Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 389 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maja G | 2009-11-17 15:00 | |
![]() | Köper bara julklappar till barnen och mannen. Säger alltid att "detta året ska vi inte köpa så mycket", men det blir alltid för mycket ändå:) Barnen är stora och de tjänar ganska bra med pengar själva, men jag vill ändå köpa paket till dom och är väldigt noga att det är för samma summa till dom båda... Blir kanske 1500 kr till dom var ändå..Men det blir nog skillnad då om man får barnbarn i framtiden. Känner jag mig själv rätt så kommer jag överrösa dom med paket!!:) | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-11-17 15:35 | |
![]() | Inte ett öre till julklappar. Jag reser bort på det priset i stället. Jag uppvaktar mina barn, barnbarn och vänner då och då med besök och presenter. Vi kan överraska varandra med presenter och uppvaktningar utan någon naiv tradition en gång per år. Förresten, så gillar jag överraskningar - att få och ge spontant och oväntat. På julen har de flesta förväntningar att få något. Så himla naivt att köpa en massa onödiga prylar, som så småningom hamnar på någon loppis. Ingen av oss behöver något av de ting som affärsmännen just nu bjuder ut. | |
| Maja G | 2009-11-17 15:54 | |
![]() | sophistry: Det är det bästa jag vet att ge andra presenter, och helst då de minst anar det! Skickar vykort ganska ofta och tycker själv det är verkligen roligt då man blir ihågkommen bara si så där... Vi köper inga onödiga prylar till jul, utan det blir det barnen behöver och vill ha..Båda boysen har egna lghtr så dit finns det alltid något som fattas. Prydnadssaker och annat tjafs köps aldrig här | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-17 19:15 | |
![]() | Vi har ju rätt många barn så vi försöker hålla alla födelsedags presenter och julklappar på högst 500 per barn. Sen får deras syskon 100 kronor var att köpa för. Jag tycker det ändå är tokigt mycket pengar. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-11-17 19:29 | |
![]() | Svårt att säga en summa. Jag är mer av den uppfattningen att får jag träffa mina barn över julen och umgås och rå om dem så räcker det. Nu är de ju vuxna. Och samvaron är viktigast. Men i år har jag min prins, lilla Nisse och jag sätter ingen summa utan handlar det jag känner av hjärtat. Som passar just honom. Däremot ska jag hjälpa till att spara till framtiden. Köper lite då och då när andan faller på. Tror mer på uppskattning i det vardagliga livet. | |
| nettan23 | 2009-11-17 19:51 | |
![]() | Har inga barn :) Så nu blir det bara klappar till oss vuxna, vi har bestämt att vi köper för max en hundring var, så nu lägger jag bara en 500 hundring allt som allt :D | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-17 19:55 | |
![]() | Jag hatar att leta personliga presenter. Därför kompenserar jag med dyra. | |
| nettan23 | 2009-11-17 20:02 | |
![]() | Jag hatar att leta personliga presenter. Därför kompenserar jag med ett glatt humör :D | |
| Maja G | 2009-11-17 20:05 | |
![]() | Jag älskar att köpa personliga presenter. Därför kompenserar jag med tom plånbok | |
| Tess 08 | 2009-11-17 23:07 | |
![]() | Jag har aldrig räknat på hur mycket vi handlar för till varje barn... jag vågar nog inte. På julaftons morgon får barnen ett paket med kläder och ofta finkläder de kan ha på julaftonen samt kanske lite mer kläder eller så samt någon liten grej de kan fördriva tiden med fram till tiden för Kalle och tomten... Sen får de saker de behöver och vill ha, dock aldrig ALLT de önskat sig :) Sen köper jag en julklapp till sambon, mamma, syster och svåger med barn och sen till sambons syskon med familj och hans föräldrar... många paket blir det. Några är redan införskaffade :) | |
| raiker | 2009-11-19 09:18 | |
![]() | Tack för alla svar:) Tess jag gör likadant dom får fin kläder och ett spel på morgonen fast inte av mig utan av #tomte nissen" men det kan bli ett annat inlägg:) Jag är av den sorten som öser julklappar över barnen men vi har ingen släkt som ger dom något och visst vi ger ju inte heller bort massa smått till höger och vänster och då kan jag ge allt åt mina barn. men pratade med en kompis och dom har två barn och dom får för 500 kr var (och det är ingen "fattig" familj) och detta hörde min man så tänkte jag skulle få lite extra kött på benen om han nämner något när mina paket börjar rulla in hihi | |
| Axmed | 2009-11-19 12:14 | |
![]() | skryta med att ge mest till sina barn? vilka barn är lyckligast? de som får dyrast grejer eller? | |
| cave - Ej medlem längre | 2009-11-19 13:16 | |
![]() | Jag minns med fasa efter julen hur fröknarna på skolan bad varje barn att redovisa för vilken julklapp som var den finaste. Utgick från att varje barn fick många julklappar så man kunde välja ut vilken av alla grejer som var den finaste. Tycker föräldrar får skämma bort sina ungar hur mycket de vill, bara de ger barnen en god uppfostran. Ungarna ska inte gå runt och skryta om vad de fick. Barn ska tidigt lära sig att man bara kan skryta när man har förtjänat något. Såvitt jag vet får barnen samma fråga idag på skolorna och förskolorna. Så länge det är så tänker jag lära mina framtida ungar att ljuga ihop världens dyraste julklapp. Mina föräldrar blev oerhört stolta över mig när jag en dag kom hem och berättade hur jag hade ätit hemma hos en kompis vars föräldrar hade gott om pengar. Pappan i familjen hade frågat mig om jag inte var van att äta så fin mat när jag satt och kämpade med krabbklorna. Jag hade svarat att jag var mer van vid hummer men åt krabba då och då. Mina föräldrar var mycket lyckliga över att jag hade lärt mig visst hyfs klämt åt fanskapet. | |
| Tess 08 | 2009-11-19 16:59 | |
![]() | cave- INTE HÄR!!! Jävla strunt att fråga sånt!! Här är dom väldigt noga med att ingen ska behöva redovisa vad de gjort på sommarloven eller sånt heller då vissa inte har råd att fara någonstans och vissa åker utomlands varje år. Dessutom är det inte alla som firar jul så av hänsyn till dessa (också) så frågas inget om julklappar. | |
| mrperfect | 2009-11-19 17:01 | |
![]() | Man är inte en sämre människa för att man inte firar jul eller inte har juklappar *nu ljuger han igen den där perfa..............* | |
| A Dalton - Ej medlem längre | 2009-11-19 17:02 | |
![]() | Varför ska man skryta när "man förtjänat något" cave? Och varför lära barnen att ljuga - lär dem att acceptera sig och sitt samt inse vad som verkligen är värt något i stället..! Här varierar summan, dock samma till båda. Nuförtiden vill de bara ha pengar. | |
| Tess 08 | 2009-11-19 17:04 | |
![]() | Axmed- man behöver väl inte skryta med de dyraste julklapparna... här var ju frågan vad man spenderar ungefär på julklappar till barnen. Jag kan medge att vi någon gång kanske mer pratat tusenlappar än tusenlapp, men det handlar troligtvis om någon de behövt just den julen... Och kläder är rätt dyrt så det klart det blir tusenlappar om man handlar kläder för 600-1000 kronor och sedan några hårda paket. Har en kompis vars barn får dyrare julklappar än födelsedagspresenter och då kan det ju också dra iväg lite mer... Jag har en son som är född i december så vi (jag?) har varit noga med att det inte ska bli mindre julklappar (eller fördelsedagspresenter) och orättvist eftersom det inte är hans fel att han är född då... | |
| run-marie | 2009-11-19 17:26 | |
![]() | Tess, jag har ett barnbard född 20/12 och 2 barnbarn födda 31/12. Det blir naturligvis lite extra utgifter där också just den här tiden för det är klart de ska ha BÅDE julklappar och födelsedagspresenter. Det känns nog inte så kul för ungar som fyller år så nära jul, men det är ju inget att göra åt. Har en kompis som fyller på själva julafton och hennes mamma brukade alltid ha kalas för henne på våren när hon hade namnsdag, dels för att det inte gick att ha nåt den 24/12 och dels så att presentandet blev lite utspritt. Tycker jag var en himla bra idé faktiskt. | |
| Tess 08 | 2009-11-19 17:43 | |
![]() | Jag har en kompis som är född i december och den personen fick alltid höra att det inte blev så dyra presenter eftersom det snart var jul osv... rent ekonomiskt fick syskonen paket för mer pengar varje år än stackarn som fyller år i december. Därför bestämde jag att det ICKE ska bli så här. Bättre är väl då att antingen spara pengar under hela året för att kunna handla i december eller köpa grejer under hela året så att presenterna finns i december... | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-11-19 17:56 | |
![]() | 5000-10000:- per barn beroende på vad de önskar sig. Är inte så noga att det blir precis lika summa till alla 4 då de har olika behov/önskar sig helt olika saker. Sen är det lite olika, 2 av dem fyller ju nu i november och 2 av dem i februari. Har de 2 i november fått väldigt dyra grejor så blir det mindre i julklapp, lika som de två i februari inte får så dyra/många saker om det var mycket på julafton! :) Mina barn brukar få det de önskar sig, för då vet jag att grejorna används i alla fall!! | |