Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 483

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792010-01-19 23:21
Antal inlägg: 1192

Om du inte får lämna tillbaka telefonen, så kan du ju alltid försöka sälja den vidare. Pröva med t ex Tradera. Annars så kan du ju kontakta Sverker Olofsson på Plus. Hoppas att det löser sig, lycka till.

Gilena2010-01-19 23:30
Antal inlägg: 7250

Tack alla för goda råd! Jag hoppas såklart att de tar tillbaka den och att de är tillmötesgående och trevliga - vilket självklart jag tänker vara när jag är där. Isåfall kommer de säkert att tjäna på returen eftersom jag förmodligen kommer att köpa en ännu dyrare telefon i nästa läge - förutsatt att den har det som jag vill ha :-)

Gilena2010-01-20 19:38

Jahapp - här kommer den rafflande upplösningen på mitt dilemma! :-)

Elgiganten skötte sig exemplariskt! De frågade vad som var fel när jag ville häva köpet. Jag förklarade att det inte var den mobil som vi behövde och trott oss köpa, att funktionerna inte var de som vi önskat.
-OK! sa trevliga killen, synade mobilen, stämplade kvittot, och jag kunde kvittera ut cash i handen. Säljaren från igår hjälpte oss att avsluta det ingångna abbonnemanget, och erbjöd sin hjälp att hitta en annan mobil som skulle passa bättre!

Tummen upp alltså för god service och trevligt bemötande!

kajix2010-01-20 19:44
Antal inlägg: 7767

Kul!

Och bra att du skrev hur det gick.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-20 19:45
Antal inlägg: 456

Det är fördelen med att handla på större kedjor. De brukar inte tjafsa om småsaker.
Skönt att det fixades för er:-)

ramsay - Ej medlem längre2010-01-20 19:46
Antal inlägg: 9204

ah vad bra:)

mrperfect2010-01-20 20:20
Antal inlägg: 11437

Jag visste det, det lönar sig att klaga ifall man handlar hos seriösa säljare. Annars skulle de få dåligt rykte.

Minta2010-01-20 20:22
Antal inlägg: 20042

Telenor struntar i sitt rykte.

slånbär2010-01-20 20:43
Antal inlägg: 5539

Det var tur att du köpte just där då dom är dom enda där man faktiskt kan lämna tillbaka en vara som är upp packad och använd. Det räcker med att man inte kände sig nöjd. På andra ställen får man oftast lämna tillbaka men med typ 10% avdrag på priset.
Däremot är händer det ju nu och då att dom packar om grejerna och säljer som nya till intet ont anande kunder. Folk har köpt ny kamera eller mobil som varit full med andras grejer. Baksidan av den goda servicen kanske?

Minta2010-01-20 21:04

Min då 18-årige son blev påprackad en mobiltelefon "på gatan" eller i ett köpcentrum av Telenorsäljare. Han ångrade sig genast och skickade tillbaka förpackningen oöppnad och åberopade ångerköp. Jag vet att ångerköp inte gäller vid sådan försäljning, men de erbjöd två veckors ångertid enligt deras avtal. De hade dock en metod att klara sig undan det; de hävdade att telefonen inte var i nyskick och hävde därför inte köpet. Det känns lumpet när man inte ens sett telefonen eller öppnat förpackningen. De är så stora att de struntar i sitt rykte.

ramsay - Ej medlem längre2010-01-20 21:18

konsumentköplagen är tvingande och kan inte avtalas bort till näringsidkarens fördel. men visst, skönt att slippa hota m konsumentombudsmannen.

till minta, jag förstår inte. dom "erbjöd två veckors ångertid enligt deras avtal"? om ni har det avtalet så är det ju klappat å klart. eller accepterade inte din son det? avtalet gäller ju den telefon ni köpt, ny eller gammal.

Minta2010-01-20 21:26

Nej, de hävdar att telefonen inte var i nyskick när den skickades tillbaka och därmed behöver de inte ta tillbaka köpet. Jag hade kontakt med flera instanser, konsumentverket och Internet- och telestyrelsen (eller något sådant) och Telenor hade lagen på sin sida. Det var upp till min son att bevisa att telefonen var i nyskick när den skickades tillbaka. Och vi vet ju att den var det, eller rättare sagt att vi inte ens öppnat förpackningen. Så rättsläget var klart, det var till Telenors fördel, men de var ju inte rädda om sitt rykte.

Minta2010-01-20 21:28

Konsumentköpslagen gäller tydligen inte i de fall telefonförsäljaren står "på gatan", de har inte elsn lagstadgad skyldighet att erbjuda ångervecka.

ramsay - Ej medlem längre2010-01-20 21:40

nej, ingen skyldighet (det har heller inte butiker när vi talar ånger och inte fel) men möjlighet att erbjuda ångervecka. ja, bevisläget kan vara svårt. tråkigt.

Jesper M2010-01-20 23:28
Antal inlägg: 1332

jag jobbar i butik med bland annat mobiler och har varit med om liknande grejer. och NEJ du har ingen rätt att häva köpet, inte på grund av det du har skrivit iaf då säljaren inte klart har gett dig fel info.

men om du går tillbaka och är trevlig, just det TREVLIG, så löser de säkert situationen och byter till en annan modell. kommer du och är skitarg och bara helt resolut skäller ut dem så kan du kallt räkna med ett vrångt bemötande.

mitt tips är alltså: gå tillbaka, förklara vad som är fel, be om att få byta till någon annan modell. så löser det sig säkert och alla är glada :)

Jesper M2010-01-20 23:35

ett generellt tips när du köper telefon och vill betala under 1500:-, köp ABSOLUT inte sonyericsson!!!

de har en del bra modeller i det dyrare segmentet, men alla deras billiga mobiler går ofta sönder och minst femti procent av dem måste lagas inom ett halvår.

köp då hellre samsung eller nokia, jag kan tipsa dig om samsung gt-s5230 som ligger i samma prisklass som f305, men är så otroligt mycket bättre.
eller om hon absolut vill ha en slide gå på samsung gt-c3050 för 700 spänn, den är också bättre är f305 :)

Gilena2010-01-21 12:07

Tack Jesper! Ska kolla dessa :-)

ramsay - Ej medlem längre2010-01-21 12:36

jesper du jobbar i butik och jag med juridik. på den info gilena angett så HAR hon rätt att häva köpet, enligt LAGEN. BUTIKEN däremot kan krångla, vilket din säkert skulle ha gjort baserat på din kunskap om de lagstadgade rättigheterna. allt gick ju bra hsh:)

Jesper M2010-01-21 13:26

ramsay, att reklamera och att häva köpet är inte samma sak.

det är försäljaren som väljer åtgärd vid en reklamation, och de väljer sannolikt omleverans. det vill säga att de ger henne en liknande produkt fast med de funktioner som kunden behöver.
de kan också välja hävning av köpet och ge pengarna tillbaka.

är det så att telefonen egentligen skall klara av funktionen som saknas så har säljaren rätt att åtgärda felet genom att reparera telefonen. vilket får ta max tre veckor.

Birgerkung - Spelvärd2010-01-21 13:27
Antal inlägg: 2392

Så solklart är det väl inte? Hon ville ha en telefon med slide som var bra att sms:a med. Hon fick en telefon med slide som var sådär att sms:a med. Inte alls tydligt att butiken har gjort fel tycker jag. Dessutom ligger bevisbördan på kunden.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?