Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 543 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:09 | |
![]() | Jag får då bara upp sidor med dessa ordspråk, inte deras betydelse. Berätta nu Grundsnygg, nog måste du väl ha något vettigt att ta fram ur dina 19 200 träffar?? | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:20 | |
![]() | Som träff fyra fick jag fram en artikel från Illustrerad vetenskap med rubriken Kan vi se färger på natten? "Ett gammalt ordspråk säger att ”i mörkret är alla katter grå”. Ligger det något i det?" Det finns bilder också! | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:25 | |
![]() | Nja jag tror inte det har något med ordspråket att göra alls men jag kan ju ha fel. Det har snarare med färger och nattseende att göra det du beskriver. Men du kan väl hålla med om att det inte var det enklaste att googla på? Man får säkert lättare svar här och vilket fall som helst så kan man väl få fråga här utan att få pikar? | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:32 | |
![]() | Eftersom texten inleds med "ett gammalt ordspråk säger i mörkret är alla katter grå" Så tycker jag att det har viss betydelse. Sen måste jag nog erkänna att det var förvånansvärt svårt att hitta en direkt träff på just detta Googlande. | |
gretastina | 2010-03-08 20:34 | |
![]() | Så här är det. :-) Våra synceller heter stavar och tappar. Tapparna är de som ser färg och de kräver ljus. Det finns flest tappar i gula fläcken (där vi ser tydligast). Stavar har vi fler av och det är de som tar emot gråskalan. I mörker använder vi i stort sett bara stavarna därför ser allt grått ut, men det är också då som det är svårt att se nyanser. Därav är ALLA katter grå om kvällen. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:34 | |
![]() | Fast BrokenString, är inte hela grejen med ett forum att man aldrig riktigt vet vad man kommer att få för svar? | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:39 | |
![]() | Jo visst är det så grundsnygg. Men jag bara opponerade mej emot att vissa alltid måste skriva drygt istället för svara normalt. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:41 | |
![]() | Fast jag gillar att vissa alltid skriver kram och vissa alltid skriver käftsmäll. Det är ju det som får forumet att leva. | |
kajix | 2010-03-08 20:45 | |
![]() | vad är det som säger att ts inte googlat, förresten? | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:45 | |
![]() | Det behöver ju inte vara kram eller käftsmäll. Det finns något emellan som jag skulle vilja kalla för normalt hyfs. Om någon stoppar mej på gatan och frågar efter vägen till biblioteket så svarar jag ju inte kolla en karta eller googla. | |
Minta | 2010-03-08 20:48 | |
![]() | wplmr har nog rätt tror jag. Vi är alla lika i själ och hjärta, när man tar bort utanverket eller prålet. | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:49 | |
![]() | Men om vi nu lämnar ämnet om hur man svarar i forumet och återgår till frågan som TS ställer har du då ett svar grundsnygg? Menar du att ordspråket menar att när det är mörkt så är allt grått? | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-08 20:51 | |
![]() | Broken String jag har otroligt svårt att se likheten i det, jag känner inte Dennis men jag tror inte att han ber någon googla om han blir stoppad på gatan. | |
Minta | 2010-03-08 20:53 | |
![]() | Alla katter verkar grå i mörker på grund av vårt dåliga mörkerseende. Så uttrycket kanske betyder att om man inte kan urskilja nyanser och färger som egentligen finns där, har man någon defekt. | |
wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-08 21:06 | |
![]() | haha, men då är det ju inget ordspråk minta? eller du menar den bokstavliga betydelsen? av mörkerseende, ok förstår. | |
Pacino - Ej medlem längre | 2010-03-08 21:08 | |
![]() | De flesta människor utnyttjar situationer till sin egen fördel om risken att bli identifierad är liten. Att brodera ut sin deklaration, eller att jackan som stals ur förrådet förvandlas från en H&M till Peak Performance när man lämnar in en stöldanmälan... I mörkret är alla katter grå=det är svårt att bli utpekad i massan, och man slipper konsekvenser. ? | |
wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-08 21:09 | |
![]() | ja pacino; en sån tolkning funkar med | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-08 21:11 | |
![]() | Fast nu måste jag erkänna att tråden faktiskt fyller en funktion. Jag dum, Broken lite dum också. | |
Sporten4 | 2010-03-08 21:12 | |
![]() | om man är riktigt på fyllan så stämmer detta ordspråk | |
wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-08 21:14 | |
![]() | och anders tolkning var oxå användbar | |