Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2010-04-13 09:22 | |
![]() | 1200 såg jag att det kostade om man blev påkommen på tåg utan biljett. :) fy dig CB :P (om det nu var så) Tycker själv att spårvagnar/bussar i Gbg funkar bra! Är inte van åkare, men det har funkat jättebra när vi åkt (senast förra veckan). Barnen tycker det är skitspännande med spårvagnar och även dragspelsvariant på spårvagn och buss, men så har vi knappt bussar där vi bor :) I tid tror jag också de var, men de går ju så ofta att man lätt kan vänta till nästa om man missar.. Kollektivtrafik ska INTE vara gratis om inte hela landet har samma utbud!! Från mitt barndomshem och ner på stan (några km, skulle vara minst två hållplatser mellan stan och huset om det var som i Gbg) går det 2-3 bussar om dagen... | |
| Tess 08 | 2010-04-13 09:24 | |
![]() | Angående att västtrafik suger (första sidan) så har jag åsikten att de som inte upplevt det utan går på hörsägen är de som är mest emot. Detta gäller inte bara just västtrafik utan det mesta... | |
| bobo flux | 2010-04-13 10:14 | |
![]() | "Kollektivtrafik ska INTE vara gratis om inte hela landet har samma utbud!! Från mitt barndomshem och ner på stan (några km, skulle vara minst två hållplatser mellan stan och huset om det var som i Gbg) går det 2-3 bussar om dagen..." Vad menar du med samma utbud, Tess 08? Ska sträckan Österkroken-Västerkroken ute på landsbygden trafikeras med samma frekvens som sträckan Norrkroken-Söderkroken i tätbygden? | |
| fruktsoda123 | 2010-04-13 10:41 | |
![]() | Jag som själv kör spårvagn tycker inte att det är konstigt alls att priserna blir högre och högre. För så mycket skadegörelse och klotter vi har på vagnarna. Är med flera gånger i veckan om att man får rutor utslagna som ett exempel. Och dom dyraste rutorna kostar runt 1200, är en siffra jag hört. Och tyvär får ju alla resenärer vara med och betala för alla dessa förstörelser. | |
| Cybertron | 2010-04-13 10:58 | |
![]() | jag tycker att det är på tok för dyrt (bor i stockholm), men tycker att alla som jobbar i trafiken förtjänar en guldstjärna (tänk alla surisar en vanlig busschaufför möter på en dag) | |
| Megaherz | 2010-04-13 12:48 | |
![]() | Västtrafik suger. Det funkar inom Göteborg där det inte är stora mellanrum mellan vagnar och bussar, men utanför. Suck. Dessutom är priserna äckligt dyra, Vänersborg->Trollhätta n kostar väl 30-40 kronor (enkel resa), nästan lika mycket som att ta tåget till Göteborg. Nattbuss hem Göteborg->Vänersborg kostade, senast jag åkte på ungsomdbiljett, 170kr. Dyrt dyrt dyrt. Dock stort plus för fritidskortet! | |
| Tess 08 | 2010-04-13 12:53 | |
![]() | boboflux, varför inte? Om jag ska åka på stan med tex buss bör väl en buss gå i lagom tid? Ska inte jag ha samma möjlighet att åka och shoppa bara för att jag bor på ett mindre ställe? Ska jag, med mina skattepengar, betala en massa för något jag inte kan nyttja bara för att jag tycker det är lite tidigt att ta bussen ner på stan kl 07.45 eller sent kl. 16.00?? | |
| Minta | 2010-04-13 13:22 | |
![]() | Jag åker spårvagn, när jag inte cyklar eller åker bil. Jag åker bara inom Göteborg och jagh ar inte haft några problem med det starkt kritiserade nya biljettsystemet, men jag åker inte mellan zoenr och det är kanske då det blir problem. Toppen att det blivit gratis för hundar att åka spårvagn och för pensionärer vid vissa tider. | |
| meimse - Ej medlem längre | 2010-04-13 13:23 | |
![]() | Kollektivtrafik, me like. Tänk spårvagnar som gnisslar, rasslar, plingar o slänger hit o dit. Tänk bussar som frustar, pustar, pyser, guppar o gungar. Tänk morgonens dofter av rakkräm, deoderant och nytvättat hår. Tänk eftermiddag med stänk av stress, svett och sunk. Tänk att sitta och titta och bara vara. | |
| caughtbock | 2010-04-13 13:27 | |
![]() | Till mitt försvar var jag berusad. Nykter kan de inte få tag i mig. | |
| Tess 08 | 2010-04-13 13:38 | |
![]() | CB- Haha :) | |
| bobo flux | 2010-04-13 13:46 | |
![]() | "Ska jag, med mina skattepengar, betala en massa för något jag inte kan nyttja bara för att jag tycker det är lite tidigt att ta bussen ner på stan kl 07.45 eller sent kl. 16.00?" Tess 08, med den principhållningen kan ju jag skita i att betala skatt för alla samhällsfunktioner som jag inte direkt har personlig fördel av. Som jag ser det ligger fördelarna med en fri, fungerande kollektivtrafik i första hand på ett trafikmässigt övergripande samhällsplan: Mindre frekvens i trafiken = mindre slitage och minskad risk för olyckor. På basis av det har jag lite svårt att se att allmännyttan i att varenda enskild människa på landsbygden skall ges exakt samma möjligheter till rörelse som människor i ett mer tätbefolkat område överstiger det ekonomiska slöseri och den ekologiska påverkan det har att exempelvis låta bussar som knappt fylls till 20% trafikera glesbygdsturer flera ggr/dag. | |
| Gunilla _ | 2010-04-13 13:52 | |
![]() | Håller med bobo flux här ovan. Jag nyttjar exempelvis inte kommunal förskola eller skola längre och sjukvård (så gott som) aldrig, men mina skattepengar går dit fortfarande/ändå :) Jag tycker att kollektiv trafik ska vara skattefinansierad. | |
| Tinna | 2010-04-13 13:53 | |
![]() | Västtrafik är dyrt. =/ Tacka vet jag Skånetrafiken. :) | |
| wildman | 2010-04-13 14:08 | |
![]() | Ingen kollektivtrafik är dyr Faktiskt. Dom som gnäller har ingen uppfattning om vad det kostar att köra fordon. | |
| wildman | 2010-04-13 14:10 | |
![]() | Kollektivtrafik ÄR till stor del skattefinansierad idag. Varför ska man slippa betala helt? Jag tycker barnomsorgen skulle vara helt fri istället. | |
| wildman | 2010-04-13 14:11 | |
![]() | Det skulle gynna barnafödande och därme trygga våra pensioner. | |
| Tess 08 | 2010-04-13 14:32 | |
![]() | Håller med Wildman! Gunilla, men du har tidigare nyttjat skola och förskola?? Jag bor inte på ålderdomshem eller hem för utvecklingsstörda. Ej heller nyttjar jag korttidsboenden. Detta tycker jag dock ändå att skattepengar ska finansiera (så som det nu görs). Sjukvården nyttjar vi sällan, men vi är dyra när vi väl gör det... Det klart det finns många saker skatten går till som man inte nyttjar. Tycker dock att detta med resor är rätt koncentrerat till tex Stockholm som har en liten "ska-ha"-attityd... Och en massa gnäll om ett tåg är sent eller en linje inte fungerar så som det är tänkt. Vi är van att inte ha en massa bussar som går, det får bli cykel eller bil (eller apostlahästar eller annat medel) när vi ska göra något. | |
| Tinna | 2010-04-13 14:36 | |
![]() | Inte dyrt? Det tycker jag det är när de ökar priset med 100% bara för att klockan har passerat ett visst klockslag.. | |
| bobo flux | 2010-04-13 14:43 | |
![]() | wildman, för det man förlorar på karusellen tar man igen på slänggungorna? Det finns ju åtskilliga miljarder att spara i långa loppet på att satsa på fri kollektivtrafik, inte bara på minskade utgifter för vägunderhållning utan även i form av en förbättrad närmiljö och större möjligheter att exempelvis samordna skol- och servicetrafik. De sparade slantarna kan ju istället satsas på barnomsorg. Från mina föräldrars hus kostar det mer att åka buss än att köra bil in till stan tur och retur, en sträcka på ca 1 mil enkel resa. | |