Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 437 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2009-04-16 16:23 | |
![]() | Har läst större delen av tråden och måste säga att jag är rätt kluven. Jag funderar på om fokus här ligger med på den/de stökiga eleverna och inte lika mycket på de stackare som får sin skolgång förstörd av dessa bråkiga elever. Man kanske inte behöver stänga av stökiga elever, men ska de verkligen få förstöra alla andra barns skolgång. De borde få hjälp och kanske hamna i mindre grupper med mer hjälp. Det borde vara oftare mindre grupper för alla elever. Det blir större och större klasser generellt och delar man upp klassen i mindre grupper (helst vid vissa lektioner) har alla möjlighet att få mer hjälp av lärarna. | |
| stol | 2009-04-16 16:53 | |
![]() | Stökiga elever ska bort, det får inte vara så att en eller två elever ska störa och förstöra för en hel klass. För fanns det något som hette OBS-klasser det kan man införa igen. Makten åt lärararna och fler lärare så blir det ordning. | |
| Minta | 2009-04-16 16:57 | |
![]() | Ja, barn och unga som stängs ute bådar gott inför framtiden. | |
| stol | 2009-04-16 17:08 | |
![]() | Tycker du att en stökig elev ska få bestämma ljudnivån, ett idiotiskt beteende, störa och bråka, är det denna elev som ska sätta ribban för de övriga eleverna och läraren i klassen | |
| Minta | 2009-04-16 17:17 | |
![]() | Ja, om skolan inte hittar andra vägar. Om problem på skolan kan läggas på eleven är det nog ute med en skola för alla. Ett behändigt sätt för skolorna som inte får tillräckligt med resurser att stänga ute dem som inte passar in i skolnormen, istället för det mer krävande arbetet att se till att eleven kan tycka att skolan är bra och intressant. Jag ser det som en uppgivenhet, att man inte lyckats få bra kontakt med eleven och hans/hennes föräldrar och komma underfund med vad som ligger bakom. Om det är en diagnos är det väl rakt inte rätt att stänga av. I så fall tror jag mer på idén att dela upp barnen i olika grupper. Hellre än att stänga av. Vad tror vi kommer att hända då? Fler vansinnesdåd och mer utslagenhet. | |
| lycopersicon | 2009-04-16 17:24 | |
![]() | Så vad är skolans uppgift egentligen? För mig är skolans främsta uppgift att ge våra barn en bra utbildning och inte att uppfostra våra barn. De barn vars föräldrar av en eller annan anledning inte lyckats fostra barnen så de klarar av att uppföra sig i ett klassrum ska ut tycker jag. OBS-klass eller liknande som kan ta hand om dessa elever på lämpligt sätt borde införas igen så att lärarna i de så kallade "normala"klasserna kan fokusera på undervisning och inte massa daltande med stökiga elever. | |
| stol | 2009-04-16 17:25 | |
![]() | En elev som har en diagnos då är det något som är fel. En sådan elev ska inte vistas bland normala elever. En elev som har diagnos ska inte stängas av utan tas om hand av en speciallärare. Det är inte sunt för unga mäniskor som befinner sig i ett utvecklingsskede att utsättas för en massa konstigheter. | |
| Minta | 2009-04-16 17:39 | |
![]() | Vad menar du med konstigheter? Barn med diagnos? | |
| Kajsasson | 2009-04-16 17:40 | |
![]() | Jag röstar även på att de gamla obs-klasserna införs igen. Vad jag minns så gick de stökiga eleverna inte där på heltid utan bara vissa ämnen så de tappade inte kontakt med resten av klassen. Läraren som hade hand om de eleverna på min skola var en rätt så barsk men reko kille som höll bra ordning på dem. Det måste bara vara en både bra ekonomisk och rättvis lösning för alla. | |
| Malla13 | 2009-04-16 17:49 | |
![]() | Jag känner också min kluven i frågan. Vi har ju skolplikt i Sverige och därför är det allt för enkelt för en elev att kunna stängas av och slippa skolan. Det behöver hittas nya vägar för att kunna lösa dessa porblem och som många redan sagt.Dessa elever har säkert ett större behov av hjälp av något slagt och behöver inte kastas ut i glömska. Mindre klasser, mer personal, mer regler i skolan framför allt. När jag gick i skolan vart det inte alls på detta viset som det är idag. På lektionerna fick man sitta still och lyssna på läraren prata gjorde man på rasterna. varför är det tillåtet att ha mobiltelefon med sig till skolan? Inte ens om dem är avstängda borde det vara lagligt att ha med dem in. Ringa kan man göra när man kommer hem. Aldrig förr har vi behövt nå varandra på detta viset som nu. Ett enormt störobjekt inne på en lektion. Mer diciplin skulle behövas,den verkar ha runnit ut i sanden. Tyvärr så är det ju så många gånger att lärarna inte ger elever respekt heller. Vi har ett par lärare i skolan där min dotter går som kastar könsord efter elverna och hon har fått många tillsägelser men det upphör inte ändå. varför händer det inte mer än så. Barnen/ungdommarna mpåste själva få respekt om dem ska kunna respektera andra. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-16 17:51 | |
![]() | Som med det mesta i samhället idag så får man på intet vis särskilja någon från någon annan. Alla ska tryckas ihop och vara likadana till så liten kostnad som möjligt. (Skola, bostadsområden...) Därför kan inte Fia och Pelle få någon adekvat hjälp - de ska inte utmärkas. Eller som vi normala ser det: De utmärks ännu mer genom att måsta vara med alla andra där de inte orkar. Men det blundas det för eftersom de "är" som alla andra. And so on. Det är beklagligt. Inför obs-klasser igen! Det är ingen skymf, det är en hjälp! (Säger jag (och vänner till mig) som vars obs-klasskompisar klarat sig kanonbra, vilket de förmodligen inte skulle gjort annars.) | |
| Minta | 2009-04-16 17:53 | |
![]() | På min tid blev stökiga elever "utvisade" från klassrummet. Det fanns också obs-klasser. Jag minns en elev som ristat in ett fult ord djupt i väggen och fröken ringde till hans pappa taxichauffören som fick komma dit och slipa bort ordet. Sedan var det bra med det. | |
| stol | 2009-04-16 19:13 | |
![]() | Vi kan tacka Göran Persson vår förre statsminister han var en tid skolminister och är skyldig till att skolan övergick till att skötas av kommunerna. Förstatliga skolan igen så att alla skolar får lika mycket pengar/resurser att röra sig med. Kommuner med dålig ekonomi lägger mindre på skolan än rika. Det är stor skillnad på kvaliteten mellan skolor i vårt avlånga land. | |
| miss_ztar - Ej medlem längre | 2009-04-16 19:17 | |
![]() | På min förra skola, friskola, så "såg" man eleven och alla fick jobba individuellt.. Vilket medförde att vi som var stökiga och inte ville fick göra lite som vi ville, ingen tog tag i oss och ingen vågade säga åt oss. Åtskilliga är de gånger som läraren ringde min mamma och sa att jag inte kom in till lektionen, utan satt kvar i korridoren och snackade, och frågade vad de skulle göra! Men vad skulle min mamma göra då, som var på jobbet?? Hon frågade om hon skulle komma och få in mig på lektionen och då svarade de att jag antagligen ändå skulle gå ut igen så det var ingen ide. Om de bara hade sett mig!!! Mig som person och inte som en i en dålig grupp, då hade jag ju fått det jag ville ha nämligen att någon såg mig, någon hade tid med mig, någon brydde sig om mig.. I mitt fall handlar det om att jag inte kan koncentrera mig när 22 elever pratar, spelar spel, ligger på golvet, skriker eller kastar saker. Jag ville kunna gå i skola men när ljudnivån låg lång över normalvärdet i ett klassrum så blir det svårt att koncentrera sig på det man ska läsa eller räkna. Min mamma var till skolan så många gånger under min grundskoletid och hon fattar inte hur man kan vara lärare när ingen lyssnar och de får inte ta i med hårdare metoder mot eleverna, utan de får i princip göra som de vill under lektionstid!!! I mitt fall restulterade det i att jag gått om 9:an en gång och nu går på gymnasiets individuella program, eftersom jag bara hade godkänt i 3 ämnen och inget inget betyg i grundämnena, fast jag gått om. Här ser man alla elever individuellt och jag har redan gått från IG till VG i de flesta ämnena. Här är det små gruppen som är anpassade i nivå med varandra och som går ihop, så att säga!! De som försöker stöka får gå till kuratorn och prata på en gång! Där tar de reda på varför du stökar och så försöker de hjälpa till. Jag önskar jag fått hjälp redan från början när mamma sa till på skolan så jag hade sluppit gå alla dessa år extra i skolan. :) En mindre grupp med anpassad studiegång hade i alla fall hjälpt mig och många här på IV om vi fått det redan i grundskolan. Barn och ungdomar som blir sedda stökar mindre!!! | |
| bobo flux | 2009-04-16 19:32 | |
![]() | skrabban: det vore ett politiskt kamikazeförslag att föreslå A- och B-klasser, även fast jag i praktiken skulle kunna se vissa fördelar med ett sånt system, då de som vekligen behöver hjälp och ett lugnare tempo ges chans till det. Men att dela upp folk i grupper efter inlärningsförmåga, det får absolut inte ske i dagens Sverige, och den som föreslår det blir genast klassad som nån form av intelligensbiolog av oppositionen. För övrigt kan jag tycka att avstängning i de mest extrema fallen är att föredra om det kan leda till en lugnare skolmiljö för övriga elever och lärare, men det ska ske först efter att alla andra alternativ har prövats. Dessutom borde alla på skolorna, elever som lärare, läsa Ann Heberleins "Det var inte mitt fel - om konsten att ta ansvar". Mycket intressant bok som tar upp individens ansvarstagande och flykt från ansvar. | |
| You-know-who | 2009-04-16 19:36 | |
![]() | Helt rätt! Stäng av fjantarna o ge de kvarsittning! Respekten för lärarna urholkas när eleverna får göra som de vill o vet att lärarna inte kan göra något åt saken! Men se för f-n till o åtgärda grundproblemet, att klasserna är alldeles för stora, vilket ger alltför lite tid åt varje elev.. Men isf måste regeringen satsa på fler lärare o även mindre klasser.. Dyrt? Javisst, men inte i längden, för i längden är det dyrare att låta eleverna gå om och läsa på komvux senare än om man minskar på klasserna och har fler lärare... Sen, jag gick inte på IV-programmet, men har hört att det nu är hotat... Tror att man skulle uppnå mkt högre resultat i skolan om eleverna fick bestämma mer vad de vill läsa och delvis "skräddarsy" utbildningen i den mån det är möjligt.. Sen, vissa ämnen är helt nödvändiga såsom engelska, matematik och svenska.... | |