Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 20 096 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| david_i | 2006-04-14 16:12 | |
![]() | INSTITUTION - INSTUTITION brukar jag ha problem med har jag märkt. Andra klassiska är VÄGREN - VÄGGREN. och OMSTÄNDLIG - OMSTÄNDIG. | |
| blue_moon | 2006-04-14 16:44 | |
![]() | Smaka på dom här: Winerbröd, fransbröd, dilerium, vesäntlig, kännt, fotölj, medlemsskap, medans, vars en, vart bor du..? | |
| RedlineRocks - Ej medlem längre | 2006-04-14 17:09 | |
![]() | På nått roligt vis skriver jag alltid ELELR iställe för ELLER. | |
| pilutta-dej | 2006-04-14 22:02 | |
![]() | Min data, när man menar dator. Ett rack, för racket. Missförstådda talesätt, som "Det ska börjas i tid".. i stället för "Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli". | |
| Lady redhead - Ej medlem längre | 2006-04-14 23:13 | |
![]() | "aa..mä hallå....d e väl någe fel på datan då lr...." sms förkortningar ger mig gåshud. Och särskrivningar är inte kul heller. Skillnad på sjuk sköterska/sjuksköterska och hjälp vår kassa personal/Hjälp vår kassapersonal | |
| cptzoom | 2006-04-15 01:56 | |
![]() | Äh. Är väl inte konstigt att språket amerikaniseras. Stavningat förändras hela tiden. Annars skola man begynna stafva underligen jämfört med huru man tala. | |
| jssfrk | 2006-04-15 03:01 | |
![]() | "Annars skulle man begynna stafva underligen jämfört med huru man talar", om jag får be. Beakta pluralböjningen när ni arkaiserar, ungdomar. Jag skall, jag talar Du skall, du talar Hon/Han/Det/Den skall, talar Vi skola, vi tala I skolen, I talen De skola, de tala | |
| cptzoom | 2006-04-16 00:32 | |
![]() | Fast jag är äldre än du. Budskapet gick ju hem ändå och det är ju det som är viktigast. Skola låter mer arkaiskt och däför får grammatiken en underordnad roll för att poängen ska gå fram tydligare. På samma sätt tycker jag att om en särstavning gör det tydligare vad man menar ska det särstavas. Att slaviskt följa grammatiska regler för reglernas skull är rent idiotiskt. Klart det finns många exempel på dåliga särstaviningar men det känns fånigt när man säger att man inte tycker om särstavningar. Det skulle betyda att man inte tycker om väldigt många språk. Märks det att jag har tråkigt? | |
| blue_moon | 2006-04-20 18:24 | |
![]() | Ett köpcentrum (köpcenter). Köpcentret. Flera köpcentrum/köpcentra (köpcenter). Köpcentren. Så heter det, enligt 13:e upplagan av SAOL. Rysligt att se/höra "ett köpcentra" och "ett seminarie"! | |
| monkan56 | 2006-04-20 18:54 | |
![]() | tycker att särskrivning är en styggelse..men det är inte konstigt..titta i lågstadiets första läseböcker t ex far-far, jul-tomte m m | |
| Scandal - Ej medlem längre | 2006-04-20 19:16 | |
![]() | Det är skönt att unna sig felstavningar och minaegnaordbildningar då och då, dessutom så gillar jag vissa ord i smått annorlunda versioner än de egentligen är, t ex skriver jag pastrar och rasshiffrera istället för pastorer och avkoda. Och så skriver jag alltid såfort och ihelgen och isöndags ihop, trots att de flesta särstavar dem... Språk är en leksak och man får leka med det hur mycket man än vill utan att behöva skämmas. Självklart är dock språkkunnadet en förutsättning... | |
| Kirstin | 2006-04-20 20:19 | |
![]() | Imon... Hur blev i morgon imon?! | |
| vulcan | 2006-04-20 22:14 | |
![]() | Jag anser mig vara hyfsad i svenska och stavning även om mina formella språkkunskaper är ganska blygsamma. Men för ett par år sen på en scrabbletävling upptäckte jag till min fasa att jag gått omkring hela livet och trott att det hette TUNG-GRODD. Så inarbetad var denna vanföreställning att jag utmanade ordet TUNGRODD trots att det las ut av den kanske språkligt och ordkunskapsmässigt allra vassaste av tävlingsspelarna - mannen som bl.a. har till dagligt värv att översätta Kalle Anka! Sannolikheten att han inte skulle ha kläm på ett sånt ord är i princip lika med noll. Dessutom var det inte många år sen jag i ett annat sammanhang fick lära mig att det heter FÖR-EVIGA, inte FÖRE-VIGA som jag gått omkring och inbillat mig i alla år. :-) | |
| MadameMim | 2006-04-21 00:31 | |
![]() | Våran istället för vår har jag svårt för. | |
| cptzoom | 2006-04-21 01:57 | |
![]() | Jag hade länge för mig att det hette sannorlik, underligt men sant. | |
| Gentiana | 2006-04-21 09:37 | |
![]() | Ledslagare lärde jag mig för några år sen att det inte heter; det heter ledsagare (tycker fortfarande att det är konstigt) | |
| eloffe | 2006-04-21 10:03 | |
![]() | Min hatfelskrivning är när man skriver "juh" istället för "ju". | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2006-04-21 10:15 | |
![]() | Chatspråk är lite som talspråk. Tycker inte alls att det som postas i forum eller chattas borde vara typ "korrekt svenska" ... Tråkigt ju! Låt språket leva! | |
| Qrax | 2006-04-21 15:49 | |
![]() | lungt | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-04-22 15:55 | |
![]() | Som den språkpolis jag är, så har jag också mycket svårt för stavfel, särskrivningar och sms-förkortningar. Vad gäller det sista så är det väl bara att gilla läget dock... Har många funderingar på hur ett språk kan vara så inkonsekvent och ologiskt som vår svenska; ta bara varför det ska vara skillnad på t ex täckt och täkt bara för att det har olika betydelser trots att uttalet är detsamma. Och å/o, e/ä som används helt förvirrande pga en massa regler och förbehåll beroende på ditten eller datten. Hade vi en mer logisk stavning så skulle våra barn ha mycket lättare att lära sig - de har så mycket annat de måste kunna nuförtiden som överhuvudtaget inte fanns att kunna, på min tid (och det är inte så länge sen). Och så skulle jag och andra kunna chilla (!!) och inte hänga upp oss så mycket. c", | |