Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
qla22009-01-27 01:35
Antal inlägg: 204

Pg up- Fast inte av samma anledning som risotto förmodar jag.

bove2009-01-27 01:39
Antal inlägg: 1333

Pg up: När man läser inlägg som ditt 00.07 så är det fan så att man skäms på riktigt över att själv vara köttätare. Att kräva vegetarianer och veganer på en förklaring varför de släpper ut minkar är ungefär som att kräva muslimer på en förklaring om varför de begår terrordåd. Eller tror du att alla veganer automatiskt sympatiserar med allt sådant?

qla22009-01-27 01:42
Antal inlägg: 204

Såja risotto då var tråden på väg åt h..vete igen.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-27 01:43
Antal inlägg: 7605

Jag tror faktiskt inte att det kommer in några schyssta veggorecept här efter flera timmars liv som tråd och sen den föraktfulla inledningen (i post 2 och 3).
Det ska väl inte vara någon sorts förhör av vegetarianer men jag skulle också gärna vilja höra hur de tänker, när "inga djur ska skadas alls" men sen köper de hund/kattfoder med resterna av det värsta från djuruppfödning.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-27 02:09
Antal inlägg: 1354

bove, jag undrar.

broccolisaur - Ej medlem längre2009-01-27 07:41
Antal inlägg: 233

Jag äter veganskt och kan dela med mig av frukosten jag just åt:
Mackor med jordnötssmör, ett glas päronsaft och ett vitamintillskott. ;)

Nu ska jag till skolan, slänger mig över den här tråden när jag kommer tillbaka.

Kirkelina2009-01-27 07:53
Antal inlägg: 972

Synd att du inte satte en mer informativ rubrik. Då hade du kanske fått mer adekvata inlägg i tråden.

Puba2009-01-27 08:28
Antal inlägg: 34

Är vegetarian (lakto-ovo) Varken äter eller klär mig i dödade djur.
För mig har människa och djur samma värde. Och jag skulle aldrig äta människokött...
Så gott som alla kötträtter kan göras vegetariskt. Det finns t.o.m. en vegetarisk variant av sushi..

Om vi som inte äter kött skall stå till svars för allt som icke-köttätare gör så skall väl alla köttätare stå till svars för allt som köttindustrin ställer till med...?

Vegetarianer/veganer får ofta ge förklaringar och börja argumentera varför de inte äter kött.
Jag hoppar i alla fall inte på köttätare och frågar: Varför äter du kött? Och jag säger inte en massa barnsliga kommentarer som icke-köttätare ofta får höra "men då äter du ju upp djurens mat."
Jag kan gärna diskutera men då skall det vara på en diskutabel nivå.

Många respekterar inte andras val.
Sedan finns det många som direkt inte respekterar valet att inte äta kött. Och tycker att det är helt okej de tar den vegetariska sleven till kötträtten och sedan lägga tillbaka den i den vegetariska rätten. Då är det inte många vegetarianer som får någon mat på det stället..
Tänk om det vore en nötallergiker det handlade om..

Seabreeze2009-01-27 08:39
Antal inlägg: 9

Det är inte bara veganer/vegetarianer som måste försvara sig...även köttätare. Kolla bara på risottos "jakttråd"...där blev han och andra ganska omgående påhoppade. Så det går båda vägarna...lika stora kålsupare:-)

ANDERStG2009-01-27 08:42
Antal inlägg: 7560

Jag förstår inte argumentet att veg*aner måste bjuda på kött åt sina köttätande vänner. Om jag gillar blomkål/lever/musungar i honung så kräver jag inte att någon, oberoende av diet, serverar mig det då jag kommer på besök.

Puba2009-01-27 09:01

Anderstg, om det är mig du grundar uttalandet på så menade jag inte riktigt så.
Jag har vid flertal tillfällen varit på olika tillställningar där det serveras en kötträtt och ett vegetariskt mål. Senast var det efter en begravning, det serverades två soppor. Då sleven till köttsoppan var upptagen så kunde inte vissa inte stå i kö som resten. Eftersom ingen hade den sleven till den vegetariska soppen så användes den till köttsoppan sedan lades den tillbaka i den vegetariska. Vi såg detta och sade att vi tänker inte äta soppa nu. Då blev vi vegetarianer dumförklarade och vi var ju barnsliga och töntiga. Sådana saker händer ofta, så man får alltid stå och bevaka maten.
Jag tycker att det är respektlöst beteende.

Jag instämmer delvis med ditt uttalande, det beror på omständigheterna. Bjuder man hem vegetarianer på mat så får man så lov att ha en vegetarisk rätt. Även köttätare kan äta vegetariskt, tror inte att det finns någon som endast lever på kött. Men ingen skall behöva bjuda någon på mat om de är där på eget bevåg.

Margana2009-01-27 09:03
Antal inlägg: 826

Men hallå vad hände med alla recept. Broccolisaurs frukost låter inte som något jag skulle rekommendera mina barn direkt.

blankomblank2009-01-27 10:07
Antal inlägg: 1403

Det skulle finnas fler vegetarianer så vi som gillar kött kan äta det med gott samvete!

Puba2009-01-27 10:18

Här några av alla receptsidor som finns.

Vegetariskt:
www.vegetariskt.com/..._s tart.asp
www.vegetarian.se/

Vegan:
www.veganrecept.se/

Veganbloggare:
www.vegankrubb.se/
vegoflott.blogspot.com/

Puba2009-01-27 10:23

Blankomblank, så du bygger ditt samvete på andras beteende? Jag anser att det inte spelar någon roll hur många som äter och inte äter. Mitt val & samvete är mitt och ditt val och samvete är ditt, oavsett majoriteten.

micro1132009-01-27 11:14
Antal inlägg: 17542

Puba

Fast tvärom då också .. bjuder man hem en vegetrian så kan väl den äta av det vegetariska som finns på bordet, och inte kräva en egen rätt.

För som köttätare har man ju oftast något vegetaiskt tilltugg till köttet.

På så sätt få vegeteriandne kanske finna sig i en något fattig middag den gången -- precis som köttätaren får göra det hos vegeterianen där det inte serveras kött.

blankomblank2009-01-27 11:16
Antal inlägg: 1403

Samvetet har jag inga problem med jag tycker ju att slakt är en naturlig del av uppfödandet.
Det är viktigt att det går så snabbt som möjligt men viktigast är det att djuren har ett bra liv innan slakten.
Om folk angagerade sig lika mycket i befolkningsökningen så skulle vi inte diskutera flera av de problem vi har idag, detta med köttindustrin är bara ett av dem.
Jag är inte köttälskare utan äter all mat och älskar tofu men en allsidig kost är det bästa.
Visst styr majoriteten. Med mindre köttätare minskar ju köttindustrin och den stress det medför. Slakterna skulle kunna gå till som de alltid gjort. Hemma hos bonden i trygg miljö snabbt och smärtfritt.
Fler skulle och borde äta mer vegetariskt men jag är tveksam till de som äter köttinspirerade livsmedel, grönsakerna ser ju godast ut som de är inte brunfärgade, gråa korvliknande.

Puba2009-01-27 11:18

Varför skulle den vegetariska rätten vara fattig? Är det kött som gör maten "rik"?
Det är faktiskt väldigt enkelt att göra en vegetarisk och en köttvariant och använda samma bas. Man kan göra så mycket mer än en sallad.

trashone - Ej medlem längre2009-01-27 11:19
Antal inlägg: 18678

Jag får ont i magen varje gång jag läser "vi måste respektera varandra".

micro1132009-01-27 11:21
Antal inlägg: 17542

Puba

Ja, på matbordet brukar det faktiskt finnas mycket mer än sallad..

men om jag bjuder på t ex potatisgratäng, eller rotfrukstgratäng och en köttbit -- då borde ju gratängen räcka bra till vegeterianen typ..

Varför måste det till en egen rätt, som märks vegetarisk och lags särskilt, och varför skall det till substitut för kött, om man ändå inte gillar kött?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?