Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 648

Forumkategorier

Användare Inlägg  
barbi2009-01-14 13:42
Antal inlägg: 1924

nöjesparker hmm... Hån mot dom döda ÄR det inte mer som en hyllning (tycker jag) att dom blir ihåg kommna. Ta tex Anne Frank jag tror att hon skulle vilja de här hennes bok har lästs av miljoner dom flesta vet vem hon är hennes gravsten finns kvar.. men men som sagt alla får väl ha sin åskit

kaai - Ej medlem längre2009-01-14 13:45
Antal inlägg: 453

en bok är lite skillnad , dock kan man ju skriva vad man vill i den,, och vrida o vända lite,, hur man vill, ,, jag gillar inte hela det dära iaf,,

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-14 14:26
Antal inlägg: 7605

Vet gymnasieklasser som har varit i koncentrationslägren och tittat.
Eleverna brukar vara gripna av det de sett.
Är man alltför känslig och skör, kanske det finns bättre ställen att resa till.

yayasout - Ej medlem längre2009-01-14 15:03
Antal inlägg: 1408

Jag var där med klassen på gymnasiet.

Håller med mommes nu när jag tänkt efter lite. Alltså. Det som blev påtagligt för mig var att det fanns anhöriga där. Det var många blomsterkransar, tända ljus och folk som var där för att "hälsa" på sina sörjda. DET kom som en chock för mig. Men jag ångrar mig inte och skulle åka tillbaka om jag fick chansen.

lillakia2009-01-14 15:06
Antal inlägg: 849

har inte varit där men skulle mer än gärna åka och se!

klobba2 - Ej medlem längre2009-01-14 15:12
Antal inlägg: 2332

skulle farit med skolan i 6:e klass, men när det var våran tur
fanns det inte pengar kvar!! så vi fick stanna hemma.
funderar på att bila ner till sommaren.

SirMattBusby2009-01-14 15:22
Antal inlägg: 1813

Har varit i Majdanek, vilket berörde mig starkt...framförallt storleken trots det inte var färdigbyggt.

Kan bara föreställa mig Auschwitz, snacka om att håna de döda genom att kalla det nöjesparker...

vulcan2009-01-14 15:25
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Även om resmålet må vara historiskt så är inte Seriöst till för att utbyta resetips. Flyttar till Snack.

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-14 15:30
Antal inlägg: 1003

"bättre i treblinka"
*ryser*
Jag skulle gärna åka till något av dessa ställen, det kanske skulle ge en bättre förståelse. Jag skulle också vilja prata med någon vanlig tysk (eller en svensk anhängare) som var med på den tiden och "hängde på trenden", fråga hur det kunde gå så fel. Var det rädsla, hat, okunskap eller vad? Så klart att det måste ha varit olika för olika personer men ändå, intressant

barbi2009-01-14 15:45

vulcan jag va inte ute efter att byta restips! Om inte det här ämnet är seriöst vad är seriöst då? jag ville veta vilka som har vart på nåt av dom ställerna och hur dom kände sig efteråt. Det är inte som att åka på semester direkt..

barbi2009-01-14 15:49

alfamarie jag tänker som dig. Jag har haft turen och få träffa en man som har överlevt ett läger men tyvärr så kommer jag inte ihåg vad han hette. Idag tycker jag att jag va för liten och omogen för mötet med han:(

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-14 15:53
Antal inlägg: 1003

Du har haft tur, du men samtidigt var det otur att du träffade honom för tidigt!
Det finns så otroligt mycket att lära från de som har varit med i dessa konflikter. Man måste inte fördöma dem för det, man kan ju ogilla vad de gjorde utan att fördöma personerna.
Vi vet inte vad vi skulle ha gjort i samma situation för att rädda skinnet på oss själva, våra barn, en granne, våra svärföräldrar eller andra utsatta om vi var i deras skor...

...möjligen kan vi tro oss veta vad vi Absolut Inte skulle göra.

Tigera2009-01-14 16:14
Antal inlägg: 545

Jag tycker att du ska åka dit medan man kan eftersom du är intresserad av det. Jag har inte varit där men skulle vilja eftersom jag är mycket intresserad av historia och människoöden. Bäst som det är kanske det är någon med inflytande som bestämmer att platserna ska jämnas med marken. Det är en sak att sitta tryggt här hemma och förfasa sig över det som hände, men säkerligen en omvälvande känsla att få se platserna med egna ögon. Jag kan inte citatet exakt, men sägs det inte något i likhet med: För att förstå din samtid så måste du förstå din historia. Tror det ligger mycket i det.

F.ö. tycker jag att du ska åka tillsammans med den som du tror kan dela upplevelsen på liknande sätt som du, därför att ni kan behöva diskutera det mycket efteråt.

Evisaur2009-01-14 16:38
Antal inlägg: 69

menade att treblinka tydligen är bevarat så dom det är lämnat. Auschwitz har byggts om för att anpassa turismen.

Evisaur2009-01-14 16:38
Antal inlägg: 69

* så som

bobo flux2009-01-14 16:57
Antal inlägg: 11371

Jag har varit i Auschwitz-Birkenau och Theresienstadt. Man känner sig väldigt liten efter ett sådant besök. Men jag ångrar det absolut inte. Vi var på Auschwitz med vår samhällsklass i gymnasiet, och Theresienstadt hade vi som delmål när vi hade vår avslutande klassresa i nian till Prag.

remvanrijn2009-01-14 17:56
Antal inlägg: 16504

Har vart i BergenBelzen,Auschwitz samt Birkenau.
Auschwitz är ju bäst bevarad, mest som ett museum, medan i Birkenau endast ruinerna återstår. Enstaka byggnader återuppbyggda för att ge ett intryck, och det intrycket är enormt när man går över oändliga fält med barackrester. Ett litet museum finns med.. med personliga ägodelar av de som anlände..familjefoto som du o jag har i våra album.
Min pappa har suttit i fångläger i Holland, sen fång/arbetsläger i Tyskland dec 44 april 45, han kan ge dig the inside story.
Läs gärna Imre Kertesz: mannen utan öde

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-14 18:06
Antal inlägg: 2414

är det din pappa?
jag har läst boken

Legobiten2009-01-14 18:10
Antal inlägg: 617

Var där i somras och ångrar det inte. Väldigt "intressant", eller vad man ska säga. Dock skulle jag tipsa om att göra ett besök under lågsäsong om du har möjlighet. Den enorma mängd turister förtog lite av upplevelsen kunde jag tycka. Svårare att relatera till det som hände där.
Se till att gå en guidad tur (man kan gå runt på egen hand också) för att få välbehövlig information och dessutom ingår det då buss till Birkenau (3 kilometer från Auschwitz I)

Om man vill kan man se BBC:s dokumentär "Auschwitz, the nazis and the final solution" för att skaffa ännu mer förkunskaper.

Legobiten2009-01-14 18:13
Antal inlägg: 617

I Treblinka finns ingenting bevarat vad jag vet.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?