Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-13 00:12 | |
![]() | Den dagen man drabbas av depression..då kan man prata smärta. | |
| Lillstölla | 2010-04-13 00:27 | |
![]() | anneli72: Ja men det är ju vad jag gör. Har depression också, har tråkigt nog ganska omfattande diagnos som innefattar både fysisk och psykist smärta! Skrev nog inte med det så detta är inte meningen att det ska vara en tråd enbart för fysiska besvär inte. All smärta räknas naturligtvis:) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 00:55 | |
![]() | Med värk kommer ofta depression som ett extra tillägg. Jag har varit väääldigt deprimerad under vissa perioder. Det är fan inte lätt när livet ställs om helt plötsligt. Hur stark man är som person får man nog räkna med att känna sig rejält nere när man plötsligt drabbas av något som begränsar det liv man hade avsevärt. Man kanske inte kan syssla med lika mkt aktiviteter som innan pga värk eller helt enkelt saknaden av ork eller rent av handikapp, man blir tröttare, har ont, och hela livskvaliten sänks. Men efter ett tag måste man ta sig i kragen och försöka så gott man kan, annars går man under som människa. Man lever så vitt man vet en gång, och då vill man nog leva så gott som möjligt efter sina begränsningar. Men en depression är nog oundviklig om man drabbas av allvarlig sjukdom | |
| witchgame | 2010-04-13 05:59 | |
![]() | En sak jag kan rekommendera är Vattengymnastik, det låter kanske töntigt, men det är såååå skönt ! Det belastar inte lederna men man får tillbaka en del rörlighet i kroppen, för värk gör att man blir stel och det i sin tur föder mer värk. Det är ett bra sätt att få lite kondition som man annars blir utan när man inte vågar röra sig för mycket eftersom man vet att värken slår till.I början kan det vara jobbigt men redan 3;e gången kände iaf jag att det gav något, samt att endorfinerna man får när man tränar lindrar viss värk. Nästa steg ska jag prova på lite yoga, det verkar som lugn och skön träning.... Har faktiskt lyckats dra ner på värktabletterna i några dagar nu, hoppas det håller i sig ! Ha det gott och hoppas ni mår bättre snart när vårsolen börjar värma! KRAM! | |
| Annica_s78 | 2010-04-13 08:37 | |
![]() | Jag har ledgångsreumatism sedan ett par år tillbaka. Något som hjälpt mig är varmvattenbad, det är så underbart skönt att kliva ner i det varma vattnet. Kroppen blir så avslappnad. | |
| s2visby | 2010-04-13 09:13 | |
![]() | Citodon och ett jävlaranamma! | |
| Ydh | 2010-04-13 09:22 | |
![]() | Just nu lever jag med ständig psykisk smärta, på grund av kärlek. Det är en mardröm. | |
| Snoosy | 2010-04-13 09:24 | |
![]() | Anneli, det går inte att jämföra depression med whiplashskada. Det är inget roligt med depressioner. Har själv haft dom problemen. Men man kan få hjälp på ett annat sätt. Whiplash kan jag säga dig. Det är hemskt att leva med. Inga mediciner hjälper. Iaf inte för mig. Har provat lyrica, citodon, ''distalgesic''. som lillställa säger. Man mår inte bra varken fysiskt eller psykiskt av att ha smärta jämt. Dom närmsta tycker det är jobbigt både för att man begränsas till att hitta på saker och även för att dom tycker det är hemskt att man ska behöva leva med värk jämt. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 11:54 | |
![]() | Har också ledgångsreuma, och skulle gärna vilja testa vattengymnastik. Men tål inte klor, och den klorfria bassängen på sjukhuset är fullbokat. Trist :/ Man får väl vänta till sommaren kanske, då ska jag bada i havet, massa!!!! Bara tanken gör mig lycklig :) | |
| JefautjOuer | 2010-04-13 12:24 | |
![]() | Träning. Om jag gjort uppehåll ett tag får jag först ökad värk men sedan blir det alltid bättre. Tar inte heller tabletter hela tiden utan vid riktiga toppar. Stretching, vetekuddar, avslappning, aloevera-liniment är saker jag har svårt att klara mig utan! | |
| mjangsan | 2010-04-13 13:26 | |
![]() | Har inte värk men har från och till depressionsproblem. Jag kan inte säga att jag vet hur någon av de som skriver här har det, för det kan ju ingen, inte ens om man har ungefär samma problem. Alla människor är ju olika. Det var en som skrev "dagen då man drabbas av depression, då kan man snacka om värk." Som vanligt så blir det en slags tävling om vem som har det värst. Förstår inte varför det skall vara så. Jag beundrar er som har värk och hur ni kämpar på och hittar olika sätt för att må bättre. Vad jag har läst så verkar inte medicin vara den bästa lösningen (alltså vad jag har läst här i inläggen.) | |
| Lillstölla | 2010-04-14 15:19 | |
![]() | Det var inte min mening att det skulle bli någon slags tävling i stil att jag har mest ont eller psykiskt vs fysisk smärta! Men som en som lever med båda så vill jag bara säga att diskussionen naturligtvis är öppen för både och! Kanske var jag som uttryckte mig dumt i frågan från början. Men fortsätt gärna att dela med er av hur ni gör för att lindra värken, för både fysisk och psykisk smärta! Kan ju säga att i båda fallen så hjälper min familj mig. Vi är rätt fåniga emellanåt och skrattar mycket, kan skoja med sånt som gör ont också. Har även mina underbara vänner som gör stor skillnad. Och så min lille kattunge! | |
| abh80 | 2010-04-14 16:16 | |
![]() | ja depresion är hemskt ,är inne i en nu min femte i mitt trettioåriga liv, börjar vända trots allt och det var en vecka sedan självmordstankarna försvan, känns som en mardröm som aldrig tar slut men vet av erfarenhet att hur jävligt det än är så går det över.. så rådet är ge aldrig upp det blir bättre även om det kan ta tid och skäms absolut inte för det och dra dig undan utan kämpa som en gud och håll ryggen rak ! | |
| Lillstölla | 2010-04-14 16:34 | |
![]() | abh80 : Tack för att du delar med dig!! Du har så rätt, gäller att aldrig ge sig! | |
| abh80 | 2010-04-14 17:37 | |
![]() | nej aldrig ge sig och verkligen försöka även om det är svårt att se det possetiva i det hela för det finns det som är possetivt även i det mörkaste stunder . kanske låter konstigt men så är det faktiskt men det är svårt att tro. man lär sig något på det | |
| stol | 2010-04-14 17:40 | |
![]() | Hej på er alla med värk. Nu kanske ni tycker att jag är tokig men en sak som verkligen hjälper är hård fysisk träning. Jag har ända sedan ungdomsåren lidit av ganska svår reumatisk värk och dessutom haft cancer med allt vad det innebär. Jag kör stenhårda träningspass och har en fysik som en mycket vältränad 20-25 årig kille. Jag hade tur som föddes med en stark fysik, trots en sviktande hälsa. Har man bara viljan så är halva segern vunnen. Ont ska med ont förgås. | |
| stol | 2010-04-14 17:45 | |
![]() | Är man född 1980 ska man inte fundera på självmord, då är det något fel på bollen. Jag tycker att du ska käka Cipramil, ta på dig dina träningskläder och kör så det ryker ta ut dig riktigt rejält fysiskt. | |
| Lillstölla | 2010-04-14 17:55 | |
![]() | Du har så rätt så, abh 80, det finns alltid något att glädjas åt. Stol, ditt råd om hård fysisk träning är säkert bra, för vissa. Kan inte ta till mig av det själv då jag har svårt att bara gå eller ens ta mig ut ur sängen. Sen undrar jag, är du läkare? Undrar eftersom du säger du tycker abh80 ska äta medicinen. | |
| stol | 2010-04-14 18:06 | |
![]() | Det förstår du väl om man är så ung och tänker begå självmord. Om man har dom tankarna ska man gå raka vägen till psyket eller käka piller. Att begå självmord är fegt. Hård fysisk träning gör att sinnet fördunklas, man får ungefär samma resultat om käkar piller. Cipramil dövar smärta, cipramil blockerar signalsubstanser som har med smärta att göra samma efekt får man genom hård fysisk träning. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-14 18:08 | |
![]() | nejnej, alltså ni lyssnar så dåligt; MSM | |