Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 713

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Filurflizan2009-08-28 12:44
Antal inlägg: 293

nehe det gick ju inte , då måste jag först lägga upp den så jag kan länka, så dumt av mig . *fundera*

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-28 12:45
Antal inlägg: 7605

Jag skulle nog riskera whiplash för att hjälpa ett hjärtstopp och skämmas länge om jag hade hindrat en ambulans.

Filurflizan2009-08-28 13:08

[URL=forumbilder.se][IMG] ...IMG][/URL]

Filurflizan2009-08-28 13:10

äh tog fel , sorry forumbilder.se/show....10 752Pcf5b

spider_f2009-08-28 13:11
Antal inlägg: 306

Tror inte att man, som en del skriver, riskerar att bli påkörd av ambulansen(!) om man nu väljer att inte stanna i rondellen för att lämna företräde, det hade i så fall varit ett stort misstag av ambulansföraren vars jobb är att hålla koll på alla medtrafikanter:)

Tess 082009-08-28 13:18
Antal inlägg: 18003

Är det inte så att de enkelfiliga vägarna med vajerräcken är såpass breda att det går in två bilar?? Om du köpr så nära höger som möjligt så kan ambulansen klämma sig förbi??
Annars hade jag nog stått på i ett sånt läge... och väjt när det blitt mer plats.

Jag fattade inte riktigt rondellfrågan, men har man inte kommit in i rondellen så stannnar man och väntar. Befinner jag mig i rondellen (jaja, cirkulationsplats heter det för det är bara gräsplätten i mitten som är rondellen) skulle jag nog kört ett varv till eller lämnat företräde om ambulansen var nära... Har iofs inte kört i Satansrondellerna så där vete 17 hur jag skulle ha gjort..
Naturligtvis har ambulansföraren ett ansvar också, men har dom ett prio1-larm kan även han/hon behöva all hjälp de kan få.

Lotta732009-08-28 13:33
Antal inlägg: 122

man ska lämna företräde för utryckningsfordon, men jag tror att om föraren av utryckningfordonet bryter mot trafikreglerna (vilket de får) så blir denne ansvarig om det sker en olycka. Alltså de får enbart bryta mot trafikreglerna om de kan försäkra sig om att det inte kommer att ske en olycka och i det här fallet så ska de alltså se till att de inte krockar när de kör in i rondellen...alltså ska man inte tvärnita för att släppa förbi den och på sätt riskera att orsaka en seriekrock.

spider_f2009-08-28 13:38

Nu är inte jag ambulansförare men.. jag kan tänka mig att de flesta uppmärksammar ambulansen och kör åt sidan eller lämnar företräde, men det finns förmodligen alltid nån som inte är uppmärksam, och då kan man ju inte som ambulansförare bara brassa på och köra över den bilen. Det var lite så jag menade :)

Birgerkung - Spelvärd2009-08-28 13:53
Antal inlägg: 2392

Jag har vid något tillfälle kört mot rött när en ambulans under utryckning körde upp bakom mig när jag stod vid ett rödljus. Men jag har också sett en bil stå vid ett rödljus i samma situation utan att våga köra.

Är man lite osäker som bilförare så kan ju sitationen bli väldigt stressande, och då är det inte säkert att man klarar av att handla på det mest rationella sättet. Speciellt inte om det handlar om att bryta mot trafikreglerna, som att köra mot rött, köra upp på en cykelbana, eller stanna i en rondell.

Johanna73 - Ej medlem längre2009-08-28 13:57
Antal inlägg: 614

Vi kör mot sidan så gott det går, har även kört rött vid nåt tillfälle :) allt för att hålla sig ur vägen så det är utryckning,sen kanske man inte ska sätta sig helt i livsfara, men svänga lite åt sidan går väl oftast att göra på de flesta vägar, rondeller m.m

Filurflizan2009-08-28 14:01

Bigerkung har en bra poäng, jag vet inte helt säkert själv att jag skulle ha vetat hundra vad som var bäst, i detta fallet handlade det för mig inte om att bilen jag satt hindrade ambulansen, däremot så riskerades en krock med ambulansen då ambulansen kom i hög fart in i rondellen och alla andra stod ju still och bilen jag satt i valde att åka . Tack och lov gick det ju bra , jag är iofs rätt åkrädd och reagerar ganska starkt i situationer där jag känner att det kunde ha gått illa . Han som körde kände inte alls att det var en chansning ... Men hur kan man veta hur många utryckningsfordon som kommer efter varandra tex? eller hur fort dom kommer , kändes som väldigt riskabelt.

Lotta732009-08-28 14:15
Antal inlägg: 122

Filurflizan: Det vet väl förhoppningsvis föraren av utryckningsfordonet, hur många som är efter. De måste liksom alla andra kunna stanna för hinder i vägen och får alltså inte bryta mot trafikregler hur som helst. Skulle detta utryckningsfordon ha orsakat en krock så hade det vara den förarens fel...i alla fall enligt det som jag fick lära mig när jag tog körkort.

spider_f2009-08-28 15:05

Håller med dej Lotta73 här. Självklart kan ambulansen haft hög fart på väg in i rondellen, men då var han/hon (ambulansföraren) också beredd att bromsa för eventuella bilar i rondellen. Alltså: Ingen ambulansförare resonerar att "Här kommer jag i 140 knyck och är det någon i rondellen så får dom skylla sig själva!"

skrabban2009-08-28 15:15
Antal inlägg: 1031

Ambulansen på utryckning med blått ljus och sirener på behöver inte lämna företräde men kör han utan blå ljus och sirener ska han självklart lämna företräde. Det heter att man kör på egen risk när man kör med sirener och blått ljus på. Man ska köra med sunt förnuft. Man ska inte köra fortare än vad situationen kräver.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-28 15:22
Antal inlägg: 7605

Jag är inte säker, skulle kunna bemöda mig om att fråga den som vet, men jag tror inte att ambulanföraren får straff om han orsakar plåtskador under brådskande färd. Ambulansens försäkringsbolag ersätter väl uppkomna skador.

Min då 2-åring fick åka ambulans med stora andningssvårigheter och det tog 20 min på 5 mil, dåliga vägar. Himla tur att älgar och andra idioter höll sig undan.

pennyjenny2009-08-28 15:31
Antal inlägg: 528

Jag släpper alltid förbi utryckningsfordon som har hela tivolit på (som en brandman själv benämnde sirener och blåljus). Är tacksam för att andra också gör det, för det gick i 150 när jag själv fick åka ambulans för ett par år sedan.

Rhotheta2009-08-28 15:42
Antal inlägg: 4992

Hm. När jag läser din historia tycker jag att det verkar som om din vän hade full kontroll hela tiden. Det kan vara svårt som passagerare att avgöra hur nära man är en olycka, speciellt om man har lite mindre vana av att köra själv. Båda alternativen kan vara alldeles utmärkta, beroende på exakta avstånd och hastigheter.
Så tänker jag.

torwen2009-08-28 15:50
Antal inlägg: 12

Bra fråga Magga, har lurat på samma sak :) Då om nån gång borde man ju få stå på lite...

zmiley2009-08-28 15:50
Antal inlägg: 2170

I vanlig ordning har jag inte orkat läsa alla inlägg särskilt noga, så risk för dublett finns....

Det finns en enda gång då du faktiskt får lov att stanna inne i en rondell, och det är just för att släppa fram utryckningsfordon. Det är dessutom alltid bakomvarandes skyldighet att anpassa fart och avstånd så att kollision kan undvikas. Det fick jag själv erfara häromsistens då jag släntrade (nåja) in i baken på en osedvanligt plastig Renault just vid infarten till en rondell. Lyckligtvis höll plasten tack vare min nästan anpassade hastighet, men damen i bilen blev jätterädd och mitt eget lilltroll är fortfarande förbannad på mig.

VaKul2009-08-28 16:02
Antal inlägg: 641

Man kanske SKA anpassa hastighet till hur miljön ser ut...dvs vädere, medtrafikanter, fri sikt? osv osv osv...Och utryckningsfordon har som många skrivit ALLTID företräde!! Kan t.o.m få böter om man inte flyttar sig...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?