Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 690

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-04-17 12:10
Antal inlägg: 4429

På 1700-talet dog ju 25% av Islands befolkning, en jäkla massa engelsmän och andra nordeuropeer av vulkanutbrottet på Island. Hur i hela friden kan någon ens tro att vulkanutbrott är bättre för miljön än en helgs flyguppehåll?

ANDERStG2010-04-17 12:16
Antal inlägg: 7560

Vulkaner borde tvångskastreras!!1

GubbenSlusk - Ej medlem längre2010-04-17 12:25
Antal inlägg: 19

En stor fördel är, enligt mitt förmenande, att våra butikshyllor kommer att befrias från matvaror som tidigare låg där och glänste, hitflugna från andra sidan jordklotet, bara för att tillfredställa den moderne svenskens nyväckta begär efter "exotisk" mat. Nu blir det till att nöja sig med havregrynsgröt och potatis. Inget fel med det... eller är detta väldigt ångestframkallande?

tydal2010-04-17 12:27
Antal inlägg: 548

ElectricEye: Hur länge som flygtrafiken står still beror av följande faktorer:

- Hur länge vulkanen är aktiv.
- Mängden aska per tidsenhet som vulkanen släpper ut.
- Vindriktningen.
- Vindstyrkan.

Om alla dessa saker kan man ju bara spekulera. Det finns ju ingen som vet hur länge vulkanen kommer att vara aktiv och inte heller i detalj hur mycket aska den släpper ut i varje givet ögonblick och hur vindarna blåser då.

Hade vindarna blåst åt andra hållet hade det ju bara varit flygtrafiken på Grönland som drabbats och inte vi.

Om vulkanen fortsätter att vara aktiv under lång tid kan det bli så att det går att flyga ena dagen men inte nästa, beroende på vindarna. Men det kan ju lika gärna bli så att den framöver inte släpper ut tillräckligt mycket aska för att orsaka störningar här borta.

(Jag jobbar på SJ, så jag är inte insyltad i något flygbolag :-)

GubbenSlusk - Ej medlem längre2010-04-17 12:38

tydal: Hm, jag läste någonstans att det på hög höjd; alltså på de 3-4000 m där askan finns, alltid blåser från väst mot öst; alltså oavsett vindriktning ner vid marken, som i så fall enbart skulle ha effekt på Island. Säg sålunda att det är västlig vind på Island. Då blåser röken först mot Reyjkavik, men sedan när den kommer upp i höjd, vänder den och blåser västerut igen.

GubbenSlusk - Ej medlem längre2010-04-17 12:41

"Säg sålunda att det är ÖSTLIG vind på Island." Menar jag

Pubbe2010-04-17 13:06
Antal inlägg: 4593

odin; jag ställer mig mycket tveksam till att buss och taxitrafiken ökar särskilt nämnvärt pga inställda flyg, kanske en del bussar.
Det är ju inte direkt så att de flesta resor som skulle gjorts med flyget kan ersättas med en taxiresa.

kajix2010-04-17 13:11
Antal inlägg: 7767

är det möjligt att konfigurera flygmaskinerna så att de klarar att flyga genom askan?

tydal2010-04-17 13:22

Det som styr vindriktningen, även på 3000-4000 meters höjd, är skillnader i lufttryck. Luften rör sig från högtryck till lågtryck, och det är ju det som ger upphov till en vind. Jordens rotation gör dock att vindens riktning vrids 90 grader, och på norra halvklotet blir det till höger.

Om man tittar på en karta med lågtryck och högtryck utsatta så blir det så att om du placerar dig mellan lågtrycket och högtrycket, med lågtrycket till vänster och högtrycket till höger så kommer du att ha vinden i ryggen.

Titta på den här väderkartan som visade läget 02:00 i morse:
www.metoffice.gov.uk...ss ure.html

Som du ser där står det L för lågtryck norr om Island och H för högtryck söder om Island. Det finns också svarta linjer (isobarer), och vinden på 3000-4000 meters höjd följer dessa.

Lågtrycket till vänster, högtrycket till höger innebär alltså att du står och tittar rakt mot Sverige när du har vinden i ryggen, med andra ord blåste det västlig vind i morse...

Genom att klicka på T+12, T+24 osv kan du se prognoserna för 12 timmar, 24 timmar osv framåt...

Du kommer då att se att vindriktningen ändras.

L8872010-04-17 13:23
Antal inlägg: 57

Miljön påverkas inte det minsta av att flygplanen ställs in bara 2 dagar.
Flygutsläpp är knappast en av de största miljöbovarna. Ett vulkanutbrott släpper ut mycket mer skit än vad flygplanen gör.

cyberamanda2010-04-17 13:31
Antal inlägg: 8

Den positiva effekt man kan hoppas på att detta har är ju att människor inser hur sårbart vårt samhälle verkligen är, och att kanske någon kan dra paralleller mellan detta övergående avbrott, som kostar miljontals kronor varje dag, och stundande (inom nära eller mindre nära framtid) peak oil.

Kaos uppstår efter några timmar utan flygtrafik, hur klarar vi oss utan oljan?

oBiee - Ej medlem längre2010-04-17 13:32
Antal inlägg: 2

Min släkt åkte ifrån gotland Ink, jag. Först båt sedan buss till sthlm och vidare till arlanda, i hop om att få åka till tunisien. Vi fick vänta några timmar på arlanda och sen fick vi besked om att vi inte skulle få åka. Vi var 18 st som skulle ha åkt ;(

Piss vulkan.

tydal2010-04-17 13:42

kajix: Askan består av väldigt små, vassa, partiklar i luften. En jetmotor suger in stora mängder luft som värms upp och kyls av, och då smälter askan för att sedan stelna och fastna i motorn. Det tar inte lång stund förrän det blir för mycket och motorn stannar. Samtidigt orsakar de vassa partiklarna skador på flygplanskroppen och fönstren, så ett annat problem är att man inte ser så mycket sen när man ska landa...

Vad det gäller motorerna så skulle man väl rent teoretiskt kunna göra ett finare luftfilter, men rent praktiskt tror jag det faller på att det dels inte skulle kunna släppa igenom tillräckligt mycket luft och sedan skulle nog de vassa små askpartiklarna ändå slita ut det fort...

Mr Sun Green - Ej medlem längre2010-04-17 13:52
Antal inlägg: 825

Näro jorden snurra, snurra då sfärerna ock så?

SplashDamage - Ej medlem längre2010-04-17 14:12
Antal inlägg: 71

Folk blir så giriga när sånt här händer. De berättade på nyheterna om flera hotell i bl a Amsterdam som fördubblat rumshyran. Fult! De förlorar ju inte folk genom att behålla de som egentligen skulle checkat ut liksom...

mackz_2010-04-17 14:22
Antal inlägg: 900

en del förlorar kanske jobben på grund av detta. men då kan man ju alltid glädja sig åt mindre flygutsläpp!

Snoosy2010-04-17 16:49
Antal inlägg: 4273

Men vad fasen ska vi elda på valborg då? om aska och eld är så farligt menar jag.

Tanten M - Ej medlem längre2010-04-17 17:26
Antal inlägg: 5126

Nån har faktiskt fått flyga idag: såg ett plan tidigare.
Knugen o Silvia eller ungarna på väg hem från Danmark?

mackz_2010-04-17 17:33
Antal inlägg: 900

planet låg kanske inte så högt?

kajix2010-04-17 17:38
Antal inlägg: 7767

vi kom överens om att det inte gjorde så mycket om prinsessorna störtade och dog

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?