Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 918

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Elmis2009-06-06 09:09
Antal inlägg: 2916

Jag tänkte väl att Neo skulle komma och berätta sanningen. :)

Neo2009-06-06 09:26
Antal inlägg: 29

Finfin artikel! =)

När man tittar närmare så har ALLA religioner och traditioner samma budskap om medvetandet som basen för existensen. Det uttrycks bara på olika sätt, med olika ord. Budskapet är detsamma:

Titta inåt och finn sanningen. Så länge du är mer intresserad av de yttre distraktionerna är du fast i en begränsad värld. Det är inom oss Mysteriet visar sig.

Get to Know Thyself!

Kampsport är inte en tokig väg att gå... Jag har tränat Qi gong och en smula Ki-aikido på samma sätt som Neo tränade för Morpheus. Mästarna vet vad de pysslar med:

www.youtube.com/watc...6K xA6H4aUg

www.youtube.com/watc...2D XdFYDXCk

www.youtube.com/watc...Jr 2BdUTYkU

*knock knock*

ANDERStG2009-06-06 10:13
Antal inlägg: 7560

Neo är väl som Aragorn, han blir jävligt ond i läder
www.skulla.com/4a5/a...ra gorn.swf

Gimp2 - Ej medlem längre2009-06-06 12:26
Antal inlägg: 2385

god
det ser man ju

VetaGreta2009-06-06 12:52
Antal inlägg: 85

Neo är god om man anser att människan ska ha makt över sitt eget liv, kunna fatta egna val, leva med sorg och med glädje.

Neo är ond om man anser att det bästa är att leva i lycklig okunskap om att man bara är en energikälla.

Många tycker att "ignorance is bliss". Inte jag.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-06 13:00
Antal inlägg: 31064

En slags Faust-historia då? Minns inte Matrix alls och kan tyvärr inte besvara TS intressanta frågeställning. Men om VetaGretas analys stämmer så verkar det vara en bra film med ett budskap jag skriver under på.

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-07 00:54
Antal inlägg: 240

Nu blir det knepigt för mig här. När tiden är mogen ska jag avslöja min åsikt, påstod jag, men eftersom det ibland påstås vara förbjudet att diskutera andra medlemmar är det nog bäst att jag avstår trots allt. Kanske kan man låta de som känner Neo avgöra själv vad de tycker om honom, och vi andra kan hålla våra åsikter för oss själva.

Depeche Mode2009-06-07 04:01
Antal inlägg: 38

flummigt, käkar du piller av olika färger köttflöjt?

ANDERStG2009-06-07 09:42
Antal inlägg: 7560

www.vgg.com/VGGBlog/...Vi agra.PNG

kajix2009-06-07 09:48
Antal inlägg: 7767

the road to hell is paved with good intentions

mrperfect2009-06-07 09:55
Antal inlägg: 11437

Matrix var välgjort men en skitfilm

katalias - Ej medlem längre2009-06-07 11:53
Antal inlägg: 2032

VetaGreta, inne i The Matrix levde ju faktiskt människor, hade makt över sina "liv", gjorde egna val, levde med sorg och glädje. Vad människorna anbelangade levde de ju hela liv, med allt vad det innebär, medan maskinerna utvann energi ur dem. Att "väcka" folk från The Matrix är ju på sätt och vis att ta ifrån dem makten över deras liv. På sätt och vis.

Personligen ser jag inte Neo-karaktären som varken ond eller god. Han är mänsklig helt enkelt och i människan ryms såväl ondska som godhet.

VetaGreta2009-06-07 13:16
Antal inlägg: 85

katalias
Intressant tanke, men jag gillar den inte ändå. Det reducerar ju människorna till.... till exempel grisar. vatten, potatisskal och lite mysig gyttja så är allt lugnt. Eller kanske snarare som figurerna i ett datorspel.

Jag vill gärna tro att "människan" är större än så. Ond eller god eller som de flesta; både och.

Uffetjur2009-06-07 13:39
Antal inlägg: 328

<---- NEO 10 år senare

Uffetjur2009-06-07 13:41
Antal inlägg: 328

Något gick fel i den evolutionära procesen och det värsta som kunde inträffa skedde - människan skapades

ite khan2009-06-07 14:09
Antal inlägg: 15

det röda pillret i filmen=lsd i verkligheten, lsd "öppnar" ditt medvetande så att du ser världen och dig själv som den och du är. Människor som lever helt enligt ego principen blir galna=äcklade av sig själva men det kan vara en vändpunkt att börja leva på ett nytt sätt.
Neo är en kristus-figur. Sök på law of attraction, lsd, dmt, pineal gland, subliminal messaging, den som vill kan omprogrammera sin hjärna.

ite khan2009-06-07 14:10
Antal inlägg: 15

Det ska stå :av lsd. efter galna i texten ovan

Neo2009-06-07 16:43

ite khan,

Yep! LSD öppnar medvetandet, men på konstgjort och okontrollerat sätt. Det är ingen slump att man inom många traditioner (t ex shamanismen) har använt olika typer av droger för att vidga sina sinnen och nå andliga höjder.

Det som är den goda nyheten är att det är fullt möjligt att vidga medvetandet på "nykter" väg. Meditation är ett av de mest beprövade och säkra sätten att på ett kontrollerat sätt komma Hem, men det finns flera vägar och var och en hittar själv den väg som passar bäst...

Jag diskuterade faktiskt så sent som förra veckan med en kille som tagit LSD och han var mäkta förvånad när jag kunde "fylla på" i hans berättelse om hur upplevelsen av Enhet är, hur självklart enkelt det är... han nådde dit genom LSD, jag genom att Bara Vara...

Eckhart Tolle beskriver detsamma här:

www.youtube.com/watc...sY XO43dGtY

Enjoy!

Köttflöjten, varför diskutera OM andra medlemmar, varför inte föra dialog med dem direkt? ;-)

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-07 16:52
Antal inlägg: 517

Coolast är agenterna i allafall..."So we meet again, Mr Andersson"...;-)

i.treehugger.com/ima...0s mith.jpg

Neo2009-06-07 18:03

Heheee, Yinyanggurl, Mr Smith är snyggt gjord... Ego personified!

Det sägs att egot's sista soldater slåss hårdast... Mr Smith multiplicerar sig mot slutet och verkar oövervinnlig. Fighterna mellan Neo och Mr Smith är oerhört symmetriska på slutet - samma kraft som Neo använder används emot honom... Symboliserar det futila i att försöka besegra sitt ego genom strävan, motstånd och viljestyrka... egot är konstruerat att slå tillbaka med exakt samma kraft. Ju större öppningar mot sanningen, desto större stängningar av egot. En välkänd kamp hos de som vandrat den här vägen mot upplysning. Jag är mitt i den kampen. ;-) Känns som att jag för närvarande är på Matrix Train station och lönlöst springer runt för att hela tiden hamna på ruta ett... =))

Lösningen är att ge upp. Att inte gå emot och försöka förstöra/döda egot. Det tappar sin kraft automatiskt när det blir SETT för vad det är. Man behöver bara SE med medvetandet så ger det upp, liksom trollen spricker när solen tittar fram. Men det är ett konstant flöde av att ge upp... som kräver ansträngning till en början. Kräver vakenhet. Det är så lätt att somna och glida tillbaka in i Matrix och tro på illusionen... Men varje gång vakenheten finns där kommer insikten, friheten, den ofattbara glädjen... Med jämna mellanrum hamnar jag i såna här skrattanfall - senast i torsdags 1,5 timme när jag satt i bilkö... omedelbar insikt föder dessa Buddha skratt... när illusionen genomskådas!

www.youtube.com/watc...fv gvDkdG2M

=))

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?