Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 156

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Viktor_M - Ej medlem längre2009-05-04 01:44
Antal inlägg: 1637

Tänk på att döma katten efter håren. De fluffigare katterna har en tendens att lämna mycket efter sig ^^

kermis2009-05-04 02:22
Antal inlägg: 1323

le-lou: jag baserar inte det jag sa på enbart mina katter. Jag baserar det på vad jag ser och hör från katthem och kunder. Bara tro mig, det finns MASSOR av bondkatter som trivs med att vara innekatter. Jag säger inte att alla gör det men det gör inte alla raskatter heller.

kermis2009-05-04 02:24
Antal inlägg: 1323

"men när jag haft raskatter eller blandningar så har jag tyckt att de katterna varit så mycket lugnare i temperamentet, och mycket mer nöjda med att vara inne än bondkatter"
Det var det där jag tolkade som en generalisering.

vindsus862009-05-04 04:03
Antal inlägg: 3785

innekatt? stackarn.

nystan12009-05-04 05:39
Antal inlägg: 3414

Alla katter bör enligt min mening försäkras, vaccineras och kastreras (oavsett kön).
Försäkring behöver inte bli någon dyr historia, jag betalar ca 120:-/månad för båda mina katter.
Har två blanddraskatter ("bondkatter"), och de verkar trivas alldeles utmärkt med att vara inomhus.

Mimikryp2009-05-04 05:53
Antal inlägg: 9057

Även innekatter BÖR försäkras mot kattpest. Det är extremt smittsamt och du vet ju inte om du trampat runt i samma affär som någon som haft kattpest på skorna...

Mimikryp2009-05-04 05:54
Antal inlägg: 9057

Jag menar, vaccineras mot kattpest. :-/

Miss_jk2009-05-04 06:24
Antal inlägg: 8941

Här fick jag många svar på mycket av mina funderingar runt att skaffa katt:

www.betapet.se/forum...=- 0#911107

BlondBrigade - Ej medlem längre2009-05-04 07:39
Antal inlägg: 63

Månadskostnaden är förhållandevis liten då katter sällan blir större än 7-8 kilo, och ett årligt besök hos doktorn för undersökning samt vaccination kostar en 500-600 kr. Jag har valt att inte försäkra min lilla dam och turligt nog har hon aldrig behövt något extra, kostsamt besök. Vad jag vet (men kan ha fel) så försäkras inte katter som är över tio år.

Det kanske viktigaste är istället att tänka på är att katter som tidigare nämnts kan leva väldigt länge. Jag skaffade min honkatt när jag flyttade hemifrån 1995 och hon visar inga tecken på att vara 13 år gammal. Hon tigger mat hela dagarna, springer ute när vädret tillåter och följer med när jag och fästmön går ut med hunden. Busar gör vi varje dag med bl.a. papperstussar och fingrar under täcket.

Tänk således på att du kan få ha katten i en 20 år och bekymra dig inte så mycket för kostnaderna. Du kan ju alltid spara ihop en liten pengabuffert för nödfall.

Kirkelina2009-05-04 07:57
Antal inlägg: 972

Jag tror det är klokt att försäkra även en innekatt. Vår katt blev plötsligt sjuk förra året. Hon fick blodblandad diarre och det blev flera veterinärbesök vilket skulle kostat en hel förmögenhet om hon inte varit försäkrad. Nu kom vi undan med självrisken och kostnaden för medicinen. Tror faktiskt inte att vi hade haft råd att behandla henne utan försäkringen vilket hade varit fruktansvärt eftersom det är en helt underbar liten katt som idag är helt frisk igen.

Sotfinger2009-05-04 08:18
Antal inlägg: 22361

Har man två eller flera katter har de sällskap av varandra, då är det nog lättare att hålla dem som innekatter. Bondkatt är, som någon sa, ingen "ren ras" och därför svår att karaktärsbestämma. Vissa raser anses lugnare och mer benägna att acceptera den händelsefattiga miljö som en lägenhet kan erbjuda, speciellt om den är ensam hemma när man jobbar.
Att jag tjatar om detta beror på att jag har sett så många exempel på katter som blir aggressiva och/eller nervösa av bristen på stimulans.

sa fröken - Ej medlem längre2009-05-04 08:51
Antal inlägg: 353

Angående försäkring åt katten tycker jag Kirkelina har en bra poäng där: kan man t ex vara säker på att innekatten inte får i sig nåt som kan vara direkt livshotande även om den håller sig inomhus? Eller råkar ut för nån annan typ av olycka? Jag skulle nog klämma in en försäkring i kattanskaffningsbudgeten och vid behov pruta på nåt annat (för egen del) istället, tror jag! :)

Tess 082009-05-04 08:56
Antal inlägg: 18003

Har två kattor varav den ena är dotter till den andra. Båda har haft kattungar (mamman i två omgångar och dottern en) men är nu kastrerade. Vi skänkte bort våra kattungar, men naturligtvis var vi noga med var de hamnade och då de flesta hamnade hos kompisar så var det inten fara.
Hona eller hane är nog inte lika viktigt som humöret. Tycker våra kattor (och dess ungar) är mycket harmoniska och trevliga. Mycket keliga och pratsamma, de gillar gos och människor men det går inte till överdrift :)

Det du ska tänka på är vad du vill ha och vad du är beredd att betala.
Vi har inte försäkrat våra kattor, men vi är beredda att betala om något händer... vilket vi gjort de gånger det har behövts.
Jag köper Royal Canin-mat till våra kattor och där kan man välja sort beroende på typ av katt (finns säkert val med andra märken också) och vi kör outdoor då våra kattor är både inne och ute. En fördel med dessa säckar är att jag köper 10 kilo på och då finns det hemma och räcker rätt länge (de äter säkert möss och fåglar ute). När denna mat är slut har jag ibland blivit tvingad att köpa från ICA eller COOP och jag har kommit fram till att det nog inte blir billigare att köpa kattmat där. Den räcker ju ingen vart...

Naturligtvis måste de små liven ha lite stimulans i livet och vill du ha den inne är det bra med lite roliga grejer att busa med. Och sen lite kärlek och uppmärksamhet när du kommit hem :)

Kattsand/strö är nog något du får prova ut själv, alla tycker olika och så beror det på hur mycket du vill betala. Jag kör billig sand för att jag inte tycker de dyrare är så pass mycket bättre att det lönar sig. Jag tycker inte det luktar mer än annars och städar man och plockar "högar" räcker den länge.

liz2009-05-04 09:13
Antal inlägg: 14

undvik att göra ren lådan med citrondiskmedel de är en lukt dom int uppskattar så den hör inte hemma i lådan

Zizzzi2009-05-04 09:53
Antal inlägg: 440

På ICA, COOP och willys finns torrfodret Bilanx, i påsar à 1, 2,5 eller 10 kg. Bra foder, det enda mina katter nedvärderar sig att äta.
Jag använde Katty kattsand, tokbillig; halvbra, men den enda sanden min hona använde (hon gick utanför lådan med annan sand). Borta ur sortimentet :S Någon som har någon sand att rekommendera som är bra men inte kostar skjortan?!

När det gäller blötmat får mina små kisar mat från Mjau, en liten portion varje morgon som de älskar. De har väl inget egentligt behov av det, men kan tänka mig att det blir rätt ledsamt med bara torrfoder.

Bägge mina är innekatter, bägge är blandraser, en flicka (siames + huskatt) och en pojke (någon långhårig ras + huskatt). Kattjejen går jag ut med i sele, vilket hon trivs utmärkt med, och jag kan kontrollera så ingenting gör henne illa. Pojken vill hemskt gärna ut på balkongen, men AVSKYR att gå ut i övrigt.

kissed - Ej medlem längre2009-05-04 09:53
Antal inlägg: 3037

Tack för många bra svar. Nu har jag lite bättre uppfattning kring kostnaden. Och jag har defenitivt bestämt mej för att ha försäkring om det blir ett inköp av katt.

le-lou2009-05-04 10:33
Antal inlägg: 17496

Kermis, du som jobbar med sånt här : vet du nåt om Råd och Röns test av kattmat (torrfoder) där Lidls torrfoder slog både Hills och Royal och hamnade i topp?

apbur2009-05-04 11:03
Antal inlägg: 9699

Eftersom det verkar pratas en del om kattströ så passar jag på att säga att jag har toa lätt kattströ som består av papperspellets och är jättesmidigt då det går att spola ned i toaletten. Absorberar inte lukt jättebra men eftersom jag har två katter som går på samma låda får jag ändå städa lådan i princip varje dag. Det är också väldigt lätt, i med allt i toaletten, lite såpa sen är det klart. Katterna sprider heller inte runt massa eländig kattsand över hela golvet som man går och trampar i. Katterna får heller inte klibbiga sandkorn som sätter sig i tassarna och irriterar.

kingcom2009-05-04 11:05
Antal inlägg: 174

åh LIDL är så himla BRA :O

kingcom2009-05-04 11:06
Antal inlägg: 174

när jag hade katt så hade vi ibland pappersströ, det var verkligen det bästa och luktade inte, smulade inte osv. Rakt ner i toan
Har en kompis som häller SANDEN I TOAN! ajabaja tycker jag där

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?