Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trovik - Ej medlem längre2009-01-20 13:04
Antal inlägg: 191

Uppenbarligen har ni ingen koll på hur lagstiftningen fungerar. Eller tekniken för den delen. Privatpersoner kan inte kolla upp IP-adresser på egen hand. Det du kan göra är att kolla vilken operatör en person på Internet har. Eller verkar ha, du kan omöjligt säga exakt hur kommunikationen går f.ö.

EssQ - Ej medlem längre2009-01-20 13:06
Antal inlägg: 1433

Man kanske känner nån som känner nån du vet :) eller jobbar me sånt själv.. man ska inte lita på NÅN i nuläget

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 13:06
Antal inlägg: 1702

Ett sätt att kolla upp folks ip är t ex att be dom besöka din hemsida där du registrerar deras ip för att vidare portscanna dem och hacka dig in via någon sårbarhet alternativt lura i dom att köra din hemmasnickrade trojan så du ser allt dom skriver och händer på deras dator :-P

Miss_jk2009-01-20 13:07
Antal inlägg: 8941

Det är väl inte så svårt för en privatperson att få reda på ett ip-nummer?

trovik - Ej medlem längre2009-01-20 13:10

Och besitter du den kunskapen behöver du troligtvis inte ens göra det. Men en IP-adress måste länkas till ett konto hos en operatör. Och i det fallet blir det den som står på abonnemanget som blir skyldig. Det är f.ö något som privatpersoner inte kan göra i vilket fall. Det går fortf att vara anonym om man vill det. Men varför skulle någon som vill vara anonym försöka komma i kontakt med någon? Då är man ju inte längre anonym, så då försvinner syftet med det hela.

trovik - Ej medlem längre2009-01-20 13:12

Det är som att du skulle försöka lista ut vem som kör en bil. Du kan kolla upp vem bilen är registrerad på, men det behöver inte vara denna person som sitter vid ratten. Eller hur?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 13:12

... och för att få reda på vem som äger en ip address eller vad för trafik som har passerat ens dator så måste man ha en polisutredning som kräver tillgången till informationen hos ISP eller leverantör...

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-01-20 13:12
Antal inlägg: 744

NameIsNobody, som om du ens hade en aning om hur man hackar sig in hos nån... jävligt tveksam till om chat-pervon i allmänhet besitter sån kompetens, dessutom är det brottet ganska grovt i förhållande till att smila in sig hos nån ett par dagar.

Miss_jk, vad ska du med IP-numret till?

bizzzy - Ej medlem längre2009-01-20 13:14
Antal inlägg: 3169

kan kanske bli en bra lottorad..

Tess 082009-01-20 13:15
Antal inlägg: 18003

Nattravn: Kan jag inte få ditt fulla namn och din adress??
Jag tänkte... eller jag ska inte göra något med det... jag vill liksom bara ha det... sätta upp på väggen pch så...

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-01-20 13:15

bizzzy, :)

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 13:15

Ordgräwaren, det är inte särskillt kompicerat och ja, det är ett ganska grovt brott.

ANDERStG2009-01-20 13:15
Antal inlägg: 7560

Var är alla gamla hederliga stalkers? Som sitter i en bil utanför och vakar. Som ringer från telefonkiosker. Som gömmer sig i en buske. Nej, de moderna uppkomlingarna är lata. Allt ska gå med modern teknik. Ingen yrkesstolthet återstår.

Nej, tacka vet jag blottarna. De tar sig fortfarande till plats och ställe för att bedriva sin verksamhet.

trovik - Ej medlem längre2009-01-20 13:16

Jag gillar inte bilar. Nöjer mig med att spana med tubkikare på grannarna. ;)

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 13:17

att titta i kikare på andra är väll också olagligt har jag för mig

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-01-20 13:18

NameIsNobody, fint att du skrämmer upp folk helt i onödan, det är varken okomplicerat eller riskfritt, inom EU kan du väl dessutom bli utlämnad om du råkar studsa från servers i fel länder, säkert värt det för att dregla fem minuter i nåns brevlåda.

De flesta som råkar ut för något har verkligen inte blivit hackade, de har kört någon typ av fil eller script som de fått från antingen en person eller hemsida. Det är ingen som har suttit och portscannat och filifjonkat sig för att hitta nån magisk backdoor.

Miss_jk2009-01-20 13:19
Antal inlägg: 8941

Ordgräwaren: jag ska inte göra något alls med något ip-nummer... JAG har inte den blekaste om hur man får tag på det och vad man gör med det men vad jag hört så är det inte vidare svårt att få tag på det. EssQ skrev att man kunde galna sig på den vägen, så...

trovik - Ej medlem längre2009-01-20 13:19

Självklart. Personligen ser jag lagar med som riktlinjer för hur man ska bete sig. Och kom ihåg, allt är sant på Internet, speciellt 4chan.

Linders - Ej medlem längre2009-01-20 13:22
Antal inlägg: 1943

Kikade runt lite på några profiler som skriver i denna tråden, och det är ju inte speciellt svårt att få fram det mesta om er... Namn och plats räcker, plus för födelseår, då kan man skippa efternamnet ibland!

And you call me crazy!

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 13:23

Ordgräwaren, statistiskt sett så är det nog det förstnämda att folk blir lurade i att köra nått skript eller någon fil. Men det sistnämda är inte så svårt heller med tanke på dom säkerhetsdatabaser som publiceras. Allt finns ju dokumenterat bara man läser lite.

Hur som helst. Det jag kan tänka mig att det hela går under är väll hemfridsbrott;

sv.wikipedia.org/wik...fr idsbrott

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?