Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 611

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kotilda2010-04-15 19:53
Antal inlägg: 158

Är ganska hemskt att trettonåringar har sex överhuvudtaget.

Evelinaw - Ej medlem längre2010-04-15 19:54
Antal inlägg: 63

Ärligt talat, är tjejen 13år, så måste hon prata med sina föräldrar, hon måste förstå allvaret i att ha sex som 13 årig, intr ens närheten byxmyndig, hon kommer behöva sina föräldrars stöd och hjälp i framtiden så prata med föräldrarna..

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-15 20:03
Antal inlägg: 1682

För att svara på TS fråga så behöver hon inte prata med sina föräldrar utan kan med hjälp av andra vuxna få hjälp till en abort.

För övrigt så kan väl ingen sitta här och ha åsikter om att hon måste tala med sina föräldrar osv..vi vet ju inget om tjejens hemförhållande. Varför hon känner att hon inte vill prata med sina föräldrar och vad som hänt.
Däremot så känns det verkligen sorgligt att hon inte känner det förtroende för sina föräldrar så hon vill prata med dom. Det är tungt att bära på en sådan hemlighet.
Hur som helst så verkar det finnas vuxna runtomkring henne som TS beskriver så hoppas hon får den hjälp hon så väl behöver.

ArgsintEva2010-04-15 20:11
Antal inlägg: 248

Håller med BrokenString fullkomligt...
Själv har jag ett helt öppet förhållande med mina 4 barn...
Men...kunde va lite pinsamt när min äldsta dotter gick in på lite mer detaljer om vad hon och pojkvännen gjort...så sa jag STOPP...

Men det är synd om alla barn / tonåringar och även vuxna som INTE kan prata med sina föräldrar....
Jag kunde aldrig det själv för det finns inga mer oförstående föräldrar än mina...
Så jag bestämmde mig för att bli det mina föräldrar INTE var...

Det är viktigt att ha en bra relation till sina barn....så dom kan känna sig trygga och veta att dom kan komma även om dom gjort något dom inte borde...

Hoppas det löser sig för flickan....13 år.....

lailala2010-04-15 20:16
Antal inlägg: 236

En kompis jag hade när jag var i den åldern,blev gravid första gången hon hade sex.Hemma vågade hon inte berätta nånting, inte ens att hon fått mens.Vilken ålder det än gäller så är det bättre att veta,även om man inte vill,eller kan tro att så unga faktist har sex.

lailala2010-04-15 20:23
Antal inlägg: 236

Hon var 13,ingen behövde få veta.Hennes pappa hade slagit ihjäl henne sa hon.Glömmer aldrig hur hon smög och gömde undan sina p-piller efteråt.

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-15 20:28
Antal inlägg: 205

hennes hemförhållande är verkligen inte bra. Så det är uteslutet...!!

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-15 20:31

Alkoholism och våld i ett hem och en vilsen liten flicka som haft sex för första gången i sitt liv med sin pojkvän som sedan dumpade henne.

:((((

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-15 20:32

ingen har rätt att döma henne tycker jag!!

Det är bara att ta det som det är och försöka stötta.

Men skönt att man vet nu att man slipper blanda in föräldrar.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-15 20:35
Antal inlägg: 1682

Låter bra att hon har dej smultronet som hjälper henne. Blir glad av att höra det.
Jag har hjälpt flera barn som haft stora problem i hemmet med olika saker som de behövt hjälp med. Det är en skön känsla när man kan vara till hjälp.

apbur2010-04-15 20:35
Antal inlägg: 9699

Ja, det brukar bero på lite bristande föräldrarskap om en 13-åring blir gravid. Hoppas socialen får reda på det och hjälper familjen.

micro1132010-04-15 20:57
Antal inlägg: 17542

Det här är som sagt var ett fall för socialtjänsten.

Endera hjälper de flickan och föräldrarna - så att föräldrarna kan hjälpa flickan -- eller också får de ordna adekvata förhållanden för flickan.

Du kan inte skydda en 13 åring från upprepning - tjejen behöver inte bara en abort, och hon behöver mer än så.

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-15 21:00

Tack för alla svar!

Jag försöker stötta så mkt jag kan. O tänker ställa upp till 110 procent på henne. VAD DET ÄN GÄLLER.

Maximerat - Ej medlem längre2010-04-15 21:10
Antal inlägg: 40

Jag håller inte med invändningen att det INTE är snyggt när en vuxen tar ställning MOT föräldrarna och att Smultronet därför inte bör ställa upp.

Jag ser det snarare som att Smultronet försöker hjälpa den som har det jobbigt och att det är det primära. Sedan är det ju inte så att den här tjejen och Smultronet81 kommer vara ensamma. Tjejen får ju träffa en kurator och det är ju med DENNA tjejen kommer att kunna diskutera dessa saker och så.

Så det blir ju två saker det handlar om! Graviditeten respektive hur hemförhållandena är.

Jag tycker att du Smultronet kan ringa till de som vet i morgon och berätta om din kompis helt anonymt, fråga vad som gäller och så.

Vrooom2010-04-15 21:17
Antal inlägg: 87

Jag tycker ni/hon ska kontakta kommunens Ungdomsmottagning, för att få råd och stöd...

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-15 21:28
Antal inlägg: 4429

Stackars unge. Så sorgligt. Jag håller med andra i att kontakta någon form av tillgänglig hjälp som vi har i vårt samhälle för utsatta i utsatta situationer. Även om det säkert finns sämre och bättre folk så arbetar dom ändå med komplexa familje frågeställningar på ett annat sätt.

Jag tror det är mycket bra om man som vuxen stödjer ett barn i en denna situationen.

Lycka till

Cybertron2010-04-15 21:35
Antal inlägg: 254

evelinaw, du förutsätter alltså att alla har goda föräldrar? Vissa föräldrar bör inte kopplas in. det bästa är väl om flickan går till en ungdomsmottagning. Där finns duktiga barnmorskor och kuratorer som hjälper henne före och efter ingreppet. Detta kan hon göra både med och utan föräldrar. det är sedan barnmorskan, i egenskap av yrkesverksam, som kontaktar sociala myndigheterna om det behövs.

micro1132010-04-15 21:35
Antal inlägg: 17542

Självklart gör Smultronet81 rätt -- vågar flickan inte berätta för föräldrarna så måste hon ha någon vuxen som finns där -- man kan inte vända ryggen åt ett barn.

Jag hoppas mitt förra inlägg inte uppfattades på något annat sätt. Jag tror bara det vore ännu bättre om familjen kunde slussas vidare, så att flickan får hjälp i hela sin situation -- för detta är sannolikt bara en liten del av flickans problematik, och hon behöver få adekvat hjälp med hela sin situation innan det är för sent.

RULLO2010-04-15 21:49
Antal inlägg: 31

Vroom har alldeles rätt. Du kan väl kontakta ungdomsmottagningen, prata med kuratorn, förhör dig om hans/hennes tystnadsplikt med tanke på flickans ålder, situation osv. Hon har ju trots allt varit utsatt för ett brott då hon är så ung som hon är.

Cybertron2010-04-15 21:52
Antal inlägg: 254

hon är inte utsatt för ett brott om personen hon är gravid med är jämngammal...och barnmorskor har tystnadsplikt oavsett...särskilt i sådana här situationer...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?