Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 389

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Liftactiv2009-12-18 19:05
Antal inlägg: 783

Medel är en sak, anledning en annan....

Krig är (konstigt nog?) bara en liten del av problemet. Det uppmanas till en mängd galenskaper i bl a Bibeln.

pion ekrot2009-12-18 19:07
Antal inlägg: 3340

Ja. Och hur definierar du religion?

Liftactiv2009-12-18 19:14

Men orka pion ekrot. Vad är du ute efter?

Test agoogle - fantastiskt! Första träffen om du inte vet hur....

sv.wikipedia.org/wik...i/ Religion

stefanpb - Ej medlem längre2009-12-18 19:19
Antal inlägg: 36

Liftactiv: Nu verkar du vara på en annan kurs. Att diskutera "galenskaperna" i Bibeln är inget som är lätt.Sådana debatter gör sig bäst då man har någon kunskap om ämnet.

micro1132009-12-18 19:21
Antal inlägg: 17542

Liftactiv
Hur kan man skilja ut julpysslet från den kristna traditionen jul? Vad det hela handlar om är ju en upptakt till att fira kristi födelse - julafton, och traditionerna är uppbyggda kring det.

Det du säger är ju bara att de delar du finner acceptabla och okej, skall vara okej -- men de som väljer icke firande gör fel och påtvingar sina barn någonting. När det i själva verket faktiskt är tvärtom -- ett icke firande är ju att inte göra något, medan vi lär in våra barn i den svenska kristna traditionen av julfirande.

Liftactiv2009-12-18 19:31

Nu hajjar jag inte vad du är ute efter heller stefanpb.... Jag anser att påtvingande av religion är av ondo pga det det står för. Varför stoppar du då in "Att diskutera "galenskaperna" i Bibeln är inget som är lätt.Sådana debatter gör sig bäst då man har någon kunskap om ämnet."? Om du visste hur många människor jag känt och känner som envist försökt tvinga mig att lyssna på det de anser vara det rätta - taget ur en (för mig) sagobok byggd på grymhet och galenskaper www.flashback.se/mag...ur -bibeln/ . Det är rätt galet =)

Liftactiv2009-12-18 19:47

Skillnaden är nog, micro113, att jul sedan länge inte är en kristen högtid i sig - visst, den bygger på kristendomen, men jag (och de flesta jag känner) firar den def. INTE religiöst. Det är en ledig långhelg, god mat osv. Det är inte så att man tackar Gud och prisar Jesus för den precis.... Ungefär som midsommar. Hur många firar den religiöst? Eller hur viktigt är det nuförtiden att sörja, gråta och må pyton under början av påsk?

En annan fundering jag har när det gäller religion: Jag har ett par ytligt bekanta som är Jehovas Vittnen. För några år sedan var vi på samma bröllop. De var inte med på själva vigselakten eftersom den skedde i svenska kyrkan. Jag undrar verkligen VARFÖR eftersom det är en så vanlig företeelse när det gäller religiösa? Är man så svag i sin religion att man inte törs gå in i en annans kyrka? Eller är man så rädd att bli sedd av Gud eller Jehova och tror att han ska skicka en direkt till helvetet? Eller hur funkar det?

micro1132009-12-18 19:57

Liftactiv
Julen är faktiskt fortfarande en religiös högtid, precis som påsken. Skall vi avskaffa religionen, så ryker de där lediga långa dagarna med god mat -- just därför att de hänger ihop med religionen och inget annat.

När det gäller midsommar och valborg så har det aldrig varit kristna högtider -- och firas alltså inte kristet, vare sig nu eller tidigare.

Att en tradition byter uttryck betyder inte att den byter förankring.

När det gäller Jehovas så vet jag inte beträder kyrkans rum, jag vet dock inte varför exakt.
Vad jag inte förstår är varför det stör dig. De beslut de fattar för sig själva och sina barn i det avseendet är högst personliga, och dem äger de rätt att fatta.

Klaga kan du göra när de nekar dig att gå i kyrkan, eller nekar ditt barn att julpyssla -- men fram tills dess utövar de ju bara sin religionsfrihet utan att påtvinga den på andra.

Liftactiv2009-12-18 20:09

Jag har inte påstått att vi ska _avskaffa_ religion micro113.

De som mest älskar att "säga emot" på den här sajten är verkligen duktiga på att lägga ord i andras munnar, hitta på vad de (andra) tycker samt raljera. Lite synd kan jag tycka.

stefanpb - Ej medlem längre2009-12-18 20:11
Antal inlägg: 36

liftactiv.Att påtvinga någon någon religion kan nog dr flesta av oss vara överens om är fel.Att jag som du skriver "stoppar in att diskutera galenskaperna" beror på att du skriver " Det uppmanas till en mängd galenskaper i bl a Bibeln " Att mäniskor som har en tro de anser vara bra berättar om den för andra är väl naturligt ? Att det sedan finns ngra som blir jobbiga är nog sannt.Men det finns sportfånar, datanördar djurtokiga mm mm.Även dom kan bli tjatiga.Att som du verkar göra , dra alla som har en tro över en kam verkar ganska inskränkt.

micro1132009-12-18 20:32

Liftactiv
Jag skrev inte att du sagt att vi skulle avskaffa religionen -- jag skrev att de helgerna rykerna om vi gör det, helt enkelt för att poängtera att det är kristna högtider -- även om du högst personligt väljer att inte se det så.

Man kan liksom inte välja på det sättet -- precis som den sekulariserade muslimen som firar ramadam fortfarande firar en muslimsk högtid trots att han är sekulariserad.

Jag ser fortfarande inte skillnaden på att du prackar på ditt barn dina kristna högtider i form av jul och påsk -- och på att Jehovas låter sina barn avstå från att fira dessa högtider.

På vilket sätt är ditt agerande en mindre form av indoktrinering? Varför har du större rätt i ditt styrande av hur barnet skall se och uppfatta omvärlden, och vad barnet skall delta i -- än föräldern som är Jehova?

Liftactiv2009-12-18 20:42

Kan vara för att i Sverige är det mer "normalt" att fira t.ex. jul med föregående trevligheter än att inte göra det. Vilket är _svenskt_. Jag kan inte tycka att det är okej att barn ska exkluderas pga föräldrars tro.

Vore det tvärtom - att de som tillhör en viss religion utesluts (t.ex. skolavslutningar i kyrkan - hemska tanke, man kan ju vara ateist eller muslim och då "kan" man ju inte gå dit, trots att ingen nekas) pga det så blir det ju ramaskri. Men när de väljer själv (nej, föräldrar, familjeheder osv. väljer det) då är det så helt okej.

dracena2009-12-18 21:13
Antal inlägg: 459

Liftactiv, särskilt tydlig var du inte i meningen du skrev i första inlägget: "Själv anser jag ALL religion vara av ondo om den på något vis påverkar någon annan än mig själv." Orden "på något vis" i meningen tyder på att du inte tror att någon annan än dig själv kan påverkas positivt av religion. Jag förstod så klart av resten av ditt inlägg var du försöker säga, jag bara påpekade var du hade kunnat vara mer tydlig.

Liftactiv2009-12-18 22:26

micro113: "När det gäller midsommar och valborg så har det aldrig varit kristna högtider -- och firas alltså inte kristet, vare sig nu eller tidigare."
- Jo
"Kristet midsommarfirande

Den kristna kyrkan knöt på 300-talet tidpunkten för midsommarfesten till den helige Johannes döparens dag den 24 juni (Johannes föddes enligt Lukasevangeliet sex månader före Jesus och firas därför sex månader före jul).

På flera språk kallas helgen för Johannesdagen eller Sankt Hans, men på svenska med flera språk kallas den alltjämt midsommar."

"Kyrkan har tagit sig an midsommarfirandet på många sätt. Inte så sällan är det kyrkan som idag står bakom många av de arrangemang som firas under midsommar."

osv.

-Nephelia-2009-12-18 22:51
Antal inlägg: 1217

Garvar.. men shit sorry, men allvarligt, låt folk tro vad dom vill, göra hur dom vill med diverse högtider, acceptera att vi är olika, i grund och botten är vi alla människor med grundläggande mänskliga behov, huvudsaken är väl att vi inte skadar varann, att vi kan leva i frid och samförstånd som människor på planeten jorden?

pion ekrot2009-12-18 22:56
Antal inlägg: 3340

Nep: Ja, verkligen! Tack för ditt första inlägg i denna tråden också.

Liftactiv2009-12-18 23:01

-Nephelia-:
Låter underbart fint! Men hur ska det gå till? Människor skadar varann precis hela tiden i Guds och religionens namn....

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-18 23:08
Antal inlägg: 4429

Jag har inte läst hela tråden och ber om ursäkt för det-Nu har mina döttrar landat. Dom ligger alla tre och andas i varandras nackar just nu för att dom ville sova i lekstugan.

Dom tre töserna, är en kort idag. Den fjärde kommer imorgon (med en gran har vi som är övergudar bestämmt)

Oavsett tro. Oavsett retorik, Oavsett rätt och fel...

Härhar vi 4 superstjärnor som hungrar efter strålkastaren men som ALDRIG skulle kasta en person framför en annan. Gällande miljö, ras, religion, uselt betapetande...

Vad är det vi pratar om? Hur tappar vi det förstånd vi begåvas med som barn?

Jag vet att jag inte håller mig till tråden alls. Men jag vill förmedla en känsla som kanske kan vara mer än en tråd.

mrperfect2009-12-18 23:29
Antal inlägg: 11437

Ja tänk om vi kunde leva i samförstånd och Fred, men det kan vi ju inte, förutom maktgalenskap och korruption är religion eller åtminstone att man i religionens namn ägnar sig åt meningsskiljaktigheter på det våldsamma sättet en av orsakerna till att det är eländigt på många håll. Om någon såg programmet om Idi Amin och Uganda häromdagen? Där pratade man om att ( för det är ju så det fungerar i Afrikanska länder) det hade förekommit massakrer på folk som int etillhörde rätt stam, det är ju ett fjärde exempel på orsaker. Åter till religioner. En klok person som var agnostiker ( min far ) sade att han trodde inte på en högre makt ( men var förstås inte säker eftersom han var agnostiker) men att många människor upplever ett stöd från religionen, de kan få kraft därifrån tack vare sin tro. Det är en positiv del, en annan positiv del är att många av kyrkans personer ägnar sig åt hjälp till folk som har det svårt, detta behöver inte alltid vara ekonomisk hjälp.

För övrigt håller jag i mångt och mycket med om trådskrivarens inledning och förstår inte varför man måste definiera religion, det har väl var och en som är över 15 en intuitiv uppfattning om? Om inta annat så finns det dels Wikipedia och dels har jag för mig att jag på fri hand utfört konststycket att definiera religion i en tidigare religionstråd, vilken jag för övrigt anser att man borde ha fortsatt på. Men jag har förståelse för att alla inte har den kollen :)

Incubation2009-12-18 23:30
Antal inlägg: 257

Liftactiv: "Att "tvinga" sitt lilla, ofta oförstående, barn att inte delta i julmyset på dagis för att man är Jehovas t.ex. Är det verkligen "rätt"?"

Är det mer rätt att tvinga sitt lilla, ofta oförstående barn till att fira sån skit som jul? Nej, det tycker jag sannerligen inte. Julen är inget annat än kommersiellt, mysa med familjen ska man kunna göra vilken dag på året som helst. Och om det dessutom ska vara religionsfrihet i det här landet ska man ju inte behöva bli tvingad till varken julmys eller skolavslutningar i kyrkan.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?