :-) Tror att tv:n har tappat oerhört mycket pga internet. De är nog desperata och försöker därför få oss att bli beroende av Desperate Housewife-shit och Idol-skräp. | |
| bobo flux | 2009-01-10 13:22 | |
![]() | "micro113: Förstår din poäng, men hur jag än svarar så låter det fel, om du förstår vad jag menar. Det jag försökte säga var att folk i allmänhet är lättstyrda och lättroade, och litar mer på trender än eget omdöme. Jag tillhör inte dem, men värderar det inte som "bättre" på något vis." seasick, du kanske är manipulerad att tro att du inte är en av dem ;) | |
| megasen | 2009-01-17 00:41 | |
![]() | hur tänker ni............. | |
| Caligatia | 2009-01-17 00:59 | |
![]() | Så här enkelt fungerar det om man inte till hör Public Service kanalerna. Man bekostar sin verksamhet med annonsintäkter främst. För att annonsörerna skall vara intresserade måste man få tittarsiffror. Framförallt på bästa sändningstid, då flest samlas runt TV:n samtidigt. Lyckas du få dem att knappa in din kanal just då betyder det kosing. Hur gör man då för att håva in alla tittare? Väldigt enkelt. Man ger dem exakt det de vill ha - enkla, lättsmälta program som passar hela familjen. Helst tävlingar, då kan tittare med prat om det förhoppningsvis fånga in fler till nästa episod. Man kan ju också slå 2 flugor i en smäll, gör en tävling så folk kan ringa in och rösta/bidra mer till finansieringen. Säger som dude, stäng av. Släng ut. Andas ut. :) | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-17 01:19 | |
![]() | Jag stängde ner och gav bort tv apparaten för ca 10 år sedan i samma veva som reality showerna boomade och man höjde volymen på de repetetiva reklamerna. När realityshowerna blev ett socialt integrerat fenomen slutade jag gå ut på krogen i stockholm. TV apparaten är ett verktyg för att forma folks värdefilosofi. Olika former av Dramaturgi (Lyteskomik, Skräck mm) och teknik (Pyroteknik, Sublima meddelanden mm) används för att fånga ens sinnen för att man skall emotionellt binda och forma sig utefter. TV apparaten tjänar de intressenter som för sig med central styrning (nationalstaten) och globalisering (imperialism) och har en fantastisk förmåga till genomslag men fungerar ibland som fördummande. Därav namnet Dumburk. Det senaste verktyget för Imperialism är ju dock Internet. Internet har en stor nackdel jämfört med bibliotek vilket är källkritisk granskning, vilket i sin tur gör livet ännu krångligare. I många fall slutar det med ett enda kaos och multippla sanningar eller ett fantastiskt tjatter. =) Det sistnämnda är något som gynnar maktapparatens strategi om att styra via "Chaos Theory" en.wikipedia.org/wik...ev elopment | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-17 01:21 | |
![]() | Basta är imponerad! Du menar att du har varit hipp och nu väljer att sitta i skogen och vara bitter? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-17 01:23 | |
![]() | Basta ska slänga ut sin tv och bli smart. Det har fungerat för alla sen 1972! | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-01-17 01:24 | |
![]() | Nu ger jag inte så mycket för det s.k reklamfria public service konceptet heller. Dels för att de faktiskt visar en hel del reklam (vid samltiga idrottsevenemang de visar matas man oavbrutet med reklam) och dels för att man tvingas betala för program som man tycker är riktigt dåliga. Fördelen med den kommersiella tv:n är ändå att jag har ett val. Om man räknar tiden som SVT smygvisar reklam varje vecka och TV3 t.ex., skulle det bli en ganska intressant jämförelse. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-17 01:25 | |
![]() | Sen ska Basta smygtitta på tv fast ingen vet, annars kan man ju inte ha en åsikt om programen. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-17 01:26 | |
![]() | Något som inte gärna diskuteras öppet om Internet är att samtlig information alltid har lästs in och analyserats. Systemet som gjort det drivs på IBMs främsta generationer av superdatorer och NSA. Systemet heter Echelon: en.wikipedia.org/wiki/ECH ELON När man börjar inse hur mycket av oss vi delar med oss av oss själva och hur löjliga FRA och IPRED debatterna ser ut i relation till vad som är tekniskt möjligt och antagligen görs så får man sig en tankeställare. Om du tänker dig bara hur en analys av ditt Google-användande skulle kunna användas för till exempel Affärsnytta (Business Intelligence) eller åsiktsregistrering så har du en liten aning. | |