Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fashionbaby - Ej medlem längre2009-01-26 18:58
Antal inlägg: 1152

Lindah-marie okej, oj micro113 :o

annelille2009-01-26 19:00
Antal inlägg: 500

... det där med smärttröskel är nog också personligt Lindah-Marie... jag tror att jag uthärdade födslovärkarna lättare efter att upplevt mkt fysisk smärta genom åren.... (fotbollsmålvakt i 20 år)......

micro1132009-01-26 19:00
Antal inlägg: 17542

Lindah-Marie

Jag menar inte att det är en tävling i smärttålighet, utan just att våra kroppar reagerar olika i olika situationer.

Min dotter stänger av i lägen där vi andra skulle kvida av smärta -- men kunde gråta högt och ljudligt över ett skrapat knä.

Att hon stänger av är ingen medveten strategi, eller oj vad jag kan stå ut med mycket, det är bara så hennes kropp fungerat hitills.

När hon bröt armen var sex år, och hade absolut ingen tanke på att spela modig, eller vara duktig genom att bita ihop.
Det ansågs dessutom inte var någon positiv egenskap att blockera smärtan, enligt läkarna, tvärtom är det sunda att känna smärta när man bryter armen.

Lindah-Marie2009-01-26 19:14
Antal inlägg: 36

Nämen som jag skrev, det är ju olika på hur kropparna reagerar.. Menade att det itne har något med smärttröskeln att göra.. inte heller hurvida du är van med smärta eller inte..

En förlossning är så mycket mer än bara smärta.. det handlar om vad kroppen är förberedd på att göra, vilken vecka då sätts igång i, vart barnet ligger i bäckenet osv..
Alla upplever på olika sätt.

En väninna till mig har aldrig kunna bryta en nagel utan att åka till akuten mer eller mindre då hon tror att hon ska dö av smärta.. Men hennes förlossning beskriver hon som en lite kraftigare mensvärk sen var bebis ute..

Sen efter två dygn så är man inteh eller så kaxig, så jag kanske oxå hade glömt bort smärtan om jag hade halverat min tid.. vem vet

trashone - Ej medlem längre2009-01-26 19:17
Antal inlägg: 18678

Jag visste inte att läskigt var detsamma som smärtsamt.

EssQ - Ej medlem längre2009-01-26 19:18
Antal inlägg: 1433

Man tänker inte så mkt ..bara att man vill att barnet ska komma ut.. de som e läskigast e ju de sk "livets träd" de e ingen vacker syn enligt mig *s*.. ja hann inte få annat än lustgas..

Satyra2009-01-26 19:18
Antal inlägg: 4561

Själv tyckte jag mina förlossningar gjorde helvetiskt ont men det är ändå värt smärtan när man sen väl har sin nyfödda underunge PÅ magen istället för kvar inuti! ;-)

Angående att vara neddrogad, som någon skrev ... jag var inte drogad överhuvudtaget under mina förlossningar. Nada. Så det är inget alla är, eller vill vara ens.

Fick ett sött grattiskort av min syster efter min första förlossning - med texten "Allt är lättare att komma in i än ut ur".
Så sant, så sant, hehe. ;-)

CHL2009-01-26 19:24
Antal inlägg: 1212

under hela graviditeten var det inte det minsta läskigt, det klarar ju jag!

Låg även i ett badkar på förlossningen när jag var öppen 5 cm och tyckte att det var la inget...

MEN sen!

Ja, det gjorde helvetes ont. Anade inte att man kunde få sån smärta utan att dö.

MEN... när man väl fått ut ungen, är smärtan som bortblåst. Vilken lycka, vilket mirakel, vilken bedrift...

Så jag anser inte att förlossningen var så farlig egentligen.
Visst gjorde det ont som fan, men man får så mycket tillbaks!
Det blir liksom värt varenda sekund.

Hade inte velat byta smärtan med att föda mot att bli tvingad, eller välja kejsarsnitt.

Det är något som är värt att uppleva faktiskt.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-26 19:46
Antal inlägg: 2414

lol fashion: "som att ta hål i öronen"

Aurora Aurum2009-01-26 20:00
Antal inlägg: 296

det bästa är att förbereda sig inför sin graviditet och förlossning, ju mer man vet ju mindre ont gör det
då är du förberedd och behöver inte vara orolig för de olika skedena
att också vara i harmoni med sig själv är viktigt, att vilja ha barnet, att vara sams med sin partner, att se fram emot vad som ska komma med glädje
läs mycket om din kropp och graviditet o förlossning, gå på andningskurs och besök förlossningen innan, fråga om olika bedövningssätt
och framförallt lyssna inte på alla skräckhistorier

mitt svar är, värkarna är som tuff mensvärk, det gör ont att föda barn, men man vet att det går över, inte värre än att gå till tandläkaren (jag har tandläkarskräck *s*)

det finns en historia som säger att män o kvinnor var tvugna att föda barn varannan gång skulle det aldrig bli fler än tre barn för att kvinnan skulle föda första gången, mannen den andra och kvinnan den tredje, men sen blev det stopp för mannen skulle inte klara av att föda ytterligare en gång :-D

CHL2009-01-26 20:11
Antal inlägg: 1212

anser tvärtom aurora!

Jag var sååå väl förberedd, visste alla skeden, allt om allt.

Så blev det inte som man hade läst, vilken chock!

Min förlossning tog 24 timmar!

Det stod inte varken i böcker eller annat.

Jag fick även problem med syretillförseln på dottern, det stod inte heller.

Andningen hade jag heller ingen nytta av, då jag när det väl satte igång var alldeles för slut för att ens delta.

Så jag anser motsatsen, läs inte för mycket!
Det kommer naturligt när dagen är där, din kropp vet vad den ska göra!

Just go with the flow :)

remvanrijn2009-01-26 20:17
Antal inlägg: 16503

jag tyckte inte alls det var läskigt, det fanns bara kaffe, te eller juic i automaten i korridoren

Aurora Aurum2009-01-26 20:17
Antal inlägg: 296

jag har väl lätt för att föda, vad vet jag :-) CHL, men jag var väl föreberedd, klart jag var skraj, hade stöd av min dåvarande man, en bra barnmorska och bra bedövning

mitt andra barn fick AB0-immunisering bara ett par timmar gammal och blev skickad till neonthalen för övervakning, vilket var mer stressande än att föda fram honom

Tess 082009-01-26 21:01
Antal inlägg: 18003

Med mitt första barn hade jag inte ont alls, men öppnades tio cm. Sen tog de fosterhinnan för att "de riktiga" värkarna skulle komma och han skulle födas fram.. Nej, jag fick inga värkar jag kände av (men på CTG-kurvan fanns en) så det blidde till att göra kejsarsnitt... inga l.m förrän de skulle snitta...

Med andra ungen hade jag inte tid att ha ont. Sov till jag var tio cm öppen och sedan var det liksom bara att hålla igen (tills jag kom in i förlossningsrummet) och sen klämma lite och hun var ute... Inga l.m inte ens lustgas.

Tredje ungen dock. AJAJAJAJAJAAAAAAAAAAAAAAA J!!! Vad ont jag hade i flera timmar (säkert minst 4) och de hade värkstimulerande dropp som gjorde att värkarna kom i ett utan andningshål...
Det gjorde ont! Fick en spruta (fanns ingen tid för epidural) och lustgas...

trashone - Ej medlem längre2009-01-26 21:05
Antal inlägg: 18678

Alltså ingen som hade några tankar om förlossningen innan den skedde? Hmm tom jag har tänkt på det där...

micro1132009-01-26 21:10
Antal inlägg: 17542

tras

Ärligt talat så vill man nog helst inte tänka på den innan det är dags.

le-lou2009-01-26 21:10
Antal inlägg: 17500

förlossning är väldigt mycker mer än smärta. Men om vi talar smärta nu, så var den helvetisk. Och tvärtom, jag trodde att smärtan skulle mest vara hum, där nere om man säger så. Men det gör ont i hela jäkla kroppen, mage, rygg, ben. Jag kände mig som Braveheart i slutscenen.

Tess 082009-01-26 21:11
Antal inlägg: 18003

Innan första barnet tänkte jag jättemycket, läste och var skitorolig... Så gissa om min förvåning när barnmorskan säger att jag är 10 cm öppen och jag inte känt något alls... ja, kanske någon liten sammandragning, men ingen smärta eller liknande.
Och sen att inte kunna krysta ut ungen pga av att jag inte känner den (de?) värkar som faktiskt fins registrerade

nollan464 - Ej medlem längre2009-01-26 21:17
Antal inlägg: 69

Det är så olika hur man upplever att föda. Finns inte en identisk förlossning.

För de allra flesta är det smärtsamt, jobbigt och tufft just under förlossningen. Men efter man fått den lilla tänker man inte så mycket på det.

Några upplever det hela som värsta traumat och blir riktigt förlossningsrädda. Mkt under en förlossning kan sätta spår.

Knner man sig trygg, har någon man kan lita på intill sig brukar det inte vara läskigt.

Själv inväntar jag min tredje förlossning, och ser inget läskigt i det. Att gå med bebis i magen är 10 gånger värre. tycker jag i alla fall. Inget mysigt med det inte. Men mysigt sen när bebis är ute

Tamoshante2009-01-26 21:18
Antal inlägg: 210

Det har du säkert Aurora! Tess, vad är ungar? Spottar du ut dem eller? Ett barn och hädan efter adoption.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?