Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-11-09 19:25 | |
![]() | Den där ramsay verkar rolig! Dyslexi är till viss del påhittat för att få även den obildbare en chans att framstå som intelligent. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-09 19:27 | |
![]() | Jag kan tänka mig ett lämpligare yrkesval än svensklärare om man är dyslektiker. Det blir ju aningen svårt att rätta prov då osv. Beror givetvis på graden av dyslexi, men jag tycker ansvaret gentemot barnen borde bara viktigare än den egna ambitionen att vara större än sitt handikapp. | |
| bobo flux | 2012-11-09 19:28 | |
![]() | Jag har varit i en situation där jag fick markera mot en klasskamrat med dyslexi. Vi skrev ett arbete ihop och det han producerade i textväg hade aldrig blivit accepterat på högskole- och universitetsnivå. Det var rent ut sagt slarvigt. Hade han bett mig om hjälp så hade det inte varit några problem, men han förutsatte bara att jag skulle rätta till det åt honom. Jag gick inte med på det. Problemet var inte hans dyslexi, problemet var hans totala brist på ambition och hur det påverkade hans egna attityd till sin dyslexi. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-11-09 19:30 | |
![]() | Jag håller med så länge man inte hittat sätt att gå runt det. min dotters lärare har dyslexi och det sänker inte kvaliteten på hennes arbete. Däremot jobbar hon och anstränger sig nog oerhört mycket mer med sådant som kommer naturligare för andra. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-11-09 19:31 | |
![]() | Han kanske var en av de opportunistiska obildbara bobo. | |
| bobo flux | 2012-11-09 19:39 | |
![]() | Det är mycket möjligt. Det finns situationer där jag hade ställt mig ytterst tveksam till att bli bemött eller omhändertagen av dyslektiker i deras yrkesutövning. | |
| Maradona1986 | 2012-11-09 19:39 | |
![]() | En seriöst menad fråga till LinXen: fungerar det att vara svensklärare om man har dyslexi? Det låter, som SylviaPlath också skriver, inte som det lättaste jobbet i just det fallet. Själv har jag ingen större erfarenhet av människor med dyslexi så jag ska inte låtsas att jag kan bidra med något till diskussionen. Däremot tror jag att jag skulle reagera rejält om jag arbetade med någon som stavade dåligt. Så jag tror att det är viktigt att vara tydlig mot sin omgivning så att man inte uppfattas som slarvig. Och givetvis ska man då ha det stöd som behövs för att tillvaron ska fungera. Sedan finns det givetvis yrken som rimligtvis är svårare än andra och då får man verkligen fråga sig om det är rätt val (därav min fråga till LinXen). | |
| bobo flux | 2012-11-09 19:51 | |
![]() | Jag tycker det är viktigt att inte sänka kraven på dyslektiker. Däremot kan man ge dem hjälp att klara kraven. Att sen inte alla gör det är ju en annan femma. | |
| marmeladov22 | 2012-11-09 19:54 | |
![]() | aqws rinn eonro akgbb fd ggtrpm. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-11-09 20:13 | |
![]() | Det finns datorprogram för dyslektiker som vill att texter ska blir rättstavade. Hur noga det är med stavningen beror väl på sammanhanget. I ett sådant här forum kvittar det väl, men i en uppsats eller liknande är det ju viktigare med korrekt stavning. Ibland verkar folk blanda ihop dyslexi med läs- och skrivsvårigheter. Det är dock olika saker. Oavsett vila svårigheter man har så har alla elever rätt till hjälp i skolan. Tyvärr får inte alla det. Dyslektiker borde t.ex. få göra prov muntligt eller med hjälp av skrivhjälpmedel och då få extra tid på sig på proven. Man kan inte ställa diagnos på sig själv, men en del kan nog slänga ur sig "jag har dyslexi" utan att ha blivit utredda och fått diagnosen. | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2012-11-09 20:34 | |
![]() | Finns det något sätt man jag bota det eller hur säger man :) | |
| arska007 | 2012-11-09 20:42 | |
![]() | Yepp! Skriver man mycket lär man sig orden mer eller utantill. Då blir man vassare än många andra på att se mönster tror jag! | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-11-09 20:52 | |
![]() | Fråga: hur diagnostiserar man dyslexi? Det kan väl ändå inte räcka med att vara analfabet? Gör man ett IQ-test samtidigt för att utesluta att man inte bara är (som TS uttryckte det) lata, dumma eller omotiverade? | |
| marmeladov22 | 2012-11-09 20:58 | |
![]() | Ingen människa är eg dum. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-11-09 21:05 | |
![]() | jaap- www.vardguiden.se/Sj...r/ Dyslexi/ | |
| megakeffo | 2012-11-09 23:04 | |
![]() | Man får inte glömma bort att det finns dyskalkyli också. Saxat från wikipedia "Flertalet dyskalkyliker är, bortsett från sina svårigheter för matematik, minst normalbegåvade. De matematiska svårigheterna tros vara orsakade av störningar i den mer grundläggande förmågan att skapa sig abstrakta matematiska begrepp. Detta kan även ta sig uttryck i att kasta om siffror eller ha problem med att snabbt plocka fram sifferfakta ur minnet. En person med dyskalkyli kan även ha svårt att läsa av en analog klocka, hålla koll på sin egen ekonomi och skilja på höger och vänster." | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-11-09 23:19 | |
![]() | "svårigheterna tros vara orsakade av störningar i den mer grundläggande förmågan att skapa sig abstrakta matematiska begrepp" ja, och här blir det ännu tydligare att det som saknas är förmågor vi mäter i intelligens eg. diagnosen dylexi och dyskalki sätts på dem som är normalbegåvade i övrigt. utan att klart konstatera underbegåvning på det specifika området. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-11-09 23:30 | |
![]() | Jag tvivlar inte på att dyslexi finns (då vore jag verkligen dum). Jag undrade bara hur man egentligen går till väga för att separera det från bristande koncentration eller allt annat som gör att man ''glömmer prickarna över å ä och ö'' (enligt vårdguids-länken incidental bjöd på). | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-09 23:57 | |
![]() | det görs flera test som går ini varandra presis som adhd test,så det kan inte bli fel | |
| apbur | 2012-11-10 00:06 | |
![]() | Om dyslexi är ett samlingsbegrepp för läs- och skrivsvårigheter så finns det ingen anledning att skilja på de eventuella orsakerna till handikappet. Än så länge påstår man ju inte att det går att bota utan man erbjuder hjälpmedel och så länge man har problem ska man kunna få hjälp. Tror det är så man resonerar så man skiljer inte på eventuell "äkta" dyslexi och någonting annat. | |