Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:08 | |
![]() | Väldigt tråkigt. En mycket svår motgång för dom inblandade då dom dessutom bor i den delen av sverige som har drabbats hårdast och sitter på erfarenhet i den bransch som är drabbad hårdast. Jag hoppas att det finns ett bra omställningsprogram för dom som är kvar. Sen blir jag inte direkt förvånad. En serie är inte nog att bära ett eget märke. Deras bilar var fantastiska men allt annat än revolutionerande. Så visst är det väl ett företagsmässigt klokt beslut, men det gör ont i mig för dom som får gå. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:11 | |
![]() | micro113: På vilken sätt har Maud gjort fel i SAAB-affären? | |
| YamahaJet | 2009-12-18 17:12 | |
![]() | Vet inte exakt vilka girigburkar du syftar på, men det har gått många tusen drabbade arbetare på varje girigburk som strukit med under finanskrisen, och de hade varit mångdubbelt fler om inte för statliga interventioner. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:16 | |
![]() | Kan iaf inte fatta hur staten kan ha nån skuld i denna affär... | |
| Lellopapp | 2009-12-18 17:17 | |
![]() | När staten gick in och försökte rädda varvsindustrin på 70-talet blev det en lång, dyrbar konstgjord andning. Forskare kom efteråt fram till att det hade varit billigare för staten att ge varje varvsarbetare en miljon direkt i handen. Det var mycket pengar på den tiden. | |
| veggie_d | 2009-12-18 17:24 | |
![]() | Jaha, det var det. Man fick ju gå hem tidigt från jobbet idag i alla fall.. trist som fan, speciellt med tanke på vad vi hade i pipelinen för de kommande åren. Riktigt fina grejor, och utanför mitt fönster stod två av de nya 9-5:orna och glänste.. modellen som så sent som idag fick betyg av EuroNCAP: en av de bästa bilar de någonsin testat. Det blir väl lite samlarvärde på de där bilarna nu kan man tänka. Val nästa år, och det kommer bli första gången jag röstar blankt. Vänstern är helt otänkbar, och Maud Olofsson är sannolikt den sämsta näringsminister ett land kunnat ha oturen att drabbas av. Mona eller Maud? Ingendera, thank you very much. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:26 | |
![]() | veggie_d: Vi lider med er... | |
| YamahaJet | 2009-12-18 17:33 | |
![]() | Lellopapp, lustigt att du nämner varvskrisen - det var inget isolerat problem för Sverige utan hela världen som då satte in statligt stöd, men de svenska resurser var otillräckliga jämfört med omvärldens subventioner, och i synnerhet Japans. Ryktesvägen har jag även hört att Europas länder enades om att dra tillbaka de statliga stöden, medan det endast kom att bli det naiva Sverige som efterlevde överenskommelsen. Nåväl, fruktansvärt synd med Saab. Många köpare har nog avvaktat den nya 9-5 men även ett beslut i ägarfrågan. Jag är övertygad om att försäljningen hade ökat kraftigt i den nya modellen som utmärker sig kraftigt positivt jämfört med många konkurrenter. Hade själv seriösa köptankar på grund av dess moderna design och för att det hade känts som jag pekade finger åt Maud med "bilar som ingen vill ha" då. | |
| pustan - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:34 | |
![]() | veggie_d - AMEN! | |
| veggie_d | 2009-12-18 17:34 | |
![]() | Det är ju, för min del, bara ett jobb. Fast jag ska vara ärlig och säga att det är det klart roligaste jobb jag någonsin haft, så av den anledningen svider det ju. Det tråkigaste är annars den närmast kompakta flod av missinformation som medier (i synnerhet de svenska) spytt ur sig: saker som att SAAB skulle gått med förlust i 20 år och annat bullshit. Hade de tänkt längre än deras korta näsor räcker, så hade de naturligtvis insett att ingen, framförallt inte ett bolag som GM, behåller ett dotterbolag som går med förlust i två decennier. Det fanns _anledningar_ till att de "höll oss under vingarna", bland annat att SAAB stått för chassiteknologi, fyrhjulsdrift, säkerhet och elsystem till alla GM:s modeller.. ska bli mycket intressant att se hur det går för Chevrolet Volt nu, med tanke på att mycket centrala delar i den utvecklas av oss. Mycket smutskastande och svarta rubriker av "journalister" och "experter" som skiter fullständigt i huruvida det de skriver har någon form av sanningshalt eller ej.. det är klart att vi har tagit stor skada av det. Jag kan inte låta bli att undra om saker och ting hade sett annorlunda ut nu om folk hade haft lite skrupler och moral. | |
| veggie_d | 2009-12-18 17:37 | |
![]() | Yamaha: du hade gjort helt rätt om du köpt en. Jag har kört den, och kan lugnt säga att det är den överlägset skönaste bil jag kört. Och jag har kört många, även sådana som varit åtskilligt dyrare. | |
| skogstorparn | 2009-12-18 17:42 | |
![]() | trist som fan..nu när saab äntligen efter 60år tillverkar riktigt bra bilar!! | |
| veggie_d | 2009-12-18 17:44 | |
![]() | Skogstorparn: och då skulle du bara veta vad vi hade på gång, nu när vi äntligen sluppit GM:s centralstyre :/ | |
| PowerYoga | 2009-12-18 17:46 | |
![]() | Jag beklagar alla som förlorat sina jobb, fy vad tråkigt. En fantastiskt bra och komfortabel bil, har haft en 9:3a. | |
| Robbanov - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:47 | |
![]() | Farsan hade en 900 Turbo. Den var grym. | |
| pms | 2009-12-18 17:50 | |
![]() | Min man jobbar på SAAB så trevligare jular har man väl varit med om. Men optimist som jag är så brukar det lösa sig, men man får nog vara beredd på en flytt igen vilket känns jobbigt med tanke på barnen:0(( | |
| Mincie | 2009-12-18 17:51 | |
![]() | Mycket trist!!! | |
| YamahaJet | 2009-12-18 17:53 | |
![]() | Veggie, berätta lite om det ni hade på gång? Det känns som nån släkting har dött eller nåt. Jag ville gärna se en fortsättning på Saab-eran och även om jag starkt vurmar för hela Sveriges exportindustri så slog hjärtat extra hårt för Saab, kanske mest för den oförtjänta skit den tagit av det svenska folket och politikerna. Jag sitter fortfarande och hoppas på att detta trots allt inte är dödsstöten utan att Saab lever kvar ett tag till, åtminstone för att hinna lansera nya 9-5. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-18 17:55 | |
![]() | Jag hade också en SAAB, köpte den begagnad för 5000 spänn. Den bilen höll igenom ALLT. Jag bytte drivknutarna på den en gång och sen var det lite allmänt pyssel med den, men i övrigt så bara gleeeed den förbi med med beröm godkännd genom varje besiktning. Det var näst intill en sorg när den blev för liten och fick säljas till skroten. Jag näst intill älskade den bilen som för övrigt var billigare än syrrans barnvagn. | |
| skogstorparn | 2009-12-18 18:03 | |
![]() | kanske man skulle slängt skygglapparna tidigare och insett fakta..saab har aldrig varit speciellt lönsamt..alllt(men nästan)kan man man ju inte skylla Maud för | |