Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 023

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2009-11-04 14:21
Antal inlägg: 1806

Tycker också synd om föräldrarna, men man kan ju inte bara skylla på sjukvården i hans fall. Själv hade jag aldrig avvaktat hemma i 5 dgr innan jag sökt vård för ett sjukt barn. Han hade ju haft hög feber och inte fått i sig nåt på flera dgr innan de gav sig iväg till Astrid Lindgrens sjukhus. Redan andra dagen hade jag iaf sökt upp ett sjukhus med min unge.

ivald - Ej medlem längre2009-11-04 15:15
Antal inlägg: 3

Den femte dagen, efter besök nummer tre har jag för mig, avled barnet.
Så föräldrarna gjorde så gott de kunde tycker jag.
Hur många av oss föräldrar knatar iväg till sjukhuset första eller andra dagen ett av våra barn får en magsjuka. Föräldrarna trodde ju att det bara var en vanlig magsjuka från början. Att skicka hem ett så sjukt barn visar på en enorm försumlighet från sjukvården.

run-marie2009-11-04 15:40

Ivald, enligt tidningarna så hade han varit dålig i 4 dgr och kräkts i 3 när de första gången åkte dit (förra onsdagen) då blev de hemskickade och kom tillbaka på fredagen och det var den dagen han dog på sjukhuset. Men den lille stackaren hade ju en muskelsjukdom och var kanske därigenom extra ömtålig. Mina barn åker iaf med barnbarnen till åtminstone vårdcentralen om de inte fått i sig vätska på 2 dgr och har feber dessutom. Det är ju det viktigaste när ett barn är febrigt att just få i dem vätska även om det bara är skedvis.

Sen påstår jag inte att sjukhuset är fritt från ansvar alls, de skulle ha behållit honom för observation på onsdagen enligt min uppfattning.

Tinna2009-11-04 15:56
Antal inlägg: 20250

Känner mig själv.. Men jag mår bra nu iaf. :)

wildman2009-11-04 16:08
Antal inlägg: 3860

Vad gäller barnets situation så tror jag man ska vara MYCKET försiktig med att dra några slutsatser alls. Vi har ju faktiskt ingen aning om hur tydliga symptomen varit, vem som sagt vad osv....
har jobbat med avvikelser inom sjukvården och är det något jag lärt mig är att man ytterst sällan kan dra några slutsaster av hur det gått till genom att bara ha en partinlagas berättelse. Och det gäller oavsett vem man lyssnar på.

SiriusMusta - Ej medlem längre2009-11-04 16:23
Antal inlägg: 3325

Nu såhär på höstkanten så går de ju vanliga influenser också, det gör det alltid under vinterhalvåret. Så alla fall av influensa behöver inte vara svininfluensa bara för att det är den influensan som går just nu.

run-marie2009-11-04 16:26

Där kan du säkert ha rätt Wildman. Dessutom har ju endast tidningarna skrivit vad föräldrarna har sagt, sjukhuset har väl inte yttrat sig i fallet vad jag sett iaf.

Förresten ang TS fråga, jag känner 2 som haft svininfluensan, den ena är läkare och fick Tamiflu precis i början, den andra var dålig i en dryg vecka och sen var det bara hosta kvar och då blev det antibiotika.

Behringer2009-11-04 16:35
Antal inlägg: 3575

Jag känner en som fått svinfluensan konstaterad. Han var sängliggande i två veckor

Vad gäller dödsfall, så undrar man hur många som dog i förra vinterns influensa?

run-marie2009-11-04 16:44

Kaparn, det har väl inte stått några jämförelser än vad jag vet. Mot den "vanliga" återkommande årliga influensan så är det väl mest pensionärer som vaccinerar sig vad jag vet. En orsak kan ju vara att det är gratis, men det kommer inte så många skriverier om riskgrupper när det gäller den "vanliga" iaf.

milly252009-11-04 17:04
Antal inlägg: 208

vet ett par stycken som fått influensan, alla mer eller mindre friska idag. Alla har fått diagnosen efter provtagning på sjukhuset. De har fortfarande känningar av den fast det är över 1 mån sen de vart friska men kan kanske bero på att de inte fick behålla något de stoppade i munnen plus höga febertoppar. Immunförsvaret är väl inte så starkt efteråt heller, då de nu lätt blir små förkylda hela tiden.

NötCreme - Ej medlem längre2009-11-04 17:05
Antal inlägg: 26

Känner ingen som haft den - inte ens någon bekants bekant än så länge *peppar, peppar*

temperance2009-11-04 17:19
Antal inlägg: 2314

Jag hade det förmodligen i somras. Den var sådär, inget jag kan rekommendera. 1/5 blanka.

Ässät2009-11-04 17:58
Antal inlägg: 4824

Min dotter och hennes pojkvän hade det i höstas

Tess 082009-11-04 18:11
Antal inlägg: 18003

Riskgrupper och äldre har möjlighet att vaccineras årligen mot den säsongens influensa... olika influesor varje säsong - olika vaccin.
Vanlig biverkan på det vaccinet är "mini-influensa"...

Så egentligen är väl bara denna influensa mer utbredd och lite mer elak än andra års influensor.

fansterbanan2009-11-04 19:04
Antal inlägg: 265

gud vad många svenskar verkar få magsår i onödan för att de oroar sig för svininfluensan. Jag bor inte i sverige och här är det extremt utbrett, och känner flera stycken som drabbades av det. de åkte till sjukhuset ch fick typ penicillin och sp var det inte mer med det, mådde prima igen efter en vecka.

fansterbanan2009-11-04 19:08
Antal inlägg: 265

...inte för att bagatellisera de fallen där någon legat sjuk och mått piss. men det är aldrig kul att ligga sjuk och må piss. jag hade lunginflammation förra veckan och det var inget löpsidematerial direkt.

Snoosy2009-11-04 19:09
Antal inlägg: 4273

Behringer, det var en intressant fråga.
Det skulle verkligen vara intressant och veta om den här influensan är så mycket värre än förra årets.
Som min familj hade.
Hög feber med frossa, ont i halsen och hosta. Detta höll i sig i 3 veckor.
Vem vet? Kanske var det svininfluensan man hade redan då.??

gummirumpa2009-11-07 20:07
Antal inlägg: 128

Sitter uppe första gången på några dagar. I tisdags började jag hosta, på onsdagen var det svår hosta, feber och tät andning. Var på vårdcentralen och fick Tamiflu och en sträng uppmaning att åka in akut, om det blev värre med andningen. På torsdagen hade jag den värsta av huvudvärkar (HEMSKT) samt spydde som en räv hela dagen, fick inte ens behålla lite vätska. Hög feber. på fredagen hade väl Tamiflun kickat in och feber och hosta blev bättre. Idag lördag, orkar jag sitta uppe, men är jättetrött.
Min son 17 år, som smittade mig hade feber i 5 dagar, hosta, ont i huvudet och kroppen osv. mådde illa men kräktes inte.

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-11-07 20:10
Antal inlägg: 506

Gud, vad jobbigt. Krya på dig!

gummirumpa2009-11-08 11:23
Antal inlägg: 128

Tack Fluktsoda!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?