Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 18 844 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-03-23 16:35 | |
![]() | Som svar på Monkkans fråga så kan jag med glädje säga att här i Nynäshamn så hade jag fem vackra domherrar utanför mitt köksfönster, nu kommer jag inte i håg exakt datum. Enligt gammal småländsk folktro så visar sig domherren och efter tre dagar snöar det......och det är precis vad det gjorde vid den tidpunkten. | |
| guggee | 2009-03-23 16:38 | |
![]() | (Jag hittar inte inlägget som Mouche refererar till, men det kanske är lika bra det....) Domherrar är, som någon ovan beskrev, lite svårflörtade. De föredrar att vara inne i skogarna, och så länge det finns tillräckligt med mat där, så kommer de inte fram till fågelborden. Däremot, om det blir sträng vinter, med mycket snö, så ser man dem ofta vid fågelmatningar. Oljerika frön, som solrosfrön, gillar de. Jag var i Skåne i februari, och hörde domherrar där då, så de finns allt i hela Sverige, även om jag nog tror att de är vanligare norrut. Jag har hört att vissa solrosfrön inte är bra i år, så det kan kanske också vara en orsak till färre domherrebesök vid fågelborden. Om fröna inte smakar gott, kommer de ju inte tillbaka.... | |
| monkkan | 2009-03-23 16:41 | |
![]() | Tack Mouche! Och alla andra som har svarat mig seriöst. Funderar på om miljö - förstöringen kan ha påverkat. Som jag kommer ihåg så fanns det mycket mer domherrar förr. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-03-23 16:48 | |
![]() | Kanske Monkkan, men å andra sidan tycker jag det var mycket strängare vintrar förr mot hur det är nu! | |
| Nunnelunan | 2009-03-23 16:48 | |
![]() | Som jag kommer ihåg det, så var det nog mer vinter förr? Det är som vissa har skrivit redan, tillgången på föda i skogen som avgör om man får se dem eller inte. Jag kan inte se att de skulle ha gått ner i antal i någon statistik eller liknande. Som väl är så är det enkelt att känna igen deras läte, så även om man inte ser dem, så kan man höra dem med jämna mellanrum. Hanarna är vackra och hör ihop med jul och vinter hos mig. | |
| Quarryman | 2009-03-23 17:07 | |
![]() | Jag har matat med solrosfrö sen oktober, har gjort av med sådär 80 kg hittills. Domherrarna har varit närvarande här (Rimbo,uppland) mest hela tiden, som mest ett tjugotal. Idag var de tio som mest, däremot var gråsiskflocken bortåt 50, nytt rekord. På Dagens fågel kan du se var domherrar (och alla andra fåglar förstås) har visat sig www.artportalen.se/b...?a rtid=785 | |
| rufs | 2009-03-23 20:23 | |
![]() | monkkan lär dig domherrarnas läte sen lovar jag dig att du kommer att se att dom finns:) man kan höra deras hesa gnissel o om man letar så finns dom i träden:) speciellt innan det ska till o snöa då kommer dom gärna fram ur sina gömda skrymslen ..tror nog att det finns gott om dom men att vi kanske inte har tillräckligt med tid o titta:) Själv minns jag med glädje alla fulla sidensvansar som fanns när jag va barn.. vi hade fullt med rönnbärsträd där jag bodde..och även dom verkade ha dött ut tills jag lärde mig hur dom låter o se då finns dom:) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-03-23 21:19 | |
![]() | Dagens fågel var en rolig länk, men det rapporteras väl bara en bråkdel av alla fåglar som finns. Jag kollade på Åsele lappmark, där jag bor. Här har vi mest talltita och talgoxe. Min svärfar tämjde en domherre, så den kom när han visslade och åt ur handen. Vi hade kärvar av korn och havre på den tiden, nu bara solrosfrö. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-04 18:42 | |
![]() | Vi har en skata som ser vårt kök som dess förlängda vardagsrum och som upprepade gånger flugit in och norpat både det ena och det andra när vi har altandörren öppen. Vi pratar om 3-4 gånger per dag. Jag är livrädd för fåhglar, hur får vi den att stanna utanför vårt kök? | |
| Lill-IT | 2011-06-04 18:46 | |
![]() | Prova att hänga upp en siluett av en stor rovfågel i fönstret? Hök eller så? Det brukar skrämma bort mindre fåglar. | |
| Lill-IT | 2011-06-04 18:47 | |
![]() | www.naturochmiljo.fi...vf agel.pdf | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-04 18:49 | |
![]() | Gret Lill_IT! | |