Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 372 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mårten | 2009-11-14 16:04 | |
![]() | Det här är verkligen en hjärtefråga. Jag har länge ansett att ett totalförbud för busstrafik borde införas åtminstone tills man fullt utrett vad som är busschaufförernas problem. Det måste ju vara någonting speciellt eftersom det bara gäller just busschaufförer och inte förare av andra stora fordon (långtradare, fordon som används vid vägarbeten, jordbruk etc). Senast förra veckan såg jag en buss köra mot rött och tuta på en fotgängare som gick över ett övergångsställe med grönt ljus i centrala Linköping. De måste verkligen stoppas och ju förr desto bättre. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2009-11-14 16:08 | |
![]() | jag hälsar såklart alltid när jag går på bussen! | |
| gnill | 2009-11-14 16:27 | |
![]() | Wiktorwig -- > 2009-11-14 14:30 : Vilket moget sätt att agera! | |
| run-marie | 2009-11-14 16:55 | |
![]() | Det jag tänker på varje gång jag möter en sur, otrevlig människa som utövar sitt yrke är: Du gillar inte ditt jobb, men det är inte jag som valt det åt dig!. Sen spelar det ingen roll om det är på bussen, i affären eller nån annanstans. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-14 16:55 | |
![]() | Inte bara busspassagerare utan även elskåp lever farligt. www.aftonbladet.se/n...61 23506.ab | |
| bobo flux | 2009-11-14 17:19 | |
![]() | Det behövs helt enkelt fler busschaufförer av Amos Makajulas kaliber: www.aftonbladet.se/n...47 76967.ab | |
| mysling | 2009-11-14 17:22 | |
![]() | Jag har åkt med alla sorters bussförare. Den allra värste var en man som tydligen försökte hålla sig vaken.. Mitt i vintern, en tidig morgon och vi var fyra passagerare. Han hade sitt fönster öppet, gäspade och rökte!! Ingen av oss sa något för han såg riktigt ilsken ut och jag ville bara komma fram till jobbet!! | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-14 17:22 | |
![]() | Jovisst. Han är snäll och duktig på att le. Men kan han köra? | |
| Minthalla | 2009-11-14 17:34 | |
![]() | Taxichaffisar är långt värre. | |
| smörbit | 2009-11-14 17:37 | |
![]() | Oj vad ni rädda: Jag jobbar som yrkes chafför: kör Tunga lsatbilar ..Vinter är falig håll ner hastighet...Använd reflex när ni är ute och går vid vägkanten .... | |
| Skörbjugg | 2009-11-14 17:39 | |
![]() | Mer action... | |
| -Nephelia- | 2009-11-14 17:39 | |
![]() | Det går inte att hoppa på en hel yrkeskår bara sådär. Idioter finns det gott om, och inom alla yrken. Att just bussförare skulle vara dummare i trafiken än andra, stämmer verkligen inte. För det första har de en mer gedigen utbildning i baken än vanliga B-kortsförare, i de flesta fall. För det andra är det inte lätt att ha en aggressiv körstil med så pass stora fordon, eftersom bussar ofta rör sig mer som stora tröga båtar. De flesta bussförare i mitt garage kör lugnt och hänsynsfullt, med tanke både på passagerare och övriga trafikanter. Däremot kan jag nämna ett gäng typiska situationer där de flesta bilister beter sig som om de inte kan trafikreglerna alls. Bland annat just i rondeller, och ofta i anslutning till att en buss ska blinka ut sig från en hållplats. Folk får panik och bara måste trycka ut sig före bussen, trots att det är en väldigt riskabel situation, då folk som just klivit av bussen plötsligt kan kliva ut i körbanan. Och man kan inte bara tvärnita en buss, full med passagerare. Osv osv. bla bla. Alla ni som har något ont att säga om bussförare, jag tycker ni själva kan sätta er och köra vintertrötta gnälliga stockholmare i rusningstrafik eller varför inte vid Ikea på löningsdagen. Sedan kan ni komma och snacka. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-14 17:40 | |
![]() | Där tar du allt fel. Det är privatbilisterna som är dom värtsa bilförarna. Speciellt kepsgubbar, "privatpoliser" och finniga 18-åringar. Jag har själv kört taxi i många år. Att alltid uppträda korrekt i trafiken är en del av yrkesstoltheten som tyvärr ses alltmer sällan idag. | |
| smörbit | 2009-11-14 17:41 | |
![]() | Hahahahah | |
| nettan23 | 2009-11-14 17:42 | |
![]() | Men lägg ner, det kallas att vara serviceminded, kan man inte ge ett leende trots bekymmer, då får man söka annat jobb. Jag har aldrig låtit mitt humör gå ut över kunder! | |
| Mårten | 2009-11-14 17:59 | |
![]() | Jag säger ingenting alls om att busschaufförer eventuellt är griniga, jag antar att jag själv skulle vara mordisk om jag tvingades köra runt gnälliga stockholmare eller ännu värre - skolbarn och ungdomar. Problemet är att de kör som dårar. Jag vet att det är asjobbigt att stanna och starta ett tungt fordon och att det därför kan vara lockande att köra rakt ut i en rondell och utgå från att bilisterna väjer eftersom du väger 20 ton och de 1 ton - men varför finns detta beteende bara hos busschaufförer och inte hos lastbilschaufförer? Det är ju ÄNNU jobbigare att stanna och starta en lastbil än att göra samma sak med en buss (automatlåda versus 15 växlar, mycket tyngre fordon etc). Den s.k bussregeln, att de har företräde på 50-väg missbrukas i min erfarenhet något enormt. Ok att man inte kör upp bredvid en buss som blinkar att den vill svänga ut inne i en stad, men det verkar som att busschaufförerna försöker sätta skräck i andra bilister så att de inte ens ska vara nära bussar i stadsmiljö. Principen att svänga och blinka samtidigt är ju hyfsat jobbig om fordonet i fråga är 20 meter långt och man mycket väl kan vara halvvägs förbi det när "blinksväng of death" kommer. Jag tror säkert att det finns en mängd busschaufförer som kör som exemplariskt, även om man kanske inte märker det eftersom buss-skräcken gör att man helst tar en annan väg eller håller sig hundra meter bakom för att klara livhanken men jag aldrig råkat ut för en taxi eller en lastbil som kört rakt ut i en rondell så man fått tvärnita eller blinkat och svängt rakt ut i vägen på 90-väg. | |
| -Nephelia- | 2009-11-14 18:15 | |
![]() | Jag har heller aldrig sett en buss köra rakt i en rondell, eller svänga rakt ut i vägen. De allra flesta bilister har inte en tanke på att släppa ut mig från hållplatsen på 50 vägar, om jag inte först petar ut nosen och nästan prejar dom för att kunna ta mig ut. Och i rondeller, jag har inte en suck att ens hinna halvvägs in i rondellen, innan nya bilister kommit in och anser att de var där före mig. | |
| -Nephelia- | 2009-11-14 18:16 | |
![]() | För att inte tala om bussfilerna, fy fan vad vi måste ha många personbilar i stockholm som faktiskt går i linjetrafik... | |
| En Garde Rob - Ej medlem längre | 2009-11-14 18:20 | |
![]() | ;-) | |
| caughtbock | 2009-11-14 18:20 | |
![]() | I Backa har de gjort bussfiler på hela littan, så borde det se ut överallt. Sjukt smidigt. | |