Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2009-01-27 14:37
Antal inlägg: 7442

BBB har säkert manualen on-line, bara att kolla där.

Sotfinger2009-01-27 15:51
Antal inlägg: 22361

Ja, jag ska kolla där. Det jag egentligen vill veta är om man, i så fall modemet _inte_ är en router, bör ha en router mellan modemet och datorerna och i så fall varför?

GlaLax2009-01-27 16:00
Antal inlägg: 12

En router ger lite fördelar.
Bland annat dessa:
1. Du kanske får en IP från leverantör. En IP = en dator men med router så får du möjlighet att ha flera datorer än IP-adresser
2. Du blir säkrare också för den IP du syns med ute på nätet är din router och inte datorn. Med andra ord svårare att hacka sig in hos dig.

Maizena2009-01-27 18:20
Antal inlägg: 639

Router införskaffad och installerad.....men varför funkar inte min min messenger?

Sotfinger2009-01-27 19:12
Antal inlägg: 22361

GlaLax: men om man har en dynamisk IP-adress, spelar det nån roll då?

Kirkelina2009-01-27 20:18
Antal inlägg: 972

Vi hade adsl-modem från bredbandsbolaget förut och det delade ut flera ip-adresser (3 tror jag det var) så har man inte fler datorer än så behöver man ingen router. Om man inte vill ha de andra fördelarna med routern som nämnts tidigare. Våra söner vägrar vara uppkopplade på vår router då de påstår att det fungerar sämre med spel då. Därför har vi nu (då comhems modem bara har en utgång) skaffat en liten switch som vi satt mellan modemet och routern. Routern använder vi bara till de trådlösa datorerna och som skrivarserver för dessa.

Kirkelina2009-01-27 20:19
Antal inlägg: 972

Oj, det låter som jag bor i ett kontorslandskap!

GlaLax2009-01-27 22:48
Antal inlägg: 12

Sotfinger.
Det är det mest vanliga att man har dynamisk IP-adress. Det är precis samma sak där med säkerhet/möjligheter som med fast IP. Det som gäller då är att WAN sidan på routern sätts som DHCP Klient. Sen kan routern själv vara DHCP-Server till dina datorer.

Som Kirkelina sa så kan det ju vara så att det delas ut flera IPAdresser men jag gillar fortfarande routerlösningen då det blir säkrare.
Jag har också varit med om att spel fungerar sämre via router men om routern har en bra kapacitet ska det inte vara någon skillnad för spelen...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?