Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 126

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CroCop862009-10-27 21:19
Antal inlägg: 445

micro113:

Hehe jadu, det är iaf så det ser ut. SÅ som det ser ut nu med sådana situationer får du nog gjort mer än mig. Jag som uniformerad kan ju bli stämd och anklagad för massa skit, vilket sker dagligen. Alltså, inte att jag blir stämd, men folk håller på och dummar sig jämt och ständigt och ifrågestätter, som jag skrev i tidigare inlägg. Vissa saker har bara vi befogenhet att göra, men det är långt ifrån tillräckligt när det ser ut som det gör. Vi är specialutbildade för säkerhetskontrollen och kan göra mycket där, dock inte sådana saker som jag tog upp tidigare.
Vår uppgift är lite mer komplicerad än det. Men det är synd tycker jag.. Maktmissbruk är jag inte för. Men det känns jävligt att inte kunna göra något när man bör.

CroCop862009-10-27 21:20

Jo micro, jag talar inte om boardingpersonal, det har ju knappt något. Menar det jag skriver. :)

micro1132009-10-27 21:28
Antal inlägg: 17542

CroCop86
Jag förstår att det är frustrerande, har själv jobbat som väktare, kriminalvårdare och har skyddsvaktsutbildning, och har väktare och skyddvakter i släkten -- men har aldrig hört talas om att man som säkerhetspersonal är bakbunden på ett objekt på det viset.
Det kan inte vara en rolig situation att jobba i.

CroCop862009-10-27 21:35

Nej micro, det är ibland rena helvetet, iaf enligt mig.
Vissa gillar ju att ha mindre ansvar. Men det är nog inget för mig när man jobbar med något så viktigt som detta.
Jag jobbar ju Norge, de är ännu strängare med detta än Sverige är.
Väktare har NOOOLL på sig, alltså, ingenting.
Nej, just därför varar nog inte detta länge. :)

SweetestDown2009-10-27 21:47
Antal inlägg: 79

Att folk är otrevliga just på flygplatser kanske handlar om stress, man har ofta ont om tid, något som kan göra folk mer lättirriterade. Ingen ursäkt dock, men jag tror inte att det hjälper med hårdare vakter.

CroCop862009-10-27 21:51

Äsch, folk får bara skylla sig själva när de kommer 20 minuter innan flyget ska lyfta. Hur är det mitt problem? Åh..

Evy_832009-10-27 21:52
Antal inlägg: 366

Tror dock det, har åkt i USA många ggr, där står det ofta en "färgad" person (tror det har att göra med lönenivån) som väger 120-150 kg med muskler. Där tror jag tom att en bråkstake tänker efter lite.

SweetestDown2009-10-27 21:53
Antal inlägg: 79

Det är ingen som har påstått att det är ditt fel, däremot blir det ju ditt problem eftersom det är du som måste hantera personerna och deras stress.

Tvålis - Ej medlem längre2009-10-27 21:57
Antal inlägg: 4429

Läste ni inte i Metro om den nya säkerhetskontrollen som faktisk visar en UNDER kläderna. Som stålmannen fast i säkerhetsuniform. Används redan i England, seen it myself. Det känns ju i och för sig lite närgånget.

CroCop862009-10-27 22:03

Njae, det är för de har befogenhet. Det kan ju lika gärna vara en kvinna i min storlek och de jävlas inte. Varför? Jo, för de vet konsekvenserna! Då har de respekt!

Nej nej, självklart inte. Men jag ler mest inom mig när såna personer dyker upp, så det är lugnt.

Tvålis:
Ja, det är lite speciellt. Men det känner du ju inte av. Däremot så är det en helt annan sak när en som mig drar över hela kroppen, manuellt. Det känns mer närgånget skulle jag tycka, om jag nu brydde mig.

Tvålis - Ej medlem längre2009-10-27 22:46
Antal inlägg: 4429

Håller med att närgånget inte spelar någon roll. Tar dom bara en endaste galning med fel avsikter så är allt befogat. Ett räddat liv är värt mer än hela betapet poulationens samlade intrigitet i mina ögon.

CroCop862009-10-28 10:27

Tvålis:

Fler bör tänka som dig.. Vi är trots allt inte där för att, som enligt många, "tafsa" och känna på folks kroppar för nöjes skull.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-10-28 10:43
Antal inlägg: 1821

CroCop, jag håller inte med dig ALLS om ditt ursprungsargument. De amerikanare jag träffat på flygplatser i usa är innerligt less på säkerhetskontrollerna och har i regel genomskådat att det är ett spel för gallerierna, särskilt eftersom den "nya" myndigheten TSA har personal som är dåligt utbildad och ser "säkerhetsarbete" på flygplats som ett mer intellektuellt alternativ till att flippa hamburgare på McDonalds. De tjänar omkring 11 dollar i timmen (77 kronor), och hamnar därmed i direkt konkurrens med t.ex. McDonalds som i genomsnitt betalar 7.7 dollar i timmen för "crew staff", 9.30 för shift managers.

I sverige är åtminstone personalen kompetent och stolta över det jobb de utför.

ElectricEye - Ej medlem längre2009-10-28 10:54
Antal inlägg: 3604

Håller med. Säkerhetskontrollerna i USA är ett skämt. För att inte tala om det gröna kortet man får fylla i på vägen dit. Ha ha, vilka frågor!

wildcard2009-10-28 10:56
Antal inlägg: 1966

Jag förstår att det finns en anledning till att säkerhetskontroller utförs. Förutom att man kanske tar en del amatörterrorister, så tar man en del handvapen/tårgas/knark i denna kontroll, detta tycker jag är bra.

MEN
Jag förstår dock inte alla regler runt vad man får ha med sig i handbagaget eller inte.

Om du har en bebis med dig, då får du ha en nappflaska eller termos med vätska i som du inte behöver sätta i din enliterspåse där övriga vätskor/tandkräm mm skall förvaras.
Slutsats: terrorister kan inte ha med sig bebisar som täckmantel / terrorister är inte föräldrar / föräldrar är inte terrorister?

Om du går in på restaurangen som finns bortanför/efter säkerhetskontrollen så finns där gott om köttknivar som går att använda till att kapa ett plan med, lika väl som om jag skulle använda min fickkniv till samma syfte.
Borde inte säkerhetskontrollen vara MELLAN restaurangen/butiken och planet?

Man får inte ha med sig vätska/pasta i större förpackningar än 1 dl/st och inte sammanlagt mer än man får ner i en enliters påse, i handbagaget.
Slutsats: det finns inte explosiva vätskor/pasta som är så effektiva att man inte behöver en stor mängd av dem, alternativt att terrrorister kan inte samarbeta i så stor grupp att de tillsammans kan få med sig den mängd sprängpasta till den andra sidan en säkerhetskontroll som krävs för att spränga ett plan i luften?

Jag har gått en två veckors kurs i att genomsöka folk och att kontrollera handbagage på flygplatsen nära där jag bor och det jobbet är lite för ologiskt för min hjärna bl.a pga ovanstående orsaker.

Att folk är irriterade när de står i säkerhetskontrollens kö beror bland annat på att de är stressade, ibland på att de är flygrädda men en hel del stress skulle falla bort om passagerare blev informerade om att:
När du har tagit av dig allt av metall, förpackat allt som du ska, öppnat din bärbara dator, lagt bort mobiltelefonen, tagit av dig ditt bälte, dina smycken, dina snygga boots, dvs gjort allt i din makt för att inte bågen ska skrika när du passerar så hjälper ibland inte det.

Ca 10% av de som passerar bågen kontrolleras slumpmässigt, jag tror t.o.m att det var ganska exakt 12% på vår flygplats. Ibland händer det tre gånger på raken att folk blir kollade, ibland går 50 st igenom utan att "slumpen" piper.

Att någon skulle ta detta jobb för att få lov att tafsa på andra är skrattretande... det är betydligt fler som luktar stressig svett och är kladdiga av detta än vad det är som går nyduschade och nyponrosfräscha genom kontrollen. Dvs det är oftare otrevligt att ta på folk än vad det är trevligt att ta på dem!

emmylish2009-10-28 10:59
Antal inlägg: 406

Jag tycker inte säkerhetskontrollen är något problem iaf.. När jag skulle flyga hem från Grekland så pep nånting i mina kläder och en kvinna började smeka mig (eller vad man nu ska säga?) över min kropp men inte fan brydde jag mig om det. Hon gjorde ju bara sitt jobb.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-10-28 11:16
Antal inlägg: 1821

wild card, det är nog inte så mycket vad man får och inte får ta med som egentligen kontrollen handlar om: Det handlar om att dels ge sken av att säkerheten är bättre, dels att göra processen långsammare och mer noggrann för att i viss mån avskräcka terrorism. Jag kan tänka mig att det är just minutrarna i säkerhetskontrollen där många terrorister riskerar att balla ur, och jag tror att de utdragna och klart tveksamma säkerhetskontrollerna handlar om att förlänga tiden och öka risken för att en terrorist blir upptäckt eller själv inte klarar "pressen". Alltså, jag tror säkerhetskontrollerna är mer baserade på psykologisk forskning än någon slags rationalitet vad man kan och inte kan få ta med sig på flyget. Alla vet ju att det ironiska är mycket av det man inte får ta genom säkerhetskontrollen finns att köpa i taxfreen när man väl kommit igenom.

wildcard2009-10-28 11:20
Antal inlägg: 1966

Steve Zissou: ja men då får man ju ta att Svensson blir irriterad också och inte hålla på och gnälla över brist på förståelsen. Om själva meningen är att folk ska få svettas och vänta?

Jag har iofs hört att på toaletterna på flygplatsen kan man hitta diverse roliga saker, det göms både det ena och det andra där, för att man kommer på att man inte vill/får ta det med sig genom säkerhetskontrollen...

CroCop862009-10-28 11:22

Steve Zissou:
Har du kanske misstolkat det jag skrivit eller är det jag som skriver väldigt otydligt?

wildcard:
Ja, men är det inte ganska logiskt att du inte kan förbjuda absolut allt? Som t.ex mat till bebisar? Det är enligt mig ganska säkert, föräldrarna eller barnet dricker/äter av innehållet, sen så gör man gärna ännu en kontroll som är hyfsad säker, vilket jag inte tar upp här av särskilda skäl.
Hur i h*ete ska du få plats med en termos i en 1-liters påse? Onödigt bara, för det gäller inte såna saker, utan då behållare som är upp till 100ml. Sen, vare sig du har dem i en påse eller inte gör ingen skillnad. Du kan väl alltid öppna påsen? Och använda sakerna du har med dig. Eller hur? Det handlar mer om att du får ha med dig max en liter med flytande och då gäller en 1-liters påse per person.

"Slutsats: terrorister kan inte ha med sig bebisar som täckmantel / terrorister är inte föräldrar / föräldrar är inte terrorister?" Har jag någonstans skrivit det? Eller har någon sagt att det inte kan vara så?

Ang. köttknivar i resturanger... Hm, inte tillgängliga för alla att bruka. Men vanliga matknivar, ja. Och dem får du också igenom i säkerhetskontrollen för de kan inte riktigt orsaka sån skada.

Åter igen till det med flytande/pasta. Det finns en anledning att gränsen är 100ml per behållare, om du nu säger att du har gått utbildningen behöver jag väl inte förklara närmare för då bör du veta varför det är så.

"När du har tagit av dig allt av metall, förpackat allt som du ska, öppnat din bärbara dator, lagt bort mobiltelefonen, tagit av dig ditt bälte, dina smycken, dina snygga boots, dvs gjort allt i din makt för att inte bågen ska skrika när du passerar så hjälper ibland inte det."
Menar du att man ska säga det till varenda person? Det är inte vårat fel att folk är stressade, KOM I GOD TID finns det något som heter. När du köper boardingpass och kryssar i att du godkänner villkoren m.m, så har du ett visst ansvar att ta reda på fakta själv. Sen är det sååå mycket info på vår flygplats om ALLT det ovannämnda, men folk väljer faktiskt att strunta i att läsa det. I kön på OSL finns det väl ca 15 plattskärmar där ALLT står, och visas exakt hur du ska göra. Men folk ger bara fan, för de orkar inte bry sig. Det är för jobbigt...

Ja, det är skrattretande att någon skulle ta jobbet för att tafsa, om ändå folk som klämmer ur sig såna kommentarer hade fattat hade det varit jävligt mycket mindre att förklara och tjaffsa om.

emmylish:
Visitera kan du väl skriva?

CroCop862009-10-28 11:27

Steve Zissou:
Tror du verkligen det? Så är det iaf inte...

wildcard:
Jaa? Var det nåt mer bakom den meningen eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?