Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 993

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Misslyckad_2010-03-28 23:40
Antal inlägg: 102

Tragiskt att se unga människor söka bekräftelse på de där viset.

Bilderna finns ju kvar i all evighet och vem som helst kan väl plocka bilder som faller dom i smaken.. Eller är bilderna "låsta"?

Tokstollan2010-03-28 23:47
Antal inlägg: 110

Det var väl för övrigt på bilddagboken som mycket av trakasserierna mot flickan i Bjästa (som Uppdrag granskning och Debatt handlade om senast) förekom?

Tycker som många andra här: skärmdumpa några extremt dåliga exempel och skicka in till tidningar och tv. Återkom gärna och berätta om reaktionen.

Satyra2010-03-28 23:48
Antal inlägg: 4561

Oavsett om de är låsta går det ju alltid att göra en print Screen ...

Måns_E2010-03-28 23:54
Antal inlägg: 12027

Ja varför inte stänga ner hela internet när vi håller på, det kan ju missbrukas och det kan ju, å hemska tanke, finnas pedofiler där!

Misslyckad_2010-03-28 23:55

Satyra, tänkte inte på de :)

Tokstollan2010-03-29 00:22

Jag skulle gärna vilja fråga Måns_E som uttryckt sig milt sagt spydigt här i tråden:

Tycker du då inte att människor ska reagera när vi ser, hör eller på annat sätt upplever något mindre bra? Ska vi inte säga ifrån när någon mobbas? Ryta till när vi ser att unga människor utnyttjas?

Internet är fantastisk; det är annan mänsklig samvaro också. Men att det får förbli så beror mycket på oss alla; att vi visar det som kallas civilkurage.

Kanske tar jag dig på alltför stort allvar. Kanske ville du...ingenting? I så fall finns ju faktiskt en möjlighet att inte posta inlägg alls.

Måns_E2010-03-29 00:28
Antal inlägg: 12027

Tokstollan, jat tycker att det är mycket enkelt, att precis som i vanliga livet så kan man inte bete sig hur som helst på internet även om det går.

Och om nu unga tjejer eller för all del killar har problem med detta så får väl deras föräldrar i så fall ta dom i örat. Det är således föräldrar och i viss mån skolas ansvar att se till att unga tjejer inte gör saker som de sedan kanske ångrar, INTE någon leverantör av tjänst som exempelvis Bilddagboken.

le-lou2010-03-29 00:59
Antal inlägg: 17500

snyggast.se eller vad det hette var först med det där. Så där är nätet, bilddagboken är inget undantag. Håller med om att det är äckligt.

Tokstollan2010-03-29 01:16

Måns_E: det var ju bättre, varför skrev du inte det från början? :)

Fast jag håller inte med. Vi har alla ett ansvar för varandra menar jag, rent moraliskt. Resonemanget att ansvaret hör hemma enbart på ett privatplan och inte är kollektivt brusar oupphörligen i liberala och konservativa kretsar - men har för den skull aldrig visat sig vara särskilt effektivt för att komma tillrätta med samhällsproblem.

Dessutom har faktiskt tillhandahållare av så kallade elektroniska anslagstavlor ett lagligt ansvar; Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Och med en viss juridisk utbildning i bagaget samt med tanke på vad som skrivits i tråden - att vem som helst kan se bilderna (om nu detta stämmer) - så kan jag inte förstå annat än att bilddagboken själva kan ställas till ansvar.

Men även om det inte skulle gå att göra det: en granskning av bilddagbokens verksamhet kan ha stor effekt ändå. Det kan handla till exempel om att upplysa vuxenvärlden om hur det går till där. Inte minst det är en viktig uppgift för till exempel journalister. Som har just ett allmänt ansvar att granska och kritisera.

veroniqua2010-03-29 02:36
Antal inlägg: 104

Jag anser att sidan bör ta mer ansvar men samtidigt så undrar jag lite över föräldrarna till dessa barn. Bilddagboken kan bara göra så mycket.

Mouche - Administratör2010-03-29 06:19
Antal inlägg: 24193

Två inlägg raderade.

Det har tydligen insetts hur fel det är att visa bilder av det slag som TS tar upp i det första inlägget.

Hur kan man då tro att det skulle vara mindre felaktigt att lägga upp liknande bilder här på Betapet?

Inga fler bilder av det slaget här tack.

Mouche

wplmr - Ej medlem längre2010-03-29 08:01
Antal inlägg: 1077

det är ju därför det måste uppmärksammas MånsE!
Så att föräldrarna vet vad barnen gör och kan informera och sätta regler! De kanske inte kan tänka sig att Lisa 14år visar underkläderna på bilddagboken, bara för att "alla andra gör det".

lailala2010-03-29 08:25
Antal inlägg: 236

För att inte tala om Facebook,läste nyligen att FB är större än BDB bland ungdomar i dagsläget.Jag tycker det är vidrigt,alla dessa löjliga grupper och quiz.Typ "Är hon mer än 10 meter från spisen har hon rymt!”.Folk tävlar i kvinnoförnedrande kommentarer. Det här är bara humor, säger grundarna.
”Jag brukar våldta, det gör jag alltid, det är det enda som är lätt.” Så skriver en Ernst i facebookgruppen ”

wplmr - Ej medlem längre2010-03-29 08:43

usch

lailala2010-03-29 08:59

Ja faktist,väldigt usch!Kolla detta !www.facebook.com/pag...7 203711980

lailala2010-03-29 09:06

Tycker inte det är ett dugg konstigt att våra ungar blir fixerade BDB när så många vuxna är med i Facebook,skulle barnen vara bättre än vi vuxna på nåt vis?Här i min lilla kommun lägger folk i 30-årsåldern och uppåt ut bilder på sina vänner(och sig själva)när de är fulla och halvnakna.Allt sprider sig som en löpeld,stackars den som gjort bort sig på nåt vis.Den personen kan kallt räkna med att "alla"vet dagen därpå.

wplmr - Ej medlem längre2010-03-29 09:19

facebook verkar inte ha nån som helst övervakning eller regler

lailala2010-03-29 09:33

Nej,jag tror det finns en åldersgräns på 13 år,men kidzen är inte dumma, de tar sig förbi den.

Misslyckad_2010-03-29 12:28

lailala höll på att svimma när jag kika in där. Har ni sett bilderna? På misshandlade kvinnor. Och där sitter de människor och skrattar och hånar dom, kallar de konst.

Jag mår faan illa!!

Megaherz2010-03-29 13:11
Antal inlägg: 3304

Oj, flera av mina bekanta är med i den gruppen.. Blä

Bilddagboken är skit. Tog bort min för något år sedan, men är medlem nu igen så jag kan se vad som händer med mina vänner i Sverige..

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?