Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mora Xella - Ej medlem längre2009-08-23 12:32
Antal inlägg: 229

Läkartidningen tex. De finns på nätet också, jag tror de har alla artiklar fritt tillgängliga.

bobo flux2009-08-23 15:41
Antal inlägg: 11371

Och vad är det som säger att man inte kan påverka sin framtida yrkessituation? Ditt resonemang andas en viss resignation, Mora Xella.

Givetvis behöver den sociala sektorn rustas upp, och jag tvivlar inte på att den nuvarande situationer leder till att människor bränner ut sig. Men, en bidragande anledning till att man bränner ut sig kan ju faktiskt också vara att man är fel person för jobbet, det behöver ju inte vara arbetet i sig.

Mollee, är magkänslan bra så kör hårt :)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-23 15:56
Antal inlägg: 7605

Lycka till Mollee, bra att du har hittat en utbildning som du känner starkt för.
En släkting till mig blev beteendevetare för ett par år sen, det var intressanta kurser som öppnade vägarna till en mängd yrken eller vidareutbildningar.
I dagsläget jobbar hon som aktiveringskonsulent eller vad det heter, på arbetsförmedlingen och det trivs hon väldigt bra med.

rebellion2009-08-23 16:13
Antal inlägg: 97

Mollee: Jag är beteendevetare, började på Samhällsvetarprogrammet, men hoppade senare av för att plocka ihop min egen utbildning. Som någon sa där i början, kom ihåg att du kommer att tävla om jobben med socionomerna... Något jag fått erfara i mitt jobbsökande. Ofta söker man en socionom, inte på långa vägar lika ofta står det beteendevetare i annonserna. Jag ångrar idag att jag inte läste till socionom. Socionom är en yrkestitel medan beteendevetare mest framstår som luddigt. Visst, man kan jobba inom en mängd olika områden, men det gäller att arbetsgivaren ska förstå det också.

Jag hade ganska tur ändå och fick jobb rätt snabbt. Nu är jag mammaledig men jobbar annars på ett stödboende för personer med dubbeldiagnos. I annonsen för min tjänst sökte de faktiskt beteendevetare, men jag är den enda på min arbetsplats med en akademisk examen. Vore jag dig skulle jag tänka om. Jag har varit väldigt bitter och ångrat mig väldigt mycket med tanke på min utbildning. Problemet är tycker jag är att man som beteendevetare är för "luddig". Ingen vet vad en beteendevetare gör känns det som. Dessutom tror jag att man som socionom automatiskt har några tusenlappar mer i lön. Jag har även tänkt att jag skulle ha blivit sjuksköterska istället eller något sådant. Jag känner att jag gärna hade haft en titel liksom, att det var mer tydligt. Min titel på jobbet är rehabiliteringsassistent, men den titeln har även de på mitt jobb som bara har gymnasieutbildning. Iofs skiljer sig arbetsuppgifterna, jag har bland annat gjort en utvärdering till Länsstyrelsen och lite annat "skrivjobb", men ändå.

Mitt tips är att du hittar en tydlig inriktning. Att du skapar dig ett område att arbeta inom i och med din utbildning. Eller att du tänker om. Googla, googla, googla är ett annat tips, vad säger andra, hur ser arbetsmarknaden ut? Det här blev visst lite långt och ostrukturerat, hoppas du kan hitta något vettigt i allt det här. lycka till!

Skugga2009-08-23 17:28
Antal inlägg: 6559

Jag läser prsonalvetarprogrammet på universitetet, underbar utbildning med en bred bas, som gör att man kan jobba med väldigt mycket när man är färdig; allt som har med personal att göra, från rehabilitering, utbildning, rekrytering, till konflikthantering. Typ allt från att sitta på arbetsförmedlingen till HR-chef. :) Vi har hittills läst pedagogik, socialpsykologi, sociologi och företagsekonomi, denna höst börjar vi med arbetsrätt, ledarskap och organisationsförändring, sedan följer ytterligare fördjupning inom alla dessa områden. Undersökningar visar att av personalvetare från mitt universitet har 97% sysselsättning inom ett år efter avslutade studier. Som sagt; väldigt bred och användbar utbildning. Och åh så intressant! :)
Lycka till!

mollee - Ej medlem längre2009-08-23 21:32
Antal inlägg: 6087

Mora xella: Tänjte först bli sjuksköterska, men har reumatiskt så jag vet inte om jag skulle palla med att först praktisera som undersköterska vilket betyder tunga lyft och mkt praktiskt arbete,,,

Läkare vill jag inte bli, vet inte varför men känner att det inte är något för mig :/ Dessutom krävs det antagligen MVG i samtliga ämnen vilket inte jag har, och jag är för lat för att plugga upp de G:n och VG:n jag har till MVG:n :D

mollee - Ej medlem längre2009-08-23 21:35

Hm.. funderar starkt på socionomutbildning ist för beteendevetarlinjen efter alla inlägg...
Äh, som ni säger för jag leta mig fram.. kanske prata med en yrkesvägledare.
Men jag skulle helst vilja jobba inom psykvården, kanske psykologutbildningen är bättre än socionomutbildning då?

Hm.. funderar starkt på socionomutbildning ist för beteendevetarlinjen efter alla inlägg...
Men jag skulle helst vilja jobba inom psykvården, kanske psykologutbildningen är bättre än socionomutbildning då?

mollee - Ej medlem längre2009-08-23 21:36

Ååh...... tredubbla inlägg... snyggt :)

Wordlezz - Ej medlem längre2009-08-23 21:37
Antal inlägg: 1175

Konstigt beteende. ;-P

Dyslekso2009-08-23 21:37
Antal inlägg: 8945

Det är bra mollee. Jobbar du som socionom får du lära dig att upprepa saker för folk, flera gånger. :)

mollee - Ej medlem längre2009-08-23 21:53

Wordlezz: Jo, jag är inte helt riktig.

Dyslekso: :D

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?