Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 832

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Daniel_L2009-05-28 18:18
Antal inlägg: 72

Men snälla, ta er nu iväg och rösta.... Detta kommer att gå. JAAR

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-28 18:19
Antal inlägg: 2385

love pirates

skogstorparn2009-05-28 18:29
Antal inlägg: 2287

aldrig i helvete att jag skulle rösta på dessa pajasar..

dtiberg2009-05-28 19:37
Antal inlägg: 27

En röst på piratpartiet är idag det enda liberalistiska alternativet. Folkpartiet har blivit rent konservativt under Björklund. Piratpartiet välkomnar ny teknik och det känns som att de löser upp en del konservativa knutar genom sin blotta existens.

mioli2009-05-28 19:58
Antal inlägg: 43

sitt inte här på betapet när dagen kommer bara :P

Bardagas2009-05-28 20:00
Antal inlägg: 328

Det viktigaste är att man röstar

skogstorparn2009-05-28 20:39
Antal inlägg: 2287

vad är det för svammel ang dessa 21%,är det en omröstning på lunarstorm eller?

MatsJoel2009-05-28 22:11
Antal inlägg: 686

Det är när inlägg som ovanstående kommer som man blir glad att det inte går att ta bort sina egna inlägg =)

Tedacious2009-05-28 22:28
Antal inlägg: 1445

var inte fåniga, rösta på vänstern, de har precis samma tankar om fildelning som PP, bara att PP vill gå alldeles för långt.
Plus att vänstern bedriver många viktigare (ja, faktiskt viktigare) frågor och på ett vettigt sätt.

KashmirPojke - Ej medlem längre2009-05-28 22:45
Antal inlägg: 4

Tedacious: Jag kan då inte se att vänstern försöker göra mycket åt det, MP har man ändå sett lite, men PP är de som driver frågan hårdast. Därför får de min röst.

Tedacious2009-05-29 07:31
Antal inlägg: 1445

Tro det eller ej, men det finns viktigare frågor än om fildelning ska vara legalt eller inte.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2009-05-29 08:23
Antal inlägg: 3488

Men finns det viktigare frågor än huruvida vi ska ha rätt till privatliv, personlig integritet, rättssäkerhet, demokrati?

För mig är det självklart att dessa frågor går före allt annat eftersom de utgör grundstommen i en fungerande demokrati där vanliga människor faktiskt är med och bestämmer över sina liv.

Vrooom2009-05-29 08:30
Antal inlägg: 87

Ulice, vad menar du? Att det är en demokratisk rättighet att upphovsmän/kvinnor inte ska få betalt för sina alster???

Alfonetic - Ej medlem längre2009-05-29 08:46
Antal inlägg: 55

Vrooom, upphovsmän bör inte få betalt för musik som ingen lyssnar på... och det gäller större delen av den musik som laddas ner, det mesta blir faktiskt bara liggande på nån hårddisk i väntan på att slussas vidare, vid närmare eftertanke borde upphovsmännen betala fildelarna eftersom dessa indirekt arkiverar skräpet.

Upphovsmän/kvinnor är dessutom allt som oftast tjuvar och banditer eftersom de praktiskt taget alltid arbetar utifrån en grund som någon annan skapat, så länge man inte tydligt definierar var gränserna för unika alster går kan man knappast ha rätt att ta betalt för nån annans ursprungliga arbete. Fler borde uppfinna egna versmått och tonskalor, inte återanvända (stjäla!) andras grejer.

Om du har köpt Don McLeans ursprungliga version av American Pie på skiva, bör du då inte ha rätt att ladda ner Madonnas cover-version av låten? Du har trots allt betalt för eländet så vilken version av den du lyssnar på borde vara fullständigt likgiltigt. Men jag misstänker att det inte fungerar riktigt så, tvärtom förefaller det som om vissa fortfarande tycker att det är rimligt att en upphovsman till en trudelutt eller serietidning ska ha postuma rättigheter till sina verk upp till 100 år efter sin död...

Borde man inte lägga större vikt vid att skydda t.ex. medicinska patent vars utveckling faktiskt räddar liv, det känns viktigare än värdelösa tolkningar av låtar som sög redan i första versionen?

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2009-05-29 09:07
Antal inlägg: 3488

Vrooom, nej, att det är en mänsklig rättighet att få kommunicera med vem man vill utan att stå under konstant bevakning. Bland annat.

Kort sagt:
De lagar som krävs för att man ska kunna sätta dit olagliga fildelare (det finns både lagliga och olagliga sådana, mind you) innebär en alldeles för stor inskränkning av den personliga integriteten, rättssäkerheten och i slutändan demokratin.

Jag länkar till samma sida som Flammea gjorde, för den illustrerar det hela väldigt tydligt och klart:
fridholm.net/tag/arg...at partiet/
och på partiets egen sida förstås
www.piratpartiet.se/

Gå in och läs! Håller ni fortfarande inte med efter att ha läst så vet ni i alla fall vad det är ni inte håller med om.

wildman2009-05-29 09:14
Antal inlägg: 3860

Jag är beredd att rösta på piratpartiet just för att det är skrämmande hur lite de andra partierna värnar om integritetsskydd. Motståndarna lyfter ju gärna den biten om piratkopieringen, men det är ju faktiskt inte det kärnfrågan gäller. Det jag kan tycka är lite synd är att man har valt partinamnet "piratpartiet" som klingar lite oseriöst när frågorna är bland de viktigaste jag kan tänka mig.

Vrooom2009-05-29 09:16

Om det nu är som du, Alfonetic, hävdar att upphovsmän inte borde få betalt för ngt som ingen lyssnar på, varför är det då så viktigt att få ladda ner det :-D
För övrigt finns det annan musik än samplingar av äldre låtar... Peknegermusik är inte det första jag tänker på, snarare det sista när jag syftar på musik

Alfonetic - Ej medlem längre2009-05-29 09:28
Antal inlägg: 55

Vrooom, så du menar att din personliga smak spelar in när det gäller vilken musik som bör skyddas? Ska personlig smak vara avgörande när det gäller vems post som får öppnas också? Jag vill gärna leva i din värld... men har inte Nordkorea redan copyrightat den?

Vrooom2009-05-29 09:34

Däremot tycker jag man kan införa ett liknande system som man begagnar sig av t ex läkemedelsindustrin, men med kortare tidsbegränsning. Givetvis ska artister/manusförfattare/ etc ha betalt för ngt de gjort. En skiva/film/bok osv har sin försäljningspeak då det släpps och ett stycke tid därefter. Sedan är det en helt annan diskussion huruvida skivindustrin har en framtid och om artister egentligen inte tjänar mer på att produkten finns tillgängligt vilket i sin tur skapar ett intresse för att t ex se artisten uppträda. Dagens stora artister tjänar betydligt bättre på att spela live, än att sälja...
Att sedan diskussionen om FRA och I-Pred är viktigt ur ett integritetsperspektiv, är för mig mkt viktigt. men det innebär inte att jag samtidigt är för fildelning. Merparten av de ungdom som stöder PP, gör det nog för att de inte vill åka dit för fildelning, inte ur ett politiskt perspektiv...

Vrooom2009-05-29 09:36

Nej, Alfonetic, men det främst inom Hip Hop/RmB som samplingar används, vilka du syftade på...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?