Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 20 145 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
katalias - Ej medlem längre | 2010-01-07 12:21 | |
![]() | Jag hade akvarium när jag var barn. Pappa lärde mig sköta det, men jag tror aldrig jag ville ha ihjäl nån fisk. Det var först när de redan gått belly up som vi spolade ner dem. Men jag skulle tro att det säkraste och snabbaste sättet att döda en guldfisk på helt enkelt är att hugga huvudet av dem. Eller? Barbariskt är det väl definitivt, men även humant eftersom de dör bums och inte lider. Detsamma borde väl gälla ormar, om man nu absolut vill ha ihjäl sin. Lägga i frysen är en udda variant och om jag förstått det rätt var det inte riktigt meningen att ormen skulle dö? Nå, jag har hört att det tydligen ska vara ganska "skönt" att frysa ihjäl om man är människa. Vi kan väl hoppas att ormen också gick hädan med sådan känsla. | |
mrperfect | 2010-01-07 12:31 | |
![]() | Att inte kontakta en djurpark eller veterinär för råd tyder på total ansvarslöshet. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-01-07 12:32 | |
![]() | hans mobil kanske inte hade täckning, mr perfect. | |
Satyra | 2010-01-07 12:41 | |
![]() | Har ju lite svårt att avgöra nätledes tydligen, om folk menar allvar eller är ironiska/driver med en på annat sätt, men jag tänker återigen försöka förutsätta att det som sägs är det som faktiskt menas och då känner jag angående ämnet först och främst att OM man skaffar husdjur, i vilken storlek de än må vara, så får man väl för fan se till att sköta om dem under deras normala livslängd. Och kan man absolut inte det så är väl en omplacering nästa alternativ. Och går ABSOLUT inte det heller så bör man ta större djur till veterinär för avlivning och djur av den art som nämns här är det väl lättast och bäst att vrida nacken av - snabbt som fan?!?! En orm vet jag i och för sig inte om det är möjligt att enkelt göra så med, men alternativet katalias ger är väl då lämpligast - halshuggning. "först koka en nål (för att ta död på bakterierna), sedan skonsamt köra nålen genom guldfiskens hjärta" Vad är vitsen med att först koka bort bakterierna, innan man kör nålen i fiskhjärtat? Men jag får väl, fast jag inte vill, försöka anta att just det var ett skämt/ironi?! :-O | |
apbur | 2010-01-07 13:15 | |
![]() | Tycker inte alls det är så svårt att fantisera ihop hur man på mest skonsamma sätt dödar ett djur. Alla djur som håller förhållandevis liten storlek kan man döda ganska smärtfritt genom att hugga av huvudet. Gärna bedöva först genom ett hårt slag i huvudet, men det måste vara tillräckligt hårt och snabbt. Hur som helst så stämmer det illa att det mest humana är att avliva djuren hos veterinär. Jag har haft råttor, djur i den storleken går ingen trevlig död till mötes när de får en ganska tjock kanyl inkörd i buken. Fruktansvärt smärtsamt. En finare kanyl används inte då det tar så lång tid att ge injektionen. Man kan bedöva det lilla djuret med en lagom dos i nackskinnet innan den slutgiltiga sprutan ges men man bör vara ganska medveten om att lugnande i hög dos stressar djur. De förlorar kontrollen men kan inte förmedla sig eller röra sig. Alla som har varit med och sövt människor vet att många somnar ganska traumatiskt. Man avslöjar gärna sina djupa familjehemligheter medan man ligger där totalt hjälplös. Man kommer dock inte ihåg något när man senare vaknar upp ur narkosen (ja, jag är lite elak som avslöjar sånt). Klubbning eller halshuggning är det bästa. Jag som ägare klarade dock aldrig av det. Kloroform är poppis bland smådjursägare. Dock är det farligt om man inte hanterar det på rätt sätt och dessutom förbjudet. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-01-07 13:37 | |
![]() | Satyra - det har du rätt i, att det är svårt att tyda vad som är ironi och skämt eller inte i ett forum som detta. T.ex. - menar du på allvar att en guldfisk bör omplaceras i första hand? Och menade jag verkligen att man skall vara så ordentlig så att man steriliserar en nål innan man kör in den i guldfiskens hjärta? (här tänkte jag humanistiskt, skulle jag vilja bli avlivad med en steriliserad nål framför en smutsig, ja absolut!) Frågorna är många, och svaren desto fler! Att vrida nacken av en orm tror jag är svårt. Att klubba ihjäl en orm kräver väl en viss erfarenhet misstänker jag (hur hårt behöver man slå?). Att frysa ner den framstår som dumt, särskilt om den är välmatad och av en sort som faktiskt har utvecklats för att klara av att gå i idé. Mitt upp i all förvirring vill jag påpeka, och framhäva mig själv, att jag faktiskt tidigt rekommenderade att outsourca själva avlivandet till av samhället utsedda bödlar, lämpligen veterinärerna. Håller dock med apbur, ibland är det inte alltid särskilt humant. Min stackars undulat fick en nål av både kaliber och innehåll som var avsett för att avrätta en häst. Nog gick han (undulaten) en säker död till mötes, men det är ju lite "overkill" ändå tycker jag (obs inget skämt även om det var fyndigt av mig). | |
Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-01-07 14:35 | |
![]() | Bästa tråden! Bra början på året! :D | |
Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-01-07 15:31 | |
![]() | NEEEEJ! Låt inte denna tråd dö nu, för guds skull! | |
Satyra | 2010-01-07 15:54 | |
![]() | Steve - hehe, mm, jag menar faktiskt allvar med att en guldfisk bör omplaceras i första hand, om det är möjligt. Har själv tagit emot en akvariefisk som behövde omplacering. ;-) Jag är nog dock en ovanligt "blödig" individ. Som barn ägnade jag halva somrarna åt att rädda diverse insekter som blivit instängda/fallit i saftglas etc. :-O ;-) | |
oddball63 - Ej medlem längre | 2010-01-07 16:05 | |
![]() | sjukt!! koka va??? är de ingen som fiskar längre? bara o ta tummen under hakan på fisken o bryta uppåt. snäpp va guldfisken död utan o få en skållning av den värsta grad. | |
Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-07 16:13 | |
![]() | Knäpp tråd. *asg* :) | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-01-07 16:38 | |
![]() | Men Hallå........grymt hit och dit. När det gäller amfibier och kräldjur= kallblodiga! det är vanligt förekommande vid uppfödning att defekta djur avlivas i frysen, djuret ifråga somnar bara in. fryser inte ihjäl på samma sätt som ett varmblodigt djur. | |
Lill-IT | 2010-01-07 16:40 | |
![]() | Jag dödar ofta med kokning. Hummer, krabbor, kräftor och guldfiskar. Koka upp vatten, plums i med djuret, håll det nere med en hålslev och vips är det dött. Håller med (vem det nu var som skrev det) att det är grymt att gå till veterinären och avliva smådjur. Var där med en kompis dotters hamster som blivit svårt sjuk.. och den skrek!! av smärta av sprutan. Jag visste inte ens att de kunde skrika. Det var otäckt. När jag hade duvor fick grannen nacka dem för mig när de av någon anledning behövde flytta till duvhimlen. Det fixade jag inte själv. När mina eller mina föräldrars hundar blivit gamla och/eller sjuka och det varit dags att fara till den stora lyktstolpen i det blå, så har jag åkt till veterinären och så har de fått lugnande och sen två sprutor. Fruktansvärt, men det är ens förbannade plikt att både avgöra när det är dags och vara med enda till slutet, tycker jag. Mina kattor har alla blivit "missing in action". Det vill säga de har gått ut en dag och aldrig återvänt. Samtliga har uppnått hög och aktningsvärd ålder. | |
Binebone | 2010-01-07 17:07 | |
![]() | När jag va lite hade jag x antal hamstrar, och dom dog alla av sig själva. Man kom hem en dag från plugget så hade dom krupit in i sitt hus och dött där. Våra fiskar spolade vi ner i dass när vi ledsnat på dom. En gån frös jag och en gammal kärlek ner tre grodor och tinade upp dom igen, bara för att vi hade hört att dom skulle överleva det. Och det gjorde dom oxå, två av tre iaf =) | |
apbur | 2010-01-07 17:13 | |
![]() | Jag brukar kasta ned mina katter från balkongen för att se om de överlever. Det sägs ju att de har nio liv. | |
Stubin | 2010-01-07 17:14 | |
![]() | Enligt djuraffären där jag handlar mina fiskar så är det mest skonsamt för fisken om man kokar upp vatten och släpper ner dom med huvudet före dom dör direkt. Varför spola ner en levande fisk i toan? | |
Satyra | 2010-01-07 17:16 | |
![]() | "Våra fiskar spolade vi ner i dass när vi ledsnat på dom. En gån frös jag och en gammal kärlek ner tre grodor och tinade upp dom igen, bara för att vi hade hört att dom skulle överleva det. Och det gjorde dom oxå, två av tre iaf =)" Hm ... Förstår mig inte på den formen av livsnonchalans. :-/ | |
Satyra | 2010-01-07 17:19 | |
![]() | apbur - sådär tydlig skriftsarkasm/ironi förstår till och med jag. ;-) | |
Binebone | 2010-01-07 18:30 | |
![]() | Det brukade vi inte. Men min brorsa brukade kasta ut våra katter från balkongen då dom jämt va in och pinka på just hans rum. Men det står inte jag för! | |
leker | 2010-01-07 19:55 | |
![]() | Lill-IT: det med katter.. Lite OP men.. Min gammelkatt gick iväg en dag och var borta i 4 dagar, jag trodde som du att han hade gått iväg för att dö i frid. Dock gick man ju runt och vrålade som en stucken gris efter gubben. Å helt plötsligt satt han på trappen, utmärglad och redo för att dö. Så han valde att återvända och dö hemma. Såklart ringde jag vet. det var på helgen och resan till jour hade plågat honom något fruktansvärt, då han var MYCKET åksjuk. Beställde tid för avlivning när jag insåg att han skulle dö, han dog i min famn innan det var dags att åka. Känns alltså som han kom tillbaka för att han ville dö hemma ändå och kände sig trygg här. Så det blev ett vackert slut för oss alla på något sätt :) :( | |