Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2010-05-11 23:08 | |
![]() | Ja? :) Ditt eget exempel "Har du rent mjöl i påsen, har du inget att dölja" - är det NLP menar du? Jag kan hålla med om att det är ett talesätt, men kan inte förstå vad det har med NLP att göra. Håller man då också på med NLP om man säger "som man bäddar får man ligga" t.ex.? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:10 | |
![]() | Dyslekso, ja, jag tycker det verkar så. | |
| bj-olle | 2010-05-11 23:29 | |
![]() | helt utan NLP tycker jag att den dummaste trenden i dagens politiska retorik är "det skickar en signal" fy. fan. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:32 | |
![]() | bj-olle, tror det är NLP i praktik. Makropsykologisk varning som skapar ångest. (Appeal to Fear) Appeals to fear seek to build support by instilling anxieties and panic in the general population, for example, Joseph Goebbels exploited Theodore Kaufman’s Germany Must Perish! to claim that the Allies sought the extermination of the German people. | |
| Dyslekso | 2010-05-11 23:36 | |
![]() | Är det någon som får _ångest_ av uttrycket "det skickar en signal"? Det låter inte så troligt. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:39 | |
![]() | Ett påstående med det tillägget påvisar mest vad den som yttrar en sån sak har för svagheter. | |
| bj-olle | 2010-05-11 23:43 | |
![]() | "appeal to fear" räcker inte. det finns ett led innan. man påstår ju bara att det sänder en signal. vilket ju är ett hyfsat abstrakt påstående, eller bildspråk i bästa fall. hursomhelst är det ju nånting man hittar på med själva uttrycket, och det finns inbyggt i det en negativ klang. sen kommer appeal to fear in, om folk är dumma. kan jag inte få tjata lite om monarki-grejen här, eftersom gudreligudrun sa just det om monarkin. att det "skickar en signal" om nånting odemokratiskt. vilket det ju naturligtvis inte gör. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:50 | |
![]() | Dyslekso, kanske inte. Man kan inte kommentera på det ur sitt perspektiv egentligen. Det spelar på någon form av subjektivitet iaf. Man måste se hela dialogen för att se vad det menar. Det kan ju också betyda positivt. Kanske påvisar det en viss ambivalens? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:52 | |
![]() | bj-olle, har du källa? | |
| Lilno | 2010-05-11 23:55 | |
![]() | Wikipedia anses inte vara en tillförlitlig källa, även om det går att hitta en del där. Jag skulle aldrig någonsin referera till wikipedia. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-12 00:10 | |
![]() | Blev lite väl djupt det här. Hittade en e-book som tog upp sambandet mellan Natural Language Processing och Idiomer. Det kallas Ontologisk Semantik. I engelska wikipedia finns det inte någon artikel om det utan hamnade på MIT där Chomsky sitter och häckar. Blev lite mycket för mig så behöver sova på saken! En fis i natten så länge. | |
| JefautjOuer | 2010-05-12 00:13 | |
![]() | Kan Tobleronepolitik vara ett nytt idiom? | |
| JefautjOuer | 2010-05-12 00:14 | |
![]() | Nä förresten, det passar nog inte in. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-12 00:31 | |
![]() | JefautjOuer, nä. Det går nog under 'nyspråk' (modifikation av grundspråket) för att "förmörka, fördunkla & skapa förvirring". Se det som en form av mental rökridå eller helt enkelt bedrägeri & villfarelse. Språkbedrägeri kanske man kan nöjja sig med? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-12 00:32 | |
![]() | Lite kul att jag gör samma sak. :) natti nu. | |
| MatsJoel | 2010-05-12 00:32 | |
![]() | Wikipedia är inte en tillräckligt tillförlitlig källa när man gör akademiska arbeten, men för vardaglig informationssökning är den överlag oerhört pålitlig. (Engelska wikipedia. Svenska håller inte samma höga kvalitet.) | |
| mrperfect | 2010-05-12 01:38 | |
![]() | wikipedia är bra då man vet något men inte kan förklara det, ofta bra formulerat där, vad beträffar fakta så kan det säkert finnas felaktigheter, vad sägs om en tråd med felaktigheter i Wikipedia, det kan ju bli en egen hemsida www.wikifelia.se :) | |