Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 717 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zizzzi | 2010-04-10 16:53 | |
![]() | Vad är bäst - att skattepengarna går till subventioner som leder till arbete, eller att skattepengarna går till socialbidrag? | |
| Minta | 2010-04-10 16:57 | |
![]() | Samma pengar kan gå till arbetstillfällen inom vård, skola och omsorg. Dessa arbetslösa kan då få jobb där. Annars ser jag inte något konstigare i att anlita städhjälp än att anlita annan hjälp man behöver, snickare, rörmokare, målare mm. | |
| eeistan | 2010-04-10 16:58 | |
![]() | Vilket lyxproblem... klandra inte städarna, dom har säkert en skit lön och ska hinna med så många ställen som möjligt för att chefen för firman som tar alla stålarna ska vara nöjd (då dom dessutom kommer från öststatsländerna med största sannolikhet). | |
| Maja G | 2010-04-10 16:59 | |
![]() | Kallar INTE människor som har städjobb för pigor..men dom som städar HEMMA hos andra och som magnusito skriver, så ska vi inte använda våra skattepengar till sådana subventioner.. Zizzzi: Jag missunnar INTE andra jobb, men isf ska det vara riktiga jobb med riktig lön, EJ SVART!...( inga förmåner, inga försäkringar, inga pensionspoäng osv) Jag missunnar inte TS mindre stress eller mindre egen tid...Men det gäller att prioritera som man alltid har fått göra.Det är det jag kallar för I-landsproblem Har jobbat som städerska själv och det är ett lika bra jobb som allt annat...Men på ett företag och med vita pengar! | |
| Minta | 2010-04-10 17:02 | |
![]() | Jag såg ett TV-program om en tjej som hade eget företag, hon rengjorde kristallkronor enbart. Hon hade fullt upp att göra i Stockholm. Det såg mysigt ut. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-04-10 17:05 | |
![]() | Ojojoj, där träffade jag tydligen spiken . . . Jo du, du är inte ensam om det. Jag är också ensamstående mamma med tre barn, har inte heller några släktingar här och arbetar och har studerat samtidigt, men är färdig nu. Helt ok för mig att du använder städhjälp, men ditt inlägg "lät" extremt inte ett dugg ödmjuk. Man kan ju uttrycka sig si eller så. | |
| lycopersicon | 2010-04-10 17:07 | |
![]() | Betalar 172,50/timme och får städat 2 timmar varannan vecka. Då är det skinande rent i hela lägenheten. 3 rum och kök, 74 kvm. Perfekt och värt varenda krona. | |
| Zizzzi | 2010-04-10 17:13 | |
![]() | M_Gräddnos - om du bara visste hur många som tidigare jobbat svart som städerskor hemma hos folk, som nu jobbar VITT eftersom dessa hemska subventioneringar gjort det möjligt för dem. Med resultat att de också betalar skatt. Min anknytning till priset var just att vill man ha det så billigt - så är det svart som gäller... Så man är piga för att någon annan vill lätta på sin egen arbetsbörda? Men inte om man städar på ett kontor som aaaaldrig tar slut? Minta: "Samma pengar kan gå till arbetstillfällen inom vård, skola och omsorg. Dessa arbetslösa kan då få jobb där." - ja, under förutsättning att de arbetslösa har rätt utbildning för det. För övrigt behöver inte det ena utesluta det andra. | |
| Misslyckad_ | 2010-04-10 17:20 | |
![]() | Va har folk för problem här inne? Jag har städat hemma hos folk och de va inte SVART som gräddnos vill få de till. Utan va anställd av ett företag. Så att alla pigor du snällt kallar oss jobbar inte svart.. Sen va de jävligt mycket bättre att städa och tjäna sina pengar än att gå och tigga hos soc. Jobb som jobb.. | |
| lycopersicon | 2010-04-10 17:20 | |
![]() | Jag betalar alltså inte svart utan får en faktura varje månad. Förstår inte varför vissa har problem med detta, man har väl rätt att göra vad sjutton man vill med sina pengar. Skulle mycket väl kunna städa själv men det är jäkligt skönt att slippa. Då jobbar jag ändå bara 85% och har inga småbarn. | |
| Maja G | 2010-04-10 17:39 | |
![]() | Ilandsproblem var det jag skrev om TS inlägg...Hon diskuterar hur mycket hon ska betala, vad städerskan ska göra m.m... När man anlitar någon, vad det än må vara ,så gör man väl upp en arbetsplan och betalar därefter..Betalar man vitt så finns det väl kriterier att gå efter, eller hur? Menade också när jag skrev pigor ,att många ggr så behandlas städerskorna som pigor...OBS inte alltid!!! Inte ens TS kan ju komma överens med sin städerska utan tycker hon städar för dåligt ( eftersom TS själv måste städa både innan ch efteråt) Menade inte heller att alla som har städhjälp betalar svart, men visst är det många som gör det..det vet jag! Ni får göra som ni vill om ni har råd med det. min åsikt är iaf att man borde kunna hålla rent sig egen skit..Och varför inte hjälpas åt om man har några barn i familjen? Det blir mycket roligare och barnen lär sig att hålla rent och snyggt hemma. Det har dom igen då de flyttar hemifrån senare i livet ( om inte städerskan städar där också dvs:) | |
| lycopersicon | 2010-04-10 17:48 | |
![]() | Det är väl inget konstigt om TS vill kolla runt vad andra får betala för samma tjänst för att jämföra. Jag kollar ibland med mina väninnor vad de betalar hos frissan och jämför med vad jag får betala och hur nöjd jag är med resultatet. Det är ju jättebra om du och dina barn tycker det är kul att städa, här hemma tycker vi det är urtrist. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:04 | |
![]() | "Det blir mycket roligare och barnen lär sig att hålla rent och snyggt hemma. Det har dom igen då de flyttar hemifrån senare i livet ( om inte städerskan städar där också dvs:)" Var det inte de ungarna som fick astma och allergier? Seriöst så kan man väl prioritera bort att upprätthålla det perfekta hemmet just för att man har barn och studerar. Låt det vara lite stökigt och städa bort det värsta. Hur svårt ska det vara? Lär er tycka om smuts. Själv städar jag några gånger per år och är aldrig förkyld. | |
| floderus | 2010-04-10 18:04 | |
![]() | Jag har en städhjälp som kommer 3 timmar var fjärde vecka. Hon kostar 750 kr per gång inkl. moms, varav jag betalar hälften, och skatteverket resten. Blir det maktskifte i höst ska den här ordningen försvinna och hur det då går med polska Marias städfirma vet jag inte. Tidigare hade jag städhjälp som kommunen bidrog till, eftersom jag är över 80 år. Då kom olika människor var tredje vecka och fladdrade igenom våningen på en timme eller två. Det var inte bra, så nu har jag Maria, som har egen nyckel, så jag behöver inte passa någon tid med henne, och hon är väl förtrogen med mitt hem och vad som behöver göras. | |
| Midna79 | 2010-04-10 18:05 | |
![]() | Det är rimligt att man jämför med andra, precis som arbetsgivare gör i alla branscher. Varför det skulle vara något skamligt med det kan jag inte se. Som om inte alla jämför priser när de köper an vara eller tjänst. | |
| lycopersicon | 2010-04-10 18:22 | |
![]() | Ja det låter smart, Larvbrud. Tror jag ska sluta tvätta mina kläder också. Det är mysigt med smuts. | |
| magnusito | 2010-04-10 18:38 | |
![]() | Konstigt att dra in om svartjobb i sammanhanget. Det är inte riktigt att anlita någon svart och det tvingas man inte göra bara för att subventionen tas bort. Då får man betala det som marknaden anger är priset. Skattepengar kan gå till att gamla och sjuka får mer omsorg istället för att en klick ska få stadat hemma. För en klick har det visat sig vara. | |
| Maja G | 2010-04-10 18:44 | |
![]() | Larvbrud: Jag har nog missat inlägget om att TS barn har astma och allergier. Jag har inte sagt heller att det är roligt att städa,utan att det blir ROLIGARE om man hjälps åt och så lär sig barna något på köpet, lycopersion! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:46 | |
![]() | Jisses, det är väl kanon att folk jobbar? M gräddnos, lite oödmjuk inställning och inga spår av ursäkt för den städande yrkeskåren som du nedvärderar. Håll du rent i din egen skit, då kan du ju gå ut med tallriken i disken nästa gång du ärpå restaurang och köra bussen själv nästa gång. Vad är det för fel på att vi har olika arbeten? Varför tror du att ditt jobb är så mycket finare än att städa hemma hos någon annan? Fisförnämt. | |
| lycopersicon | 2010-04-10 18:55 | |
![]() | Tvålis: Restaurang? Herre Gud, varför ska någon annan stå och laga mat åt oss när man kan göra det själv? Jag tycker vi ska lägga ner hela tjänstesektorn. | |