Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 500

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Nephelia-2010-01-02 14:49
Antal inlägg: 1217

Självklart kan man vara ivrig och engagerad så att det syns och känns, då känns det som att diskussionen verkligen tas på allvar, men det väsrta jag vet är när folk försöker slå i mig att deras åsikt är just den rätta, genom att höja röster och slå nävar i bord. Jag har dåliga erfarenheter av diskussioner som balat ur, rejält. Visst kan man låta bestämd och inte mesa, men man måste också kunna föra diskussionen vidare på att så pass lugnt sätt, att det inte ballar ur totalt. Och känner man inte personen väl, så kan man ju bli skraj, när denne börjar visa tecken på att inte kunna hålla sig till ämnet och diskussionen på att sakligt sätt, snart börjar det kanske flyga saker...osv. Återkommer, nu ska jag göra lite annat emellan : )

Rob Gubbrock - Ej medlem längre2010-01-02 14:50
Antal inlägg: 527

Satyra 2010-01-02 14:39
"Hej igen Rob - det var en kort paus du gjorde. Allt bättre nu? :-)"

Ja, allt är bra. Lite jobbigt att du och Nettan bråkar hela tiden bara. :-)

Satyra2010-01-02 14:54
Antal inlägg: 4561

Nephelia - Ja, tror att många känner som dig och det gör även jag till dels - i alla fall om den andra blir rent elak och verkar fysiskt hotfull, men min gräns för när jag känner så ligger nog ganska rejält högt jämfört med andras, verkar det som.

Det är nog faktiskt enbart i kärleksrelationer jag kan känna en sådan rädsla i en diskussion som "urartar" på det sätt du beskriver - i andra sammanhang gör det mig inget, tycker snudd på att det är kul. :-O ;-)

Satyra2010-01-02 14:55

hehe Rob. ;-)
Bra att det är bättre hur som helst. :-)

Satyra2010-01-02 14:56

Jag ska också försöka göra lite annat en stund - så ni vet - om någon skriver här och jag inte reagerar på en stund.
Så ni inte tror jag är konflikträdd, menar jag. ;-)

Tvålis - Ej medlem längre2010-01-02 14:59
Antal inlägg: 4429

Det gör väl inget om folk gnabbas? Det är ju ett lite mer lättsamt forum. Sen kan man ju se hur utvecklande det är, eller inte...

Minta2010-01-02 15:04
Antal inlägg: 20042

Det får gärna vara högt i tak, det ska helst vara det, men det värsta jag vet är när det går till personangrepp. Jag hade en kompis som flera gånger gick till personangrepp mot mig inför andra människor, ute på lokal eller hemma på fest för att jag hade fel politiska åsikter och uttrycket fel åsikter enligt hennes bok. Hon är mycket åt vänster och jag anser mig själv inte vara moderat precis, och det tog kål på vänskapen. Tredje gången blev en gång för mycket.

Satyra2010-01-02 15:10

Tvålis - jag vet inte om jag känner att ett samtal egentligen behöver vara direkt utvecklande för att vara berättigat som sådant. Det är ju många samtalsämnen där man inte kommer fram till något egentligen. Jag tycker ofta ändå att själva samtalet i sig är roande, vare sig det "ger" något i slutänden eller inte, så att säga. ;-)

Minta - ja, nej, det är trist - om det blir till någon slags återkommande pikande, på det sätt du beskriver det, eller som jag uppfattade din beskrivning som i alla fall. Om man känner att man ständigt måste försvara sig mer eller mindre.

Men däremot har jag inga problem med att "ta" personliga diskussioner i stort. Och det verkar ju också vara lite av ett problem för de flesta - så länge diskussioner håller sig på lite avstånd från det egna jaget så funkar det, men blir det mer personligt så tar det stopp. :-O

Minta2010-01-02 15:13

Jag tycker att diskussionens vågor kan gå höga, men i detta fall fick hon utbrott mot mig vid flera tillfällen enbart på grundval av mina åsikter, det handlade inte längre om argument, utan om personangrepp och hon har aldrig bett om ursäkt och då kan man inte längre anse sig vara vänner.

Minta2010-01-02 15:16

Där går i alla fall min gräns. Jag tyckte att det var hon som inte tålde att hennes vänner hade andra åsikter än hon själv, utan fick utbrott. Jag gillar tydligen inte när det blir SÅ personligt. Respekten för den andras åsikter ska helst finnas i botten.

Satyra2010-01-02 15:25

Absolut Minta - även om man inte håller med så får man ju lov att acceptera att andra inte håller med en själv heller.

Och blir diskussionen på det viset att det inte längre alls är en diskussion utan enbart personangrepp, ja då är det ju bäst att lägga ned vidare diskuterande, om det går. Vilket tydligen inte gick i det fall du beskriver och då förstår jag att du inte har lust att kalla henne vän längre.

Tvålis - Ej medlem längre2010-01-02 15:25

Jag uttryckte mig inte tydligt där. Jag menar just det att det kan vara utvecklande, eller inte, det spelar inte så stor roll:-)

Satyra2010-01-02 15:27

aha Tvålis - sorry för att jag misförstod dig.
Läste förmodligen slarvigt - så går det när man är som mig, en ivrig, hetlevrad människa som inte bara kan ta allt lugnt och sansat och metodiskt. hehe ;-)

gnill2010-01-02 15:37
Antal inlägg: 1942

Jag gillar debatter men tycker det är outhärdligt när man fastnar så att samma sak bara upprepas. Jag försöker i så fall stanna vid "let's agree to disagree" men många verkar inte kunna det. Det är en konst att kunna avsluta en debatt/diskussion, och jag har inga problem med at sluta när det känns som det uppsått dödläge, men hur får man andra att sluta? Jag vet några som inte kan ge sig förrän jag tycker som dem, vilket ju ibland bara inte kommer att hända.

Tvålis - Ej medlem längre2010-01-02 15:45

Ibland så har en diskussions dött på utveckling för mig, och då bara lämnar jag den. IRL och här. Det finns ingen mening för just mig att diskutera efter det att det för mig har blivit tydligt att jag saknar all mottaglighet och den med en annorlunda uppfattningen likaså. Däremot kan det hända att jag diskuterar saker som vi diskuterar hör IRL, för att jag känner att ett Forum på internet väcker mer känslor än vad det får plats med i en så platt dialog som den skrivna.

Satyra2010-01-02 16:37

gnill - ja det är nog en konst - tror jag är rätt dålig på den. :-O ;-)

Fast det kanske är samma sak där, att gränsen även är olika för när man anser att det inte är någon mening på något plan överhuvudtaget att fortsätta? Den ena tycker att det är nog nu - och den andra tycker fortfarande att det är kul att dividera vidare?!?

Tvålis - så kan jag också göra - både avsluta en diskussion om det känns som att springa i motvind ENBART och också fortsätta en diskussion från nätet till RL av samma anledning som du.

El Gronde2010-01-02 17:10
Antal inlägg: 205

Jag är inte det minsta rädd för att ta en hetlevrad diskussion, varken här eller IRL. Kan dock tycka det är irriterande med folk som för sakens skull alltid skall sätta sig på tvären och tycka annorlunda - det känns omoget och tråkar ut mig. Sen tycker jag man både här och i verkliga livet skall lära sig att skilja på sak och person, annars blir diskussionen meningslös. Jag ser ofta hur folk väljer att på rutin angripa någon de bestämt sig för att inte tycka om, utan att ta till sig det de skrivit. Trist och korkat beteende.

Rob Gubbrock - Ej medlem längre2010-01-02 17:12
Antal inlägg: 527

Du är inte bättre (eller sämre) än ditt senaste inlägg. :-)

Fin spång - Ej medlem längre2010-01-02 17:19
Antal inlägg: 20

Hade en jobbarkompis en gång som ALLTID måste sätta sig tvärsför oavsett ämne - och då handlade det inte om (kreativa) diskussioner där ståndpunkterna var olika utan gräset var i hennes värld rött eller rosa. (Dock inte pga färgblindhet, if you get my drift). Fullständigt meningslöst och ointressant att ens prata med henne...

Fö har jag svårt för kappvändare (som ska hålla med kompisar, chefen, den snygge :)) - oavsett om det är på nätet eller irl. Att man förstås kan ändra åsikt är en annan sak.

Själv kan jag bli lite upprörd när jag diskuterar, speciellt när "den andre" inte fattar vad jag menar (vilket är lätt hänt när man skriver på forum eller msn), men arg? Nee :)

Satyra2010-01-02 17:21

El Gronde - Men hur vet man om människan ifråga verkligen HAR en åsikt som går emot eller bara sätter sig på tvären för sakens skull? ;-)

Är det människor man känner sedan gammalt och vet ungefär hur de brukar fungera så kanske man kan klura ut det, men såhär tex. via ett forum bland främlingar - jag känner ingen här så pass bra att jag bestämt kan säga att någon skulle sätta sig emot mina åsikter vare sig bara för sakens skull eller på rutin. Men ni andra kanske är mer Betaforum-luttrade än mig, så ni har bättre koll?! hehe

Om diskussionen ÄR en rent saklig, objektiv diskussion så ska man ju såklart hålla den just saklig och opersonlig men många diskussioner är ju av personlig art också - om inte helt så till dels. Politik t.ex. För mig är det så att om en person har en specifik politisk åsikt i stort och/eller i sak, så säger det något om personen i sig.

Kan inte så här på rak arm komma på något jag brukar diskutera som inte är personligt på något vis. Skulle vara om man diskuterar rena faktafrågor, men sådana brukar tråka ut mig istället, så det gör jag inte så ofta. ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?